missmam Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Jeg er alene mamma...han gik i fra meg mens jeg var planlagtgravid.. om 2mnd venter jeg mitt andre barn..det blir 2år i mellom dem. Er det slik at jeg kan søke om utvidet permisjon med lønn når jeg er alene mor? evnt hvor lenge? Og de 6ukene til far..bli de automatisk overført til meg? Han stiller ikke mye opp... :-/ Og gå det ann å søke om gratis barnepass noe sted? Han vil nok kun ha babyen max et par timer på dagtid det første året... Jeg trenger jo litt avlastning om netter og helger.. med to så små... har bare 2soverom som er tett i tett og super lytt..så snuppa sover lett..hun kommer til å våkne når babyvåkner om nettene... huff... Jeg vil jo heller ikke ha min nyfødte baby på overnating noe sted.. etterhvert kanskje.. men.. det blir endel mnd til... Noen som har erfaring, råd , soslag eller som vet hvordan det fungerer?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Hei Er litt i samme situasjon selv. Har funnet ut at hvis jeg tar alle ukene til pappa, + at det er noen uker ekstra når man får barn nr. 2 - så får jeg 61 uker permisjon. Men det er altså med en 80% gradering. Du finner uketallet ditt i denne linken - som egentlig er beregnet på å finne hvor mye du får i bidrag - men setter du inn noen ca. tall får du også fram uketall. http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning Tror ikke ukene blir automatisk overført - tror det heter noe som at dere må være enig i dette. I og med at du blir alene med to barn og etterhvert trenger litt pause - så kan jo evt. et alternativ være at far tar ut permisjonen i tidskonto når det blir hans tur. Så slipper du å tenke på at far skal ha barnet SÅ lenge.. men kanskje 1-2 dager i uken over lengre tid.. evt. at far har han 50% i 12 uker istedet for 6. Ang. barnepass. Har aldri hørt om noe gratis barnepass. Jeg jobber selv i kommunen ifht avlastning (gjennom sosialtjenesteloven) - men for å få det, så er det noe om at barn eller foreldre selv må være syke (som oftest utviklingshemmet - når vi snakker om foreldres sykdom, så er det jo ikke snakk om utviklingshemming). Og da hadde det vært vanlig med avlastning en helg i mnd, eller andre løsninger som ville ha passet bedre. Og vi har vel hatt noen lignende situasjoner oppe, men de får nok avslag på sine søknader. Er det mer prekært, hender det at vi anbefaler barneverntjenesten - men da må de opprette en sak, undersøke den før de evt. gir vedtak på besøkshjem (som de kaller det). Da går det jo mer på foresattes omsorgsevne. Men utover det, så er det nok dessverre mange som havner i en slik situasjon - og da er det vel eget privat nettverk som kanskje kan gi den beste hjelpen. Kanskje det er noen andre rundt deg som er i lignende situasjon - at dere kan hjelpe hverandre. Det går an å henge opp en lapp på helsestasjon, eller informere barnets helsesøster at du gjerne vil komme i kontakt med andre likesinnede. Røde Kors - kan man muligens kontakte - men såvidt jeg vet, så besøker de vel helst eldre mennesker. Men det koster jo ikke så mye å spør. Ellers vil jeg bare si - at jeg også venter nr. 2 i mars. Har også bare to soverom, og tenker selvfølgelig en del på denne nattevåkinga. Men jeg har da barnehageplass til eldstemann - og har det blitt for lite søvn så går det an å ha eldstemann hjemme en gang i blant. Ønsker deg lykke til. Vi kommer garantert til å klare oss. HA TRUA PÅ DEG SELV JENTE! STÅ PÅ.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Du får pappas 6 uker, skriv på søknaden til nav at du er alene.. Ingen ekstra uker ved barn nr 2- anonym over har lest reglene for tvillinger !! Høres ikke ut som om det er det noen av dere venter... Har det litt travelt nå men titter innom igjen senere ! Lykke til ! ( var i samme situasjon i fjor så må lage litt grøt til yngste nå :-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Hei Da vil jeg bare si tusen takk for opplysningen om - regler for tvillinger. Det står så innvikla skrevet noen ganger, at jeg er sikker på at en jurist kan ta feil... Jeg har lest det 100 ganger... men blir aldri helt klok.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Hei ! tilbake med litt mer tid ;-) leste svaret du fikk veldig fort første gang og da var utvidet permisjon/tvillingereglene det som slo meg raskest i øynene.. Permisjonsreglene er de samme for aleneforsørgere som for andre. Dvs 100% dekning (av inntekt innenfor 6G om du ikke jobber i stat eller har en grei arbeidsgiver som likevel betaler mer ) eller 80 % i lengre tid. Alle kan søke lengre permisjon enn dette, men det blir da ulønnet.. Som aleneforsørger KAN du ha rett til overgansstønad, denne graderes etter inntekt så om du tjener lite /har lave permisjonspenger kan denne komme noe i tillegg til permisjonspenger og senere lønn. Det er imidlertid viktig å merke seg at os kan du KUN få i 3 år, bruk den derfor med vett ! dvs ,får du permisjonspenger slik at en ev os utbetaling blir svært lav ( f eks 300,- pr mnd) KAN det lønne seg å vente med å søke os til perioden med permisjonspenger er over da du så kan få full os lengre etterpå ( husker ikke beløpet men ce 11 000 pr mnd , du finner det sikkert i andre tråder her ) . Det KAN også lønne seg å ta full permisjon i færre uker og heller spare opp penger til de ekstra ukene i stedet for å ta ut 80% , du vil da få noen kroner mer utbetalt totalt sett i permisjonspenger men det forutsetter jo en viss struktur på økonomien, uansett fyller du da vilkår for full os etter permisjonsukene er over om du velger ulønnet permisjon. Dersom du jobber i staten får du på denne måten også høyere pensjonsopptjening ( til du blir gammal og grå ;-) , du får nemlig opptjening etter graden, men ved ulønnet permisjon pga omsorg for små barn får du samme opptjening som om du hadde vært i full jobb.. Aberet med ulønnet permisjon er om noe skulle skje deg slik at du ikke kan starte jobbe når du hadde planlagt, du er da ikke i arbeid i forhold til sykepenger etc... (minner samtidig om viktigheten av uføreforsikring for de som har råd da man er særdeles utsatt med en inntekt..). ---------------------- Fars uker får du overført om du søker om det, anbefaler det på det sterkeste- skulle han stille opp kan du jo endre dette tilbake senere, der er uansett du som får hovedjobben det første året her .. ------------ Avlastning. Viser til anonym over, hun tok en ganske bra gjennomgang der, søk bhg plass ( kan få redusert betaling fra komunen enkelte steder + søke stønad til barnetilsyn fra nav -er behovsprøvd etter inntekt slik som os men grensene er litt høyere). Sjekk også med helsestasjon ol. blir det akutt er barnevernet en nødløsning med da blir det opprettet en sak som står der.. Bruk nettverket ! skriv ned alle som tilbyr seg nå og tør å SPØRRE dem senere ! det er ikke alltid de ser når du trenger det mest ! ønsk deg klippekort på barnepass til jul og bursdag som klare hint ;-) sjekk også ev frivillighetssentral, mulig de kan hjelpe deg i kontakt med noen ----------- Søk bidrag via nav ( kan ha privat avtale men innkreving via dem, da slipper du gebyr) søk også forskudd dersom du fyller vilkårene til det ( "lønnsprøvd"..hehe). Bruk bidragskalkulatoren på nav før du skriver under på ev priv avtale, ved det minste uenighet be nav fastsette så slipper du bruke krefter på dette. du har nok med deg og ungene fremover . Når det gjelder farskapspapirene han skal undertegne så vent med å skrive under på delt foreldreansvar til han krever det / viser at han stiller opp, kjekkt å ha dette alene dersom du ender opp med lite kontakt..dette kan uansett endres når som helst senere. ( Krever DIN underskrift og et kryss på farsakpspapirene, nav forklarer om du tar det der) . -søk utvidet barnetrygd har sikkert glemt noe men dette skulle være det viktigste Ønsker deg masse lykke til ! Kan fortelle at for eget vedkommende ble alt lettere når ungen var ute...klart jeg er sliten men har noe annet å konsentrere meg om og har fått igjen kroppen min i fohold til bevelgelse mv ;-)
missmam Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2008 Tusen hjertlig takk for svar begge to!!! Håper virkelig ting blir bedre..jeg klarer ikke helt å roe meg. jeg er vedlig frustrert over at han stiller så lite opp, viser så liten interesse osv... Det gjør meg veldig vondt! Han viser seg å vøre en annen person enn den jeg kjenner han som:( Jeg savner han syykt mye, for vi hadde det så bra.. planlagte barn og jeg ble gravid... så ble han betatt av en annen .. og stakk... åsså ha han vært veldig kald, stillt lite opp og alt det der.. sier mye stygt osv... er utrolig vondt! Har dere råd mot dette også?? Merker ting bare blir værre og værre for hver dag som går.. sikkert pga jeg snart skal føde alene, fåe n baby alene, komme hjem med en baby alene osv.. som er planlat og jeg så for meg noe heeelt annet enn hva det er blitt...
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Høres alt for kjennt ut det der med planlagt baby og så stikker han til en annen..desverre..vet alt for godt hvor vondt det gjør og alle bekymringene det fører med seg.. Tror du må fokusere på at det faktisk ikke er han du savner men den du TRODDE HAN VAR !! Altså, alt det stygge han gjør og sier nå er ham...det du så før mens dere var lykkelige og planla barn var den han utav seg for å være... send en pm om du vil ha kontakt på msn eller noe..
missmam Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. desember 2008 Itillegg var hun en vennine av meg... ikke en bestevennine.. men en som jeg skravlet med npr jeg møtte og hun er/var en god vennine av en av mine bestevenniner... gjlr det ekstra sårt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå