nissi32 Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde førstegangskontroll i dag å alt var bra, men når jeg skulle gå spurte jeg om når jeg neste gang skulle til kontroll da sa legen at det bestemte jeg selv er ikke det merkelig.? trodde de ville følge opp med visse ant kontroller jeg, som i de andre 4 savngerskapene mine. hvordan gjør dere det da?
Babyønske �� Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde første kontroll når jeg var 5+2. Var i grunn ikke meningen å ha kontroll så tidlig, men hadde timen allerede, så da ble det sånn. Neste kontroll hadde jeg hos jordmor 11+0. Deretter hadde jeg ikke noe kontroll før jeg var i uke 26(bortsett fra ordinær ultralyd). Skulle ha i uke 24, men den timen ble avlyst. Etter uke 26 har jeg hatt kontroll ca 1 gang i mnd, men timene hos lege har jeg måttet bestille selv. De få timene jeg har hatt hos jordmor har hun satt opp til meg. Har vært frisk og rask og i kjempefin form hele veien. Men er rhesus negativ, så har måttet ta ekstra blodprøver nå i 3 tri, derfor har jeg vært nøye på å bestille timene til det, men ellers har jeg egentlig ikke hatt behov for så mye kontroller. Flergangsfødende får forresten færre kontroller nå, enn hva førstegangs får. Så hvor mange kontroller du skal ha kommer vel an på formen din, om du har hatt ukompliserte el kompliserte graviditeter tidligere. Jeg fikk en oversikt hos legen min over når det er anbefalt å ha kontroller, og for flergangsfødende så står der: Lege uke 8-10, Lege el Jordmor uke 20( muligens ultralyd...), Lege uke 28, Lege el jordmor uke 32, Lege uke 36, Lege uke 39, Lege el jordmor uke 40 og 41.
meg & to små vampyrer Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Nei, Babyønske, alle skal ha 8 kontroller nå, enten de er førstegangs eller flergangs. Det er ikke færre enn normalen, det er 8 kontroller inkludert ultralyd som er standard nå. Men ikke alle leger er like flinke til å holde på antallet og om det er noe ekstra problemer får man ekstra oppfølging.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 ingenting er ''standard''. man kan gå på kontroll som man vil.. men det anbefales å ha 8 kontroller i svangerskapet ja. leste det igår her inne, men husker ikke helt hvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå