Gå til innhold

Har far rett på fedrekvoten i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor og far har begge rettigheter, men bor ikke sammen og er ikke gift...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dersom mor gir ham det:) Men ikke automatisk.

Skrevet

Vi må vel forstå det slik at mor da blir eneforsørger for barnet?

Da har ikke far KRAV på fedrekvote nei. Men han KAN få den dersom mor synes det er greit. Om hun mottar stønad som enslig forsørger mister hun denne i perioden, dersom han tar alle 6 uker sammenhengende.

Hos oss har vi løst dette ved at far tar ut fedrekvote en dag i uken i 30 uker, da er jeg fremdeles enslig forsørger og han får tid med barnet.

Skrevet

Takk for tipset 21.56. Det er en mulighet for oss, men vi vurderer også at han skal ha permisjon når jeg likevel har ferie. Men da vet jeg iallefall at han har rett på det..

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg var i din situasjon, men jeg har ikke hørt at reglene er endret: Fedrekvoten tilhører far, men i tilfeller der mor og far ikke bor sammen kan mpr søke om å få verta fedrekvoten. Jeg husker ikke om far måtte signere på om det var grit for ham, men jeg måtte i alle fall søke.

Altså, dersom dere ikke foretar dere noe har far rett til sine uker. Tra ham ikke disse ukene taper dere dem.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at dersom mor krysser av på enslig på disse skjemaene til NAV får hun automatisk far sine uker. Far har ikke rett/krav på noenting han, om ikke mor av egen velvilje gir ham denne tiden.

Skrevet

Får han ikke foreldrepenger for denne tiden?

Skrevet

Dersom han skal ha permisjon så får han foreldrepenger som vanlig ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...