Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Burde det vært lov i Norge? Jeg hadde ønsket det dersom UL i uke 17-20 hadde vist større misdannelser på fosteret... Jeg ønsker rett og slett ikke å bruke min tid på å pleie et annet menneste i mange år, men ære være de som orker det! Jeg har ikke tolmodighet nok eller nok ro i kroppen til å "ofre" så mye av meg selv hele tiden. Andre?
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 ....selvbestemt abort utover uke 12.... .....burde være forbudt.
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Man får vel muligheten til å avbryte svangerskapet senere enn uke 12 om UL viser et så sykt barn, at det mest sannsynlig ikke vil overleve fødsel/utenfor livmoren?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Jeg tenker også på foster som fint vil overleve i magen, men som grunnet psykiske/fysiske misdannelser vil kreve mye pleie hele livet. HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Hmm det der er en vanskelig debatt. Jeg tror også, i vår livssituasjon, at det hadde blitt kjempe vanskelig med et barn som hadde krevd all vår tid. Men det er vel i grenseland og man kan søke abortnemnda kan man ikke?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Abortnemnda kan søkes og langt over halvparten får innvilget sin søknad. Litt usikker på om dette bare er mulig frem til uke 17. I så fall har jo de fleste UL etter det. Jeg tok fostervannsprøve for å være litt sikrere... Noen som vet hvor mange uker på vei abortnemnda kan innvilge abort?
Miss Misantrop Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Jeg tror det er 20 uker i england.
Miss Misantrop Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 Det var faktisk en debatt her inne i sommer om det skulle være lov å avlive barnet etter at det var født også. Jeg skal se om jeg kan finne linken.
Miss Misantrop Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 I usa er det vist nok 24 uker http://www.americanwomensservices.com/abortion.php
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Nei det burde ikke være lov. Tror dereerspik gale hele gjengen
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 jeg skjønner at noen tenker slik jeg. det er jo en ekstrem påkjenning å ha et pleietrengende barn som aldri kommer til å bli selvstendig, aldri utvikler seg utover 1 års alder.... Og hva når mor og far blir gamle eller dør? Hvem skal ta over ansvaret da? Og hva med de barna som kommer til verden med enorme smerter eller skader som aldri vil bli bedre? Er det rikrig å sette et liv til verden hvis dette livet kun kommer til å lide? For så å dø en altfor tidlig død i smerter? Er det da ikke bedre å ta abort slik at dette livet får ro? dette er en vansklig debatt, og hver sak er like individuell som menneskene som er involvert... Man kommer aldri til å bli enig, emn jeg syns man skal ta hensyn til alles meninger! Når det er sagt, så er jeg absolutt imot de fjasete innlegg som har vært på DIB tidligere om å ta abort pga feil antall barn, feil kjønn, små skader osv.. Ta imot det liv du får tildelt, men igjen, jeg stiller spørsmål om det er riktig å sette til livet et barn med store skader...
Cat.68 Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Synes det holder slik det er nå. Hvis det er så pass store skader på barnet etter uke 12 at det ikke levedyktig er det bare en ren formalitet fra abortnenden sin side og man får det innvilget. Vi måtte avslutte et vanvittig etterlengtet graviditet i uke 22+3 pga at han ikke kunne leve utenfor livmoren. Et grusomt valg å måtte ta. Som jeg håper alle må slippe.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har egentlig ikke forstått hvorfor det ikke skulle være lov å ta abort så lenge barnet er i mors liv. Hun må da få bestemme over seg selv og sin kropp.
Cat.68 Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Og det faktum at du ikke ser det synes jeg er skremmende. Hvordan mener du det skulle foregå sånn rent praktisk? Slik som i de ulovlige abortklinikkene i Spania (eller hvor det nå var) Som innjekserte noe stoff i hjertet på babyn i magen slik at det dog av hjerteinfarkt. At du ikke ser noen motforestillinger mot dette er sørgelig.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Vi må nesten bare være enige om å være uenige cat. Det er så viktig at kvinnen får bestemme over eget liv. Kanskje passet graviden godt for 8 måneder siden, men ikke nå lengere. Ting skjer og man kan forandre mening
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Nei, jeg tror du kun er ute etter å provosere anonym 19 06. Det er bare ikke mulig å være et menneske å mene det du påstår å mene
Cat.68 Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Det er mulig at tider forandrer seg, det gør det altid i livet. Plutselig en dag står man aleina med omsorgen for barn ,men man tar ikke livet av ungene sine av den grunn. Hverken de levedyktige barnen i magen eller de man eventuelt allerede har.
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har ikke lest alle svarene du har har fått, men dersom UL viser alvorlige komplikasjoner hos fosteret kan man alltid søke om å få innvilget abort. Det er altså mulig å få abort dersom du har gode grunner, men ikke bare fordi du plutselig ombestemmer deg om hvor vidt du vil ha barn eller ikke. Jeg tror i praksis at abort innvilges over en lav sko dersom det er alvorlige diagnoser inne i bildet. Man kan diskutere så mye man vil, men jeg synes man må vise all respekt for de som har vært nødt til å ta avgjørelsen om hvor vidt de må søke abort eller ikke, for det er nok noe av det vanskeligste.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #19 Skrevet 18. desember 2008 HI, hva om barnet ditt ble født 100% velskapt, men fikk en hjerneskade 10 mnd etter at det ble født? Dødshjelp da, eller?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #20 Skrevet 22. desember 2008 Siden du spør så er jeg faktisk for aktiv dødshjelp. Og jeg ville tatt abort dersom det hadde vist seg at jeg hadde et barn i magen med f.eks downs... HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #21 Skrevet 22. desember 2008 Og det faktum at du ikke ser det synes jeg er skremmende. Hvordan mener du det skulle foregå sånn rent praktisk? Slik som i de ulovlige abortklinikkene i Spania (eller hvor det nå var) Som innjekserte noe stoff i hjertet på babyn i magen slik at det dog av hjerteinfarkt. At du ikke ser noen motforestillinger mot dette er sørgelig. Signerer. Så grusomt! Hvordan er det mulig av en mamma å drepe sitt ufødte barn? Helt ubegripelig. Jeg syntes grensa vi har her i Norge er høy nok. Det er snakk om ett liv! Å, nei. Snakker ikke om barn som ikke er levedyktige utenfor livmora. Det er en helt annen sak.
† I Jesu Navn † Skrevet 22. desember 2008 #22 Skrevet 22. desember 2008 Tenk om det er ei med downs som leser det du skrev der 1220. Skamme deg skulle du. Dypt og inderlig.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #23 Skrevet 22. desember 2008 nå er det jo sånn at vist man finner større misdannelser på et foster på ordinære UL så kan man velge å ta vekk barnet visst det er store misdannelser. iallefall søke om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå