Gå til innhold

Hvordan er det igjen med gravide og nesespray???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så grusomt forkjølt, og har behov for nesespray før jeg legger meg. Hater nesespray og bruker det aldri ellers, men nå har jeg tatt otrivin for barn før jeg har lagt meg de to siste kveldene.

Bør jeg ikke bruke det i det hele tatt eller går så lite greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint. Brukes som anvist.

Skrevet

Otrivin anbefales ikke for gravide. (Se pakningsvedlegget.) Dersom saltvannsoppløsning ikke hjelper kan du bruke Zymelin nesespray. Spør på apoteket så vil de trolig bekrefte dette. Evt. kan du også sjekke produktene på www.felleskatalogen.no

Skrevet

zymelin er den som kan brukes av gravide

Skrevet

Daa jeg var på apoteket i går faktisk..ville ikke damen selge meg nesespray..men salvannsspray..så jeg ville brukt det...dessuten funker det like bra.

Skrevet

Otrivin for voksne:

"Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for barnet. Kan benyttes under graviditet".

Var på apoteket selv og var helt desperat. Dønn tett i nesen og store pusteproblemer om natten. Fikk beskjed om at eg kunne ta Otrivin men unngå høye doser. Var helt himmelsk å å kunne puste gjennom nesen igjen... Bruker den kun om natten når det er på sitt verste,,,, Tror det går greit:)

God bedring:)

Får no trent knipemusklene om dagen ihvertfall:)

Skrevet

Ja jeg fikk samme beskjed på apoteket i dag om at man ikke skal bruke det...jeg brukte det i 10dager to ganger om dagen da jeg var 2mnd på vei...æsj...så mye å tenke på!

Skrevet

Jeg har vært nødt til å bruke nesespray mer enn anbefalt noen dager nå... Har vært totalt pottetett i nesen, spesielt om natta... Brukte jeg det ikke ble jeg liggende med vondt i bihulene og null søvn... Ser ut som om tettheten har roet seg nå... Saltvann hjelper ikke... På dagen har det vært litt lettere... Har brukt nesespray kun ved høyst nødvendig...

Skrevet

Jeg var hos legen torsdag, og spurte akkurat dette spørsmålet. Hun sa at otrivin i små doser var helt i orden, men at man som gravid skal holde seg unna Rhinox. Hun sjekket også for sikkerhetsskyld med legemiddelhåndboken og det er ikke påvist noen skader på fosteret etter bruk av Otrivin. Men hun sa absolutt ikke at man skulle bruke det i ubegrenset mengde.Har heldigvis klart meg uten nesespray til nå i svangerskapet og håper det fortsetter slik. Ville nok ha holdt meg til saltvannsspray hvis det hjelper, men det fungerer i mitt tilfelle sjelden veldig bra;(

Skrevet

Jeg var på volvat onsdag, etter 9 dagers mareritt av influensa.

Viste seg at jeg har bihulebetennelse nå....

Kunne bruke otrivin i anbefalte doser, maks 10 dager.

Ellers saltvannsløsning.

Skrevet

jeg brukte litt otrivin da jeg var forkjølet nå..Jeg syntes den er den som hjelper best. sprayet nesen da jeg la meg for å slippe å vokne med potte tett nese, og så sprayet jeg en gang i løpet av dagen/kvelden ved behov. Jeg tettnet til i nesen rundt ettermidagstidene og uttover kvelden..Var vel 3 dager det var på det værste med snør produksjon..

Hvor komer all den snørra fra egentlig, produsere så mye på så liten tid...hmm

Skrevet

Ble sterkt anbefalt saltvannsspray på apoteket i dag, så jeg kjøpte det. Men.. det hjelper jo ikke i det hele tatt :(

Så nå får jeg klare meg to netter til med tett nese, tørr munn og sprukne lepper.. Hehe.. forkjølelsessesongen er herlig dere!

Skrevet

Brukte nesespray hele forrige svangerskap, og ser ut til at jeg må det denne runden også. Tror ikke det er farlig jeg da..

Hilsen ubekymret sjel ;)

Skrevet

Ja det er værre å gå rundt å være potte tett en å bruke litt nesespray. Nesespray virker kun lokalt og jeg har til og med fått ortivin på resept av øre nese hals lege på sykehuset pga at jeg var innlagt pga bihulebetennelse.

Saltvans pray funker ikke i det hele tatt. Jeg blir no bare værre av det jeg da. så jeg har ikke noe dålig samvittighet med bruk av nesepray. men drikker jo det liksom ikke heller da...

Skrevet

Enig! Syns det er litt hysteri rundt alt mulig. I følge felleskatalogen som er oppdatert 01.12.08 står det akkurat det samme om Otrivin og Rhinox, altså til såkalt terapeutisk bruk er det ikke skadelig.

Det er lokalbedøvelse ja som sagt her.. Apropo skadelig.. hvor mange er det ikke som røyker i svangerskap selv om en vet det ikke er bra.. Ærlig talt.. nesespray er noe en bruker noen dager i løpet av svangerskapet.

Måtte bare få ut litt frustrasjon.. så mye hysteri og pekefingre inne her :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...