nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 hvordan var opplevelsen, smerter, formen etterpå`? jeg hadde haste ks og fikk koplikasjoner, gikk 8 timer til jeg fikk bebyen.. så hadde jeg mye vont og brukte mange uker på å komme meg.. men det var jo fordi jeg hadde flere dagers fødsel først.. lurer på om planlagt kan bli helt annerledes?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Denne gangen hadde jeg planlagt ks, det var riktignok bare planlagt i 2 dager da;) Jeg hadde en traumatisk vaginal fødsel første gang der jeg var i kjempedårlig form lenge. Så til spørsmålene dine: Opplevelsen var ganske spesiel, jeg visste jo hva som skulle skje, men det å bli stukket i ryggen, få kateter og slike ting var ekkelt siden jeg ikke hadde vondt fra før og derfor ingen spesiel motivasjon for å få disse tingene;) Babyen kom "plutselig" over gjerdet til oss og det var en utrolig, men fin opplevelse! Smertene kom etterpå, det å være lam i bena i et par timer var rart, men det gikk over. Trengte sterke smertestillende i form av sprøyter det første døgnet, så holdt det fint med voltaren og paracet neste døgn. Dro hjem da lillegutt var 2 døgn gammel. Ved dag 4 hovner kroppen opp og melken kommer og da var det "stramt" i stingene og vanskelig å bevege seg sidelengs osv. Alt i alt så vil jeg ikke si at ks er en "lett" måte å føde på, man får jo alt i etterkant.
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Jeg skulle ha planglagt KS, men det ble fremskyndet i 6 dager fordi vannet gikk. Vil fremdeles si det går under kategorien planlagt, for vi hadde gooood tid og alt foregikk på vanlig måte. Ingen rier. Etterpå ble jeg dårlig, og lille måtte i kuvøse, så fikk ikke se henne før etter 4-5 timer. Fikk problemer/blødninger i/under såret etterpå og måtte ligge på sykehuset i 6 dager. Mye vondt og stygt arr. Samtidig kjenner jeg jo til de som har hatt haste ks som har vært mye mer vellykket enn mitt. Sannsynligheten for at det går bedre er mye større ved planlagt snitt, men man kan jo ikke garantere det.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2008 oh gud-- hørte jo ikke mye bedre ut med deres planlagte en min haste ks.. får ikke akuratt lyst til å søke om ks da..takk for svar vil gjerne ha flere
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Jeg kan ikek uttale meg på egne vegne, men ut fra hva en av mine beste venner forteller hadde hun en _mye_ bedre opplevelse med sitt planlagte snitt (nr 2) enn hva hun opplevde med nr 1 (som først var 18 timer med intense rier som ikke gjorde noenting, før det ble snitt for å få ungen ut). Etter nr 1 var hun langt nede både fysisk og ikke minst psykisk, mens opplevelsen etter nr 2 var (seff) ømt operasjonssår i de ukene det tar, men utrolig sprek, spes sammenliknet med 1. mann.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2008 jeg trodde det var normalt å ha så angst etter en fødsel . være så sylt sliten og deppa.. hadde jo hørt om barseltårer osv men skjønner jo i etterkant at man kan få en bedre statt med bebyen enn det jeg fikk. jeg var kjempedeppa og langt nede. var så sliten at jeg hadde lyst å gi vekk gutten min.. og igjen slet jeg med dårlig samvitighet over at jeg ikke var lykkelig når jeg hadde fått verdens vakreste gutt.. takk for svar alle sammen.
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Hei, jeg hadde et flott planlagt KS. Pga seteleie. Frisk og "rask" med en gang. Kunne dusje selv, henta mat til meg selv samme kveld osv. Hadde en dag med smertestillende, ellers i ok form.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 På grunnlag av hva jeg så hos venninna mi (som minner veldig om din beskrivelse av forrige fødsel) så tror jeg du vil ha et helt annet utbytte av et planlagt ks. Det er klart man fort kan se på barnet som "manifestasjonen" av en megaskremmende opplevelse som en fødsel (spes med komplikasjoner) er/kan være. Når ting er planlagt er det mer forutsigbart og man kan fokusere på å glede seg til det på en helt annet måte enn når det er helt utenfor all kontroll. Masse lykke til neste gang - jeg er sikker på at det blir en helt annen opplevelse enn hva du har fra før, spesielt nå når du er bevisst på det )
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde planlagt snitt 2. gangen, og katastrofesnitt første gangen. Første gangen holdt jeg på i 32 timer før de i hui og hast måtte skjære henne ut. Det er det verste jeg har vært med på noen gang! Kroppen min er ikke skapt for å føde vaginalt, noe jeg hadde prøvd å forklare de i 9 mnd før fødselen. Dette ville de ikke høre på, så ting holdt på å gå fryktelig galt da fødselen stod for tur. Gudskjelov endte det bra, men slet med det en god stund etterpå. Jeg sa klart i fra til fastlegen min at jeg aldri skulle ha flere barn hvis jeg ikke ikk planlagt keisersnitt, og han sa at det ikke var noe problem. Da jeg ble gravid for andre gang, var jeg fryktelig redd. Søkte om ks, og ble innkalt til møte på sykehuset. Fikk innvilget ks uten problemer, og fikk for første gang en unnskyldning fra sykehuset for forrige gangen. Det planlagte ks'et gikk kjempe fint! Jeg er så glad for at jeg fikk muligheten til å oppleve det. Nå har jeg også en positiv fødselsopplevelse å se tilbake på, og da er det enda lettere å legge den første litt bak seg. Hadde selvfølgelig vondt i snittet en stund etterpå, men det er ikke noe i forhold til det jeg opplevde første gangen. Var kjapt oppe og gikk, og tok meg fort av bebisen på egenhånd. Nå skal ikke vi ha flere, men skulle vi mot all formodning plutselig finne ut at vi vil ha en til, så har jeg ingen problemer med å gå til et nytt planlagt ks. (Skal som sagt ikke føde vaginalt...) Ønsker deg masse lykke til med valget!
pandabjørn Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 jeg har bare positive ting med planlagt ks med førstemann så hadde jeg 9 timer vanlig fødsel før det ble akutt ks...fikk full narkose.....og jeg var i dusjen bare 3-4 timer etter at jeg hadde våknet med nr 2 så ble det planlagt ks m narkose...begge gangene var jeg på sykehuset i 5 dager noe jeg ville selv......synes det var greit å ligge på sykehuset jeg da.....andre skal på død og liv hjem etter 2-3 dager...og noen av de som føder vaginalt reiser hjem samme dag! synes det var letter å komme seg når jeg lå på sykehuset enn at jeg skulle reise hjem etter 3 dager....man har mere ro når man er på sykehuset du har ikke mannen eller barn(a) hos deg 24 timer i døgnet du får litt tid for deg selv og den lille.... jeg var heldig som ikke hadde angst etter mine ks....alt var som før husker jeg felte noen barseltårer med førstemann etter den 3 dagen, og det er helt normalt
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har også et flott planlagt ks med førstemann pga seteleie. Men jeg har slitt litt med at det var for dårlig informasjon om hva som skjedde rett etter ks, bl.a. at de tar fra deg barnet og blir borte opp imot en time etter pga helse-sjekk på barnet rett etter ks, og at jeg fikk ekstrem dårlig samvittighet for at jeg kunne gjøre dette mot barnet mitt. Det er jo masse de går "glipp" av fra en fødsel og det kan bli mange fler komplikasjoner senere i livet til barnet. Men fant ut noen år etterpå at ettersom hun såpass stor ville det ha blitt hasteks. uansett... Jeg fikk velge med nr. to og valgte vanlig fødsel. Er SJELEGLAD for at jeg gjorde det...
tiamor Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde planlagt keisersnitt med tvillingene mine. Vannet gikk 2 dager før vi hadde planlagt, så jeg hadde rier unner inngrepet. Ble likevel en flott opplevelse! Veldig veldig annerledes enn å føde. Sikkert 10 ganger bedre! Tålte ikke smertstillende, så fikk bare paracet. Men det gikk greit. På beina etter 2 dager og i super form. Det var jeg ikke etter fødselen med 1 mann.. Går sikkert kjempefint!! Lykke til:)
VanillaCaramelBrownie Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Planlagt ks med nr to, forferdelig vaginal fødsel med nr en. Synes ks var veldig ekkelt. Dette synes jeg var forferdelig: - være lam fra puppene og ned - ligge på ryggen på operasjonsbordet - kjenne at de røsket og dro og "gravde" inni meg - få blodtrykksfall under op (vanlig) - reagere allergisk på smertestillende intravenøst på postop (spydde som en gris) - å ikke kunne reise meg opp/gå vanlig de første 5-6 dagene, vanskelig å snu seg i sengen etc, vondt i såret leeeenge etc. - melken kom ikke skikkelig i gang før etter 4 dager - arret er stygt, med en pølse over. Og magemusklene mine har ikke grodd sammen enda (10 mnd siden) Vil ikke skremme deg, men synes alle glorifiserer ks så veldig. For meg var det en meget ubehagelig opplevelse. Synes fødsel var ille også, men skulle jeg valgt igjen, ville jeg jammen valgt å føde vaginalt... Det er en positiv smerte, og som regel er den over når barnet har kommet ut. Ved ks varer den lenge etterpå... Uansett- det går veldig rolig for seg med planlagt ks, og det er jo over på en halvtime. Mannen synes det var knall;)
VanillaCaramelBrownie Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Å, glemte å si at jeg fikk ha babyen på brystet mens de sydde meg sammen. Det var flott!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. desember 2008 oh tusen takk for så mange svar = ) = ) = ) Lurer også selv på om min kropp kansje ikke er skapt for fødsel. hadde jeg hatt en vanlig fødsel hadde jeg ALDRI valgt KS men er så fryktelig redd for å ha begge deler igjen. Syns egentlig både fødselen og KS var helt j........... hehe.. fødselen fordi den varte 2 døgn, Ks pga smertene etterpå.. en av deler hadde jeg klart fint men begge igjen.. uff er faktisk veldig i tvil hva jeg skal gjøre. det hjelper å høre at så mange har fine planlagte KS = ) takker igjen
Blue Lady Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Hadde en fantastisk opplevelse! lite smerter etterpå, og hadde babyen hos meg hele tiden!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. desember 2008 er det vanskelig å få innviglet ks etter hastesnitt fra før og fødselsangst etterpå? hvordan fikk dere det?
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 For meg var det null problem å få innvilget planlagt ks etter første gangen. De hadde full forståelse for at jeg ikke ville prøve en gang til. Fikk beskjed med en gang jeg kom til samtalen at jeg ville få innvilget ks, men hun ville gjerne prate med meg allikevel. Hun ville gjerne vite åssen det gikk med meg p.g.a. det som skjedde første gangen. Hun ville høre mine ord om og mine inntrykk og opplevelser av det som skjedde første gangen...
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #19 Skrevet 18. desember 2008 skjønner at du fikk innviglet men lurer på om jeg får ? det står i jornalen min at jeg kan føde vanlig neste gang...( hvordan i h...... kan de vite at jeg kan det da hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå