Gå til innhold

jeg trenger råd ang valergan..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en sønn som er 6 mnd som aldri har sovet en hel natt.

siden han ble født har han våknet hele natten med alt fra 30 min til 3 timers mellomrom..

vanligvis ca 1-1,5 times mellomrom. å det er hele natta..

en vanlig natt for oss er:

sovner ved 19-19.30 tia.våkner 20..våkner.21.våkner 22.30..våkner 0030..våkner 02..våkner 030.30.våkner ca hver time til vi står op mellom 7 og 8..

jeg ammer ennå..å er nødt til å gi han pupp hver gang han våkner ellers blir han hysterisk å holder det gående i optil 2 timer før han sovner av utmattelse i armene mine:(

han sover x2 i ca 40 min om dagen.

jeg er UTSLITT!!

har snakka med helse søster å prøvd alle slags metoder..

i går anbefalte hun å gå til lege å få valergan..

var der i dag å legen anbefalte dette..

3 ml.. i 2 til 3 uker..

jeg har IKKE lyst til dette;( men føler ikke jeg har noe valg..

andre som har erfaring med dette? jeg vil gjerne høre hva dere syns å mener!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje prøve med mme før du begynner på vallargan?

Kanskje han rett å slett er sulten?

Skrevet

Vallergan er ikke å anbefale barn som er så små. Det vil ikke få en positiv virkning på sovemønsteret.

Skrevet

Som over her ville jeg testet annen mat. Kanskje han rett å slett er sulten??

Kun morsmelk?Ingen fast føde?

Skrevet

Jeg synes det er fullstendig idioti å medisinere en baby for søvnvansker.

Skrevet

glemte å skrive det..

han får middagsglass på dagen.

grøt + erstatning + pupp på kvelden..

ellers pupp gjennom dagen.. så han er IKKE sulten!

HI

Skrevet

Skjønner godt du er sliten, men for GUDS skyld, ikke gi den lille babyen Vallergan?

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2308064.ece

Du vet at denne typen medisin kan mangedoble sjansen for krybbedød? Er du villig til å satse det for ei god natts søvn?

Og heeelt ærlig, det søvnmønsteret der er faktisk vanligere enn du kanskje tror. Dessverre får en oftest hørs solskinnshistoriene, om "vidunderbarna" som sover tolv tilmer før de er tre måneder.

Det er faktisk slik at babyer har ulikt søvnmønster. Hva hadde du forventet, egentli? Mener ikke å være streng mot deg, men det å ha baby innebærer innimellom å være trøttere enn FY. Kvalmende følelse, men det er litt av greia med å være foreldre. Medaljens bakside..

Ønsker deg lykke til, men styr unna Vallergan! Prøv heller med grøt, mme, kiropraktor, whatever, men ikke gi ungen en medisin som i verste fall er dødelig... (Skal uansett ikke brukes av barn under to år!) ...det burde legen vite!

Skrevet

vi har prøvd fotsoneterapi og...

unskyld meg men jeg vet da for faen hva det innebærer å han barn!!!

men prøv å sov max 3-4 timer hele døgnet i 6 mnd..åsså skal du ta deg av en unge på toppen av det hele!!! du blir utslitt!!

HI

Skrevet

kanskje samsoving kan være redningen?

Skrevet

Har du prøvd vallergan selv, i voksen dose?

Så vondt vil du ikke babyen din. Det er som en kraftig bakrus når man våkner.

Skrevet

Sorry å si det HI ikke for å være frekk. Men det er flere av oss som sover lite og har andre problemer med barna i tillegg.

Jeg ville ikke anbefalt å gi vallergan. Ikke pga ditten eller datten. Men av den enkle grunn at det ødelegger det naturlige søvnmønsteret.

Ville heller prøvd melatonin. Anbefaler det i hvertfall

Skrevet

Vil du heller øke krybbedødsfaren for barnet ditt? Skremmer det deg ikke at leger allerede for 7 år siden nektet å gi dette til barn under 2 år?

Skremmende hva søvnmangel kan gjøre med dømmekraften til mødre. :o

Skrevet

Så fint, HI at du vet hva det vil si å ha barn!? Det innebærer faktisk OGSÅ å sove 3-4timers bnetter i perioder! Kan være som du beskriver, men også i sykdomsperioder, tannfrembrudd osv!!!

Og, JA, en blir trøtt som faen, og om DU er villig til å satse livet til ungen på å få sove godt, så versågod. Det er ditt valg.....................................

Skrevet

Du HI det er normalt det du nevner,helt normalt.Sånn er det å få barn enkelt og greit

Skrevet

Du sier at du vil høre hva vi synes og mener, men jeg blir litt usikker....

Høres ut som om du har bestemt deg allerede, dessverre.

Du må jo velge mellom noen timers ekstra søvn (KAN bli sånn, ikke alltid VAllergan virker...faktisk ganske sjeldent) og en økt risiko for ungen din til å dø i krybbedød...

Er det verdt det??

Gode råd; kom deg ut i frisk luft på dagtid, sov når ungen sover (Selv om det er fra kl.19...) Trapp ned på dagtidhvile. Prøv melkefri kost, kiropraktor, avlastning, hvasomhelst...

Skrevet

Vet du hvordan man overlever DEN HELT NORMALE SØVNMANGELEN? Man sover når man kan. To timer her, en time der, og hvis du er så heldig at du har en mann å dele ansvaret med sover du om kvelden og litt på natten og mannen om natten før han går på jobb. Er du alene må du sove hver gang ungen sover, og så lenge du ammer burde det gå. Ja man blir sliten, man blir dødssliten, men man kommer seg gjennom det.

Du er rett og slett mindre smart hvis du bruker vallergan på en liten baby.

Skrevet

ER jo HELT normalt.Så skal du stappe ungen din full av med.? syke kjerring

Skrevet

jeg er faktisk helt i sjokk av hva dere skriver...

unger er sånn i perioder skriver dere.....å det er helt normalt??

NEI!det er ikke normalt å skal ikke være sånn,sier både helsesøstre og lege jeg har snakket med..

min unge har vært sånn siden han ble født!i 6 mnd!

å dette er ikke noe jeg bare ha funnet på.dette er det helesøster å lege som har anbefalt meg..etter ha prøvd å ALT!

ja har prøvd samsoving og.. har prøvd alt..

nei det er ikke NORMALT at en unge skal våkne så mye...

gutten min er jo totalt uttslit!rød rundt øynene å vræler å vrir seg!

så det er ikke bare meg som er uttslitt,men ungen min og!! å jeg vil han ikke så vondt at han skal aldri få en god natts søvn!

det er ikke dermed sagt at valergan er løsningen...var derfor jeg lurte på om noen hadde noen erfaring med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

må bare si etter å ha lest de såkaldte "rådene" deres som syke kjerring osv,så er det tydelig hva slags folk som svarer..

å, nei jeg har ikke allerede bestemt meg..

jeg bestiller heller en time hos en anna lege i morra for å høre hva hun syns... for her er det jo tydeligvis bare fordommer å syke folk!

beklager at jeg skrev noe i det hele tatt!!

'*#?%!

HI

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg tatt opp dette med legen og fått seriøse, gode svar fra en som er utdannet og vet hva han snakker om, og ikke bare synsing som ikke hjelper deg, slik du får her inne.

Jeg vet ikke så veldig mye om Vallergan, men jeg vet at det er allergimedisin som har en bivirkning at det fører til tretthet. Det blir ofte brukt på barn- og ungdomspsykriatisk hvor jeg jobber. Det blir da beskrerevet som et "snillere" medikament enn vanlig sovemedisin.

Håper at dere finner en løsning på problemet, med eller uten medisin :-)

Skrevet

Dette er bare såå typisk... Du ber om svar, men får ikke de svarene du liker, og da blir du sur, og mener at alle her inne er på bærtur....

Er det mulig.

Det svaret du VIL ha er:

"Ja, jeg har gitt min baby Vallergan siden h*n var 6 mnd. Og det virker supergodt! Nå legger ungen seg kl.19 hver kveld uten noe om og men, og så sover ungen frem til i 9-tia dagen etter. Helt supert. Nå er jeg og barnefar uthvilt hver eneste dag, og tilværelsen vår er nå en dans på roser. Anbefaler Vallergan til alle babyer som sover lite. Hilsen Anne, 28 år"

Men når du så får svar fra virkeligheten, som:

* At dette er normalt (Og det ER det faktisk! Noen babyer HAR et urolig søvnmønster, gjerne fra dag èn... Dessverre.)

* Vallergan kan forårsake krybbedød

* Vallergan har bivirkninger, som gjør at babyen føler en "hangover" dagen etter. Ubahagelig for både baby og foreldre...

* Vallergan virker bare i noen få tilfeller, slik en håper den skal virke

Stikik fingeren i jorda. Velkommen til virkeligheten, og til det å være forelder!!!

Bare synd du ikke visste om dette før du ble gravid, så hadde du kunnet ta valget allerede da.

Makan.

Skrevet

Anonym 14.43..Det var virkelig en kommentar fra et oppegående menneske. "syke kjerring" herregud jeg gir meg ende over altså. Tror mange av dere ikke vet hvordan det er å ha en unge som nesten aldri sover..Og det er ikke alltid så greit å bare sove en time her og en time der. det tyder på at dere ikke kan ha hatt det så ille som har kunnet det..For min del var mini våken og skrek dagen og natta lang. Jeg var helt ødelagt av lite søvn og en vanskelig unge....Man klarer ikke å ta seg av en unge når man er helt ødelagt..Når man er så utslitt blir det også vanskelig å sove og jeg ble helt tullete i hue..Når jeg først fikk sove litt så hendte det ofte at jeg bråvåknet å begynte å leite etter ungen i senga og under dyna mi..da jeg ikke husket at jeg hadde lagt mini tilbake i vugga. Og nei jeg er ikke psykisk syk eller noe..var bare ekstremt utslitt.. Uansett så spurte jeg aldri om vallergan 2 leger uavhengig av hverandre nevnte dette for meg uten at jeg overhode gikk inn på sovemedisin. Første gangen takket jeg nei..Andre gangen var jeg desperat. Jeg ga mini det i 1 uke istedet for 2 og i mindre dose en foreskrevet..Ungen forandret seg RADIKALT. Det holdt med en liten kur sånn at mini fikk hjelp til en søvnrutine. Når ungen fikk sove ble h_n straks mye greiere å ha med å gjøre på dagen. H_n var også yngre enn 6 mnd når h_n fikk medisinen

Jeg hverken anbefaler eller fraråder deg det HI. Følg det du føler er riktig. Kanskje en liten kur er det som skal til for å bedre søvnmønstret.

Skrevet

Legg en madrass på gulvet ved hans seng, putt sov i ro i ørene og sov! Eneste metoden som har nytta på våre barn. Våkner de "uten grunn" på natta og ikke noe vi får gjort (som mat forde de er sultne etc), er det bare å sove. Begge våre har etter noen slike netter forstått at det ikke skjer stort og dermed sovet igjennom etterhvert. Kan kanskje kalles skrikemetoden, men man er jo der og kan prate litt beroligene/holde hånda litt etc så da tror ikke jeg det er spes skadelig i hvertfall!

Skrevet

Jeg fikk valargan da jenta mi var ca 17mnd...jeg synes også 6mnd er for tidllig men jeg skjønner deg veldig godt!Jenta mi er nå 4 år å bruker enda valargan...hun får ikke bakrus!Ikke alle som får det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...