*Lissi* Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Skal døype jenta mi. Er jo slik at de som skal være faddere må være komfirmert. Snakket med en venninne da som sa fadderen ikke trengte å være komfirmert. Kunne bare skrive på han/henne som fadder senere. Stemmer dette?
mammaen til Benjamin :) Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Er ganske sikker på at faddere må være konfirmerte. Og faddere blir jo stående på dåpsattesten, så å føre på senere blir vanskelig tror jeg.. Men sjekk kiken.no, der står det sikkert
*Lissi* Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2008 Ok. Hun sa hun hadde gjort det nemlig... Får undersøke litt.
___ Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. (fra "kirken.no" sine sider. Konfirmasjon er ikke noe krav for å være fadder.
Lillebror og stoerebror Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Jeg ville bare sagt navnet når presten kommer og ikke nevnt alderen. Tror ikke det betyr noe dersom du har 2 andre faddere som oppfyller kravene. Kommer kanskje litt nan på hvor gammel hun er da. På kirkens sider står det at de må være konfirmert eller fylt 15 og tilhøre den norske kirke eller ennen kristen tro som ikke forkaster dåp. Jeg er ikke døpt men er fadder. Søsteren min er heller ikke døpt og fadder. Vi tilhører ingen menighet eller noe. Begges fadderunger har to fandre faddere som er døpt.
*Lissi* Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2008 Snakket med sekretæren til presten nå. De tillot det om personen var komfirmant til våren. Ellers gikk det ikke...
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Fadderne må ikke være døpte nei. 2 av fadderne våre er ikke døpt.
lille sprelle Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 vet ikke, men vi har en fadder fra annet trosamfunn og det gikk fint! sjekk kirken.no eller ring ditt lokale menighetskontor (snakk med kommunen om du ikke vet hvordan komme i kontakt)
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Forresten så er mannen min fadder og heller ikke døpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå