Gå til innhold

Noen tips om hvordan man herder brystvorter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Slet så vanvittig med ammingen med førstemann, skrek nesten bare ved tanken på at han skulle suge melk fra brystvortene. Blødde og var skikkelig sår. Denne gangen har jeg bestemt meg for å herde brystvortene leeeeenge før den lille kommer ut, så jeg er forberedt og ikke så følsom. Spørsmålet er bare hvordan? Noen som har noen gode tips. Jeg er allerede nå ekstremt følsom i brystvortene, tåler nesten ikke at min mann så vidt kommer borti dem....

Ønsker ikke å stimulere dem slik at det begynner å komme råmelk ut av dem da, men det er helt sikkert noen der ute som har noen lure knep :-)

Takknemmelig for svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg begynte i god tid før fødselen sist med å vaske brystene, brystvortene og magen med en grov hampvott når jeg dusjet. Begynte veldig forsiktig, men tok litt hardere i etter hver dag. Var ikke sår under ammingen én dag, og fikk heller ikke strekkmerker på magen. Kom ikke ut noe råmelk med meg, men hvis det gjør det, så kan du jo bare ta en pause fra skrubbingen.

Kjenner nå som deg at brystvortene er veldig veldig følsomme. Hyler til bare samboer er såvidt borti. Så jeg kommer til å kjøpe meg hampvott igjen og begynne å skrubbe når jeg har kommet halvveis i svangerskapet. Vil heller at det kommer ut et par dråper råmelk enn å blø og være sår under amming, men som sagt så kom det ikke ut noe råmelk hos meg før etter fødsel.

Ble vel herdet. hehe...

Skrevet

Jeg bruker å vaske brystvortene med vanlig klut - ikke masse gnikking, men hver gang jeg dusjer går jeg kjapt over med klut. Det har holdt for meg begge gangene jeg har ammet. I tillegg har jeg fått tips om å presse ut noen dråper melk (etter amming) og smøre rundt brystvortene og la dem lufttørke for bhèn tas på igjen.

Det som ofte skjer når man pakker puppene rett ned i bhèn etter amming, er at det ligger igjen fuktighet i evt "bretter" man kan få når puppene presses inn i brystholderen. Der trives bakterier og det kan lett bli soppinfeksjon i tillegg tynnslites huden.

Min oldemor fortalte hvordan de herdet brystvortene på hennes tid - klippet hull i bhèn slik at brystvortene alltid fikk gnisse mot klærne utenpå.

Det aller beste tipset jeg har fått, er å la kjæresten/samboer/mannen få leke med puppene så mye han vil.

Skrevet

jeg herdet ikke mine før sist fødsel, men jeg brukte albue skjell på brystvortene under bh, det var meget effektift fordi da fikk de badet i melk som leget dem mellom hver amming og det ble beskyttet mot gniking fra bh og klær.

Skrevet

Forskjellen på sårhet med første og andre barn var for meg forskjellen på helvete og himmel - og det skyldtes utelukkende én ting: Rett ammeteknikk fra første stund!! Dvs. skikkelig gaping, ingen sutting osv. Fjernet andremann fra brystet med en gang hvis ikke ting ble riktig - og kan faktisk ikke huske at jeg var sår i det hele tatt. Hadde ikke herdet på forhånd. Med nr én var de første ukene et mareritt. Bruk av brystpumpe lindret litt - der kunne man i alle fall stille på intensiteten - så fikk babyen melk på flaske etterpå til det verste hadde gitt seg. Men som sagt - dette er det mulig å unngå, men hver "streng"!! Hvis du ikke husker hvordan rett teknikk skal være fra forrige gang, så sørg for å få god veiledning. Lykke til!!

Skrevet

Vet ikke hvorfor du/dere ikke ønsker å presse ut råmelk, men det jeg kan si, er at det er ingen fare for at dere "bruker den opp" det kommer ny råmelk til babyen etter fødselen uansett kor mye man skulle ha presset ut under svangerskapet. Husk det fines kvinner som ammer mens de er gravide, så ingen fare om dere presser ut melk. Hvis det var det dere tenkte på da.

Ellers går det an å rulle brystvortene mellom pekefingeren og tommelen, og dra i de. Er man veldig følsom kan det vere god "trening" i å venne seg til følelsen (noen synes jo det føles ekkelt eller fælt på et vis) Samtidig som de blir herdet:) Kan jo alltids få mannen til å gjøre det:)

Skrevet

Enig med Turmalin, og et tips til å få babyen av puppen, stikk pekefingeren inn i munnviken på babyen før du "drar" den av puppen, da slippes vakumet og taket, så man trenger ikke "dra" babyen av brystet (det er vooondt og hjelper IKKE på såre bryst:(

Skrevet

å fytte helv.....! Jeg har aldri ammet før. Sitter med gåsehud fra topp til tå! Høres jo bare helt forferdelig ut! Hehe...

Mine er så ømme at jeg ikke klarer å tørke meg med håndkle etter dusjen engang. Sover med bh for at det ikke skal gnisse! Himmel og hav.

Gleder meg til å amme det er ikke det. :-) Godt man kan få noen tips da! :-) Må vel sette igang å herde her og da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...