LIFE73 Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Var til fastlegen for 1-2 mnd siden i forbindelse med plager i ene hånden, samt engstet meg for brystkreft pga flere tilfeller i familien. Legen oppdaget tilfeldig at jeg har struma og henviste meg til røntgen av lunger, mammografi og ultralyd av hals/skjoldbruskkjertel. For to dager siden var jeg til ultralyd (droppet de andre undersøkelsene pga sv.skapet), og legen fant et knutestruma på 3 cm...! Dette høres stort ut i mine ører... Har selv ikke merket noen plager fra hals/svelg. Legen sa at det virket fredelig,men vil henvise meg til spesialist for 2.opinion med ny ultralyd og celleprøve... Da gikk jeg rett i kjelleren og engster meg nå sykt for kreft...Føler jeg har mer enn nok med bekymringer for de første 12 ukene i sv.skapet...orker ikke nye og større bekymringer... Noen som har erfaringer med struma? Har lest meg gul, grønn og blå på nettet og prøver å finne ut sannsynligheter for det ene eller det andre....
På'n igjen:)!! Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Hei. Hvis ikke jeg husker helt feil så er struma det samme som hypotyrose/hypertyrose (tror det skrives sånn). Jeg har hatt det og det er vanlig å ha. Det påvirker stoffskifte enten at man får for lavt eller for høyt. Jeg hadde for høyt og måtte gå på medisiner noen år, men nå er det stabilt, men jeg må sjekke meg årlig fordi det er en sjanse for at jeg får for lavt etterhvert. For lavt stoffskifte blir man ikke kvitt, men man for medisiner som man må gå på resten av livet, men som gjør at man fungerer som normalt. (Sånn har jeg hvertfall forstått det, men kan jo hende at noen sykepleiere eller leger her vil rette på dette... Jeg har ingen utdanning ifht dette, bare personlig erfaring) Men det er ikke noe farlig så lenge man får hjelp!! Akkurat hvordan det er i fht svangerskap er jeg litt usikker, men jeg måtte ta en del blodprøver forrige svangerskap for å oppdage det tidlig hvis det skulle komme tilbake. Forstod det på legen at jeg da ville bli henvist til spesialist som ville følge meg opp i svangerskapet. Tar blodprøver denne gangen også. Jeg vil anbefale deg å be om en time hos legen din så du kan snakke med han/hun om nettopp alt du lurer på. Ofte ser vi for oss større problemer når vi ikke vet. Hvis du ikke kan snakke med legen din, ta kontakt med en annen lege. Er ikke noe bra for deg å gå og bekymre deg!!! Husker jeg også ble temmelig lei meg og satt ut da jeg fikk beskjeden, men det har godt veldig bra med meg og jeg kjenner mange som har det samme!! Så dette går helt sikkert bra. Men for din egen skyld vil jeg som sagt anbefale deg å snakke med noen som kan dette! Hvor bor du? Jeg gikk til en spesialist på Aker sykehus i Oslo som var veldig flink. Ble forresten også sykemeldt et halvt år, fordi jeg var utslitt, hadde nok godt med sykdommen stund. Masse lykke til!
LIFE73 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2008 Hei, og takk for det. Men jeg har ikke hypotyreose. Blodprøvene mine var helt normale; hverken for høyt eller lavt stoffskifte. Struma er heller ikke sykdom; det er bare betegnelse på at skjoldbruskkjertelen er forhøyet. Har forstått det sånn at siden stoffskifteprøvene mine er normale, så må det utredes nærmere hva som gjør at jeg har fått et struma...huttetu! Jeg håper inderlig at det er noe helt uskyldig som en godartet svulst...det er jo lov å håpe. Har lest på nettet at kreft i skjoldbruskkjertelen er sjeldent, men at det forekommer ca. 180-200 nye tilfeller i året. Derimot er det visstnok noen tusen som får struma i min aldersgruppe....Men er ikke noen trøst hvis flesteparten av dem som får struma har for lavt eller høyt stoffskifte.... Sukk! Bekymrer meg masse!
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Hei, jeg har lavt stoffskifte (hypo) så har ikke så mye kjennskap til hypertyreose, men ville bare nevne at min mormor gikk med struma i tjue år, før hun trengte operasjon.. hadde ikke store plager av det..
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Hei Jeg har hatt struma så lenge jeg kan huske.Tror jeg var rundt 13 år da første gang en lege kommenterte det. Stoffskifte er normalt hos meg også, og etter det jeg har forstått vokser den heller ikke. De gjør vel ikke noe mer med det om det ikke vokser, eller at man blir plaget av det enten kosmetisk eller ved vanskligheter ved svelging ol, tror jeg...
bell med lille spire Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Dette er visst ikke så uvanlig hos gravide.. Og så lenge du har normalt stoffskifte og spesielt med tanke på alderen din er det mest sannsynling fysiologisk struma (dvs ikke noe farlig). Les denne artikkelen, dette er sikker informasjon: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1142 Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå