☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 ... hvordan var første gang?? Hva slags undersøkelser tok dere? Hva ble sagt og gjort?? Jeg skal til gyn på sykehuset på nyåret nærmere bestemt 8 januar - jeg har alltid vært svært fruktbar og tidligere blitt gravid bare jeg har sett på en mann - men etter å ha sluttet på pillen i slutten av juli/begynnelsen av august sitter det fortsatt ingen spire hos meg. Jeg hadde en svært komplisert fødsel i 2006 med bl.a utmattet livmor, måtte operere ut morkaken rett etter fødselen, fikk Atoni, måtte til utskraping nok en gang dagen etter operasjonen, fikk livmorbetennelse og medikamenter for å trekke sammen livmoren - i tillegg fikk jeg noen medikamenter som skulle fremkalle rier/kramper i livmoren for å støte ut evt slimhinnerester fra utskrapingen. Jeg mistet over 2,5 liter blod i forbindelse med fødselen (mistet bevisstheten og gikk nesten inn i sjokk-tilstand), fikk blodoverføring og lå på Intensiven første døgnet, men barseltiden var for jævlig med både utskraping, livmorbetennelse, blodforgiftning etc, etc - la i 10 dager på barsel før jeg kom hjem og da ble jeg sykmeldt siden jeg ikke var i stand til å ta meg av barnet selv, mannen min overtok da min permisjon så han var hjemme og "stelte" oss begge... Fikk en fødselsdepresjon i tillegg. Nå lurer jeg litt på om denne fødselen kanskje var såpass sterk at livmoren min har fått varige mên, jeg håper jo ikke det - men skal til utredning over nyttår bare for å kikke litt nærmere. Hvis jeg får beskjeden om at jeg ikke kan få flere barn, så ok - jeg har jo en fra før og får sette pris på hun jeg har og vi kan jo kanskje adoptere hvis vi går for det... Så er jo litt spent på hvordan en utredning er? Hva sies og hva gjøres? Kjempefint om noen kan komme med innspill... Klem fra
man78 Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Hei, Jeg var hos gynekolog på sykehuset for en uke siden. Jeg må jo først påpeke at våre situasjoner er veldig forskjellig. Jeg eller sambo har ikke barn fra før, har heller aldri vært gravide. Vi måtte ta en haug med blodprøver i forkant, Hormon prøver osv. Mannen min måtte ta sæd prøver i tillegg. På sykehuset gikk vi igjennom resultaene på alle undersøkelsene sammen med legen. Deretter var jeg til gyn undersøkelse. Tok ultralyd av livmor, eggstokker osv, kjente på livmor, tok klamydia prøve (ren rutine) Etterpå diskuterte vi videre fremdrift ut i fra resultatene, og jeg fikk ny oppfølgingstime 2 mnd senere.
ønsker spire 87 Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 håper det er greit jeg spør.. men hva var det som gikk gale under fødselen siden den var så hard?? jeg skal selv til gynekolog 20.01... men skal ikke ta noen blodprøver i forkant... skal du det???
♥Bubble♥ Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Hei. Litt i samme båt vi (dog jeg har to jenter på 10 men samboeren min har ingen) Jeg skal gjennom samme opplegg som deg. Skal ta siste blodprøve 29.12. Tok det lang tid fra du hadde tatt siste blodprøve til du kom inn på sykehuset til undersøkelse, og var samboeren din med? Har liksom ikke fått noen informasjon fra sykehuset, fikk bare tilsent en mappe med alle rekvisisjonene vi skulle ha og et hefte om barnløshet.
blirjegsnartmamma Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Hei! Vi har ikke barn fra før men. Jeg tok blodprøver hos fastlegen først, som målte progesteronet. Det viste at jeg ikke hadde EL. Derfor har jeg hatt sykluser på mellom 65 og 162 dager....... Ble sendt videre til sykehuset, men fordi det tok så innmari lang tid, så dro jeg til gyn jeg har brukt før.. Tok en undersøkelse med ultralyd, PCOS'en min var blitt bedre, også tok jeg blodprøver der. Fikk resept på provera for å få mensen, og pergo for å få el. Nå tar jeg blodprøver der de måler progesteron og hcg. De tas 3, 4 og uker etter første dag i siste mens. har regnet ut at jeg har IKM nå i jula, og skal tilbake til gyn 16 januar. Hvis jeg ikke blir gravid innen 6 mnd med pergo - skal mannen også inn og ta prøver. Lykke til!
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 20. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. desember 2008 Hei igjen! Det som gikk galt under fødselen min var at livmoren min fikk en massiv storblødning, de greide ikke stoppe blødningene fra livmoren, livmoren ga heller ikke slipp på morkaken så den måtte opereres ut, men før den ble operert ut mistet jeg bevisstheten pga det store blodtapet (mistet 2,5 liter blod og det er over halvparten av alt blodet man har i kroppen - det er normalt å miste ca 2 dl under en fødsel). Fikk jo selvsagt blodoverføring. I tillegg hadde jeg sterke rier med 2 minutters mellomrom i ca 12 timer - livmoren var totalt utmattet på slutten responderte ikke på drypp eller noe annet og den fikk aldri hentet seg inn (ikke jeg heller forresten). Hvorfor jeg blødde så ekstremt mye fant de aldri ut av - bare at hvis jeg skulle bli gravid på nytt skulle jeg følges opp tett under svangerskapet. Så kan bli intressant å se hva som skjer og hva de sier på gyn over nyåret. Jeg var på kontroll på gyn poliklinikk på sykehuset etter fødselen etter de vanlige 6 ukene, deretter 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd og 18 mnd, har ikke vært der siden, men har fått beskjed om å bare ta kontakt hvis det er noe. Sluttet jo på pillen i juli/august så det er sikkert verdt å bare ta en undersøkelse - håpe at ikke noe er ødelagt etter den gangen. Det var visst på nippet til at de måtte operere ut livmor og full pakke - men det er svært sjeldent det gjøres og jeg er glad for at jeg har livmor og alt i behold - for det er jo klart jeg har lyst på flere barn... Uansett - vi har jo alle forskjellige utgangspunkt med hensyn til utredning, og de fleste her inne har ett helt annet enn mitt, for min fødsel var jo egentlig svært spesiell, så var bare litt nysgjerrig på hvordan en utvidet utredning på gyn kan være, jeg er ikke kandidat til noen hormonell behandling, men tenkte kanskje undersøkelsen osv kunne være ganske lik. Det blir vel tatt innvendig ultralyd osv...? Har ikke fått beskjed om å ta noen blodprøver i forkant, men blir uansett spennende å se hva de sier... Tusen takk for svar forresten... Klem fra
man78 Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 Jeg var hos min fastlege i august. Hun tok da noen blodprøver. Fikk henvisning til sykehuset, med time i desember. Imellom tiden skulle alle bldprøvene tas. siste blod prøve måtte være inne minimum 2 uker før timen på sykehuset. Samboer ble bedt om å være med siden han også hadde tatt en del prøver som vi skulle snakke om under timen. Møtte på verdens søteste mest forståelsesfulle kvinnlige lege som kunne svare på alle mine spørsmål, men enig i at informasjonen var litt mangelfull i forkant. Snakk med fastlegen din. Han/hun kan sikkert svare deg mer nøyaktig på hva du skal igjennom ;-)
♥Bubble♥ Skrevet 20. desember 2008 #8 Skrevet 20. desember 2008 Jeg var hos fastlegen min i begynnelsen av september. Hun sa da at hun skulle snakke med gyn. på legekontoret, så skulle jeg få høre noe om de sente prøvesvarene mine videre til gyn. på sykehuset. I tilleg sa hun at om jeg ikke hadde fått TR (da hadde jeg ikke hatt TR siden juni) til desember eller hørt fra henne skulle jeg bestille ny time hos henne. 3 uker etter jeg hadde vært hos fastlegen dompet det ned en stor konvolutt i postkassen min fra sykehuset. Det var den mappen jeg fikk. Fikk ikke TR men hadde sent samboern min for å ta sine prøver. Etter en stund fikk jeg telefon fra en gyn. med spørsål om hvorfor jeg ikke hadde tatt mine prøver, sa som det var at jeg ikke hadde fått TR, da fikk jeg provera for å få den. Det var godt å høre at det ikke bare er jeg som synes informasjonen er mangelfull i forkant. Tusen takk for svaret foresten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå