Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Hvis BV har fått inn flere bekymringsmeldinger om et barn, og når man spør BV hvordan det går sier de at de jobber med saken, og slike ting tar lang tid, hva er det egentlig de gjør da? Hvordan jobber de og hva er det som tar så lang tid? Så vidt jeg vet har de ikke vært på besøk hos barnet og familien.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Jeg forstår ikke om du spør pga av den som er meldt eller på vegne av den som melder (stor forskjell på det) Den som er meldt får brev hjem med iformasjon om melding så skal bv avgjøre om det blir undersøkelsessak en sak tar i første omgang tre mnd. hvor det er hjemmebesøk, bv snakker med familie, helsestasjon og evt barnehage/skoler Noen saker blir åpnet for utvidet undersøkelse da tre nye mnd Hvis de ikke finner noe blir saken henlagt Finner de det nødvendig blir det satt inn tiltak. mange varianter her, både frivillige eller med tvang (f.eks hjelp i hjemmet) Skal veldig mye til å miste ett barn midlertidig!!! Bv. skal jo hjelpe barnet i første omgang der det bor (om dette er forsvarlig) Den meldte har innsynsrettigheter i saken til en hver tid Den som melder annonym får ikke vite hvordan det går Den som melder uten å være annonym kan få vite utfallet dersom den meldte godkjenner dette. (foreldrene blir også værnet mot naboer, sladder og hevngjerrige ekser....derfor kan de bestemme om den som sender en melding kan få vite utfallet) De har jo taushetsplikt vet du
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Jeg spør på vegne av den forelderen som ikke er meldt. Så man kan risikere at det tar 6 mnd. før man får noe svar fra BV altså? (Det er jo selvsagt ikke jeg som spør BV, men den ene forelderen) De kunne ikke si noe enda, fordi de jobber med saken...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Ja det kan ta opptil 6 mnd, men vanligvis er en slik sak avgjort i løpet av 3 mnd. Jeg beklager men den foreldren som ikke er meldt har ikke innsynsrett.. (noe som jeg mener de burde hatt, siden det er felles barn det er snakk om) Den som er meldt kan få fortløpende oppdatering til en hver tid.. så jeg regner med at den vet litt hvor langt i prosessen de har kommet. Dvs. man kan spørre hvordan de ligger ann i saken. man får ikke som svar om utfall, men hvem de har snakket med, hvem de ikke har snakket med enda... hvor mange hjemmebesøk de skal ha.. om det er uanmeldt visitt de kommer til å ha i nær framtid....eller om det er avtalt tid til besøket, hvorvidt de har snakket med fastlegen og helsestasjon.osv. Avgjørelsen kommer skriftlig (og muntlig) når den er tatt. BV er veldig takknemlig for ett godt samarbeid.... Men har den som ikke er meldt enda kommet inn for samtale (?) For det er jo ikke uvanlig...han/hun kan jo evt ringe dit selv og høre om det er nødvendig å komme inn på samtale og evt. avtale tid????
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Den "andre forelderen" som ikke er meldt, har rett på informasjon som omhandler dets barn, dersom den har delt foreldreansvar. Den andre foreldren har kun rett til info om barnet, ikke om annen info, som f.ek forhold i hjemmet der barnet bor, eller den andre foreldrens historikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå