Gå til innhold

ikke mulig å gi bekymringsmelding anonymt

Anbefalte innlegg

Skrevet

vil bare opplyse dere om at det ikke er mulig å gi bekymringsmeldinger til barnevernet anonymt.

man kan si at man ikke ønsker at foreldre skal få vite hvem man er, og stort sett blir det slik, men navnet registreres og det er mulig for alle parter å få innsym i dette. det har faktisk vært ppe i menneskerettighetsdomstolen etter at england ga folk mulighet til å melde anonymt. av hensyn til barnet er ikke dette lengre mulig der, og det er heller ikke mulig i norge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send et anonymt brev, pr post.

Kaaaanskje du forblir anonym da, eller???

Skrevet

For noe tull, HI.

Vis en link hvis du i det hele tatt vil bli tatt alvorlig.

Skrevet

Dere alle foretrekker å ha venner som har mulighet til å melde dere anonymt. Mere en jeg kan fatte. Hvis det er et ordentlig problem så spiller det vel ingen rolle om du blir uvenner med de?

Skrevet

Hi her

gå inn og les barnevernsloven og forvaltningsloven på lovdata.no.

det er for at barn skal kunne få innsym som voksne i hvem som meldte. en annen grunn er at man skal sikre at ingen er ute etter hevn.

men som sagt kan man sende en melding og si at man ønsker å være anonym, og stort sett vil dette bli overholdt. det er jo ingen grunn til foreldre skal vite hvem som har meldt de. man navnet ditt vil bli registrert.

Skrevet

Selvsagt kan man gi bekymringmelding anonymt, selv om det mest optimale for barnet man er bekymret for et at man står frem og forteller det man vet.

Skrevet

Barnevernet vil ikke sette i gang en undersøkelsessak med bakgrunn i 1 anonymt brev

Skrevet

Klart det er mulig å melde sin bekymring anonymt - det kan gjøres ved en telefonsamtale fra skjult nummer, brev etc.

Men du har rett i at man ikke er garantert anonymitet om man oppgir navnet sitt til barnevernstjenesten og ønsker å være anonym. Dersom meldingen fører til en rettssak kan man rammes av vitneplikt, og dermed også identifiseres.

Skrevet

Det ville vært flaut det. Det å late som ingen ting til venninna di, for så at navnet ditt popper opp i en sak. Jeg går for ærlighet fra første stund. Angiveri er ingen tjent med.

Skrevet

Folkens, jeg kan meddele at jeg har fasiten her. Jeg har nemlig undersøkt en sak der bekymringsmeldingen var total anonym. Meldingen var saklig, og tydelig, meget alvorlig. Den kom inn pr brev, skrevet på pc, ingen avsender. MEN såpass alvorlig at vi i barneverntjenesten overhodet ikke kunne noe annet enn å gå inn og undersøke - takk og lov for det!!

Så ja, anonyme meldinger går an. Men vi er ikke dumme, og vi bruker skjønn. Bekymringsmeldinger som er sendt anonymt for å trakasere, er OFTEST veldig lette å gjennomskue.

Hilsen saksbehandler i bv.

Skrevet

Tull og tøys, har selv gitt bekymringsmld helt anonymt.

Skrevet

og jeg har drøftet saker anonymt, uten å oppgi navn hverken på meg selv eller barnet det gjalt. Likevel har barnevernet brukt opplysningene mine. De kjente igjen saken, gjorde nye undersøkelser og kom fram til at opplysningene var riktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...