(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 .. og den må være detaljert.. hehe. jeg er ikke så god på sånne desserter som må stekes i vannbad osv. ;p
Odine! Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Odines karamellpudding 6-8 porsjoner 2 dl sukker 3/4 liter melk (helmelk) 1 vaniljestang (kan sløyfes) 3 ss sukker 6 egg litt pisket kremfløte 1. Smelt sukkeret langsomt over ikke for høy varme direkte i formen. Ikke rør i sukkeret før det er nesten helt smeltet. Vend og snu på formen slik at den blir glasert over det hele. Bruk tykke grytekluter! (min kommentar: Dette er det vanskeligste, og kan med fordel gjøres noen dager før. Jeg "jukser" og har forma inne i ovnen og ovnen på nesten 200 grader til jeg ser det smelter. OBS: Pass på at det ikke blir brent sukker) 2.Sett stekeovnen på 130grader. Sett inn ei langpanne med vann som rekker 2-3 cm opp langs kanten. 3. Ha melk og sukker i en kjele. Splitt vanlijestangen og skrap frøene ned i melken. (Kok også selve stangen) Gi det et oppkok og trekk kjelen av varmen. Pisk eggene sammen og hell den i melken. Sil blandingen og hell den i formen som settes i forvarmet ovn. Stek puddingen i ca 2 timer. Avkjøl puddingen. Dekk den løst til og la den stå kjøling over natten. 4. Hvelving og servering. Skjær helt inn til kanten av formen for å løsne puddingen. Legg et stort avlangt fat over og snu raskt oppned. ( her kommer masse karamellsaus til å komme ut, så fatet må ha litt høye kanter) Kok farmen ut med litt vann til karamellsaus og server den ved siden av . Pynt puddingen med stivpisket krem.
Odine! Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Denne desserten er enkel, bortsett fra sukkerglassering av form.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2008 :S om jeg gjør det noen dager før, skal den da stå kaldt til jeg er klar med resten da eller?! (Sa jo jeg ikke var flink med sånt) og har du den i ovnen til det er helt smeltet?
Odine! Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Jeg er ikke så nøye på det som oppskriften. Hvis den ikke er 100% smeltet, så rører jeg i den, og så er det kanskje litt kornete noen steder, men alt er brunt og i en del (ingen løse sukkerkorn, de har jeg rørt inn) Det viktigste er at sukkeret ikke blir svidd, for da blir puddingen veldig sterk på smak ( og litt bi-smak) Jeg foreslår at du først prøver å ha det på 180grader inne i ovnen, og hvis ingenting skjer etter 10 minutter så skrur du opp litt. evt kan du smelte ovnen i formen på ei kokeplate, slik det egentlig skal gjøres. dypp ei t-skjei i det smeltede sukkeret, avkjøl i vann, og smak at det ikke er svidd (men husk at det skal være sterk smak på det) Det er ingen nederlag å måtte glasere form nr 2, for sukkerglasering er litt vanskelig når man gjør det første gang. Jeg ville ha oppbevart glassert form i kjøleskap, eller på et annet kjølig sted.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2008 takk. du er en engel! best å prøvekjøre en gang før julaften tenker jeg. hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå