Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Jeg fødte for 8 uker siden, babyen ble tatt med sugekopp og jeg ble klippet. (mye) Har hatt mye plager, men er bra igjen nå. Har tatt mot til med og sett i speilet nedentil, men likte ikke det jeg så! Jeg virker liksom helt åpen, hjvis dere skjønner. Også er det noe i åpningen, akkurat som om noe har falt frem der. Har noen vært borti dette før? Hva kan det være? Må jeg ta kontakt med lege? Har ikke hatt sex enda.. Vær så snill og svar meg hvis noen har peiling!!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Du studerte deg kanskje ikke før fødselen? Har du noe å sammenlikne med? Det der som har falt fram, jeg vet hva du mener, det er inni? Ikke helt ute, men inni, har også noe sånt . Ikke noe problem. Det går nok så bra skal du se:-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Studerte meg ikke før fødselen, nei. Tenkte på det selv: Hvordan SKAL det egentlig se ut? :-) Men er sikker på at det ikke så sånn ut før altså. Da var det mer lukket. Ja, det som har "falt frem" er på innsiden, men jeg ser det veldig godt iom at det er såpass åpent, og det er rett ved åpningen. Godt å høre at det ikke bare er meg da, da er det vel bare forandringer man må regne med etter en fødsel? Noen flere som kan svare?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 det som henger kan jo bare være livmoren som driver å trekker seg sammen? Jeg har jo egentlig ikke peil, hadde KS, så hufsetufsa mi er klin lik den:p Men 8 uker er ikke fryktelig lang tid da... Du har jo presset ut en melon derfra, så det er vel naturlig at det tar litt tid før alt snurper seg samme igjen? Har du vært på 6 ukers kontroll da? Der sjekker de jo grundig (gjorde ihvertfall det på meg) Jeg fikk indre UL, ble klemt på, tok celleprøve, kjente rundt omkring osv... Håper du kommer deg igjen;) og husk å kniiiiiipe:D
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Jeg var på 6 ukerskontroll, men jordmor sjekka ikke noe innveldig. Så bare at klippet var grodd som det skulle.. Jeg kniper for harde livet, tro du meg :-) Håper inderlig alt er som det skal... Vurderer å bestille meg en legetime. Uansett er jeg nødt til å få satt inn en spiral etterhvert, da blir det jo sjekket... Veldig glad for alle svar!!! Fler?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 har født tre barn...og blitt noe anderledes Det finns vaginakuler man kan få kjøpt (på kondomeriet) for å trene opp musklene dine i underlivet igjen...Da slipper det å føles ut som om det er blitt "for stort" dernede.. Det hjelper også mot urinlekasje (mange som får plager med dette når man blir eldre) lykke til....og foresten etter tre fødsler og mange mange sting er sexlivet er like bra!!!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Takk for svar, du med tre barn. Godt å høre at sexlivet ikke er forandret! Men merket du noe til dette jeg beskriver som at noe har "falt frem" i åpningen? Skal få tak i slike vaginakuler, synes det er vanskelig å vite om jeg kniper riktig..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 så rart at du ikke fikk satt inn spiral på 6 ukers kontrollen... Det fikk jeg... var ikke helt forberedt på det, men legen spurte om jeg hadde tekt på prevansjon, og da sa jeg at jeg gjerne ville ha spiral siden dette er enklere enn å styre med piller, ringer sprøyter o.l. og da ba han sykesøster hente en og jeg fikk satt inn der og da;) Og det var gratis.... Men så hadde jeg en overlege på min 6 ukers da, samme mannen som forløste min lille, han ville følge meg opp personlig fordi jeg hadde mistet mye blod og svevde litt etter KS. Dette var på Lillehammer sykehus, og jeg har ikke møtt en snillere og mer seriøs lege jeg;) Hilsen anonym som tok KS;)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Jeg med tre barn.... jo det var på en måte mer hud der....(syns jeg) Men det var etter første fødsel, og jeg var litt redd for å ha blitt "ødelagt". spurte om dette på 6 ukerskontrollen, og fikk som svar at alt var normalt så jeg slo meg til ro med det. Det gikk fort over at jeg tenkte på det, men det er fortsatt litt anderledes.. kan ikke helt sette fingeren på det.... men kroppen generelt forandrer seg jo
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Hei HI, dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv!!! Akkurat samme, bare at jeg fødte for syv uker siden!! har ennå ikke somlet meg på 6 ukers kontroll men skal i neste uke! men det er sånn åpent der nede med en stor rosa kule i åpningen visst du skjønner:) så med et speil i forrige uke for første gang etter fødsel, og har ikke sett siden heller...fikk litt panikk....håper det ordner seg av seg selv...dette er 3. barnet mitt, kan ikke huske det var sånn etter de to første!! Grur-gleder meg til legen skal se på det...litt nervøs...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Det ble jen nesten litt glad for å høre:-) Ja, er en rosa "kule" i åpningen. Kunne du ha skrevet et innlegg her inne igjen når du har vært hos legen? Hadde blitt glad for det!! Er forresten mitt andre barn, men første kom med keisersnitt..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Det er ikke cystocele da? Søk på lommelege så finner du ut hva det er.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Joda, det kan jo være en mild form for det... HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde det bleogså slik etter første fødsel og spurte både lege på sykehuset(var inne å ble sydd på nytt) og legen på 6 ukers kontrollen(hadde den ved 12 uker, måtte vente på grunn av innfeksjoner) om dette var normaqlt eller om det var livmorfremfall og begge sa at det var slik det ofte ble etter fødsel og bare noe man måtte bli vant med. Har siden da fått enda ett barn og er slik fremdeles. Ikke til noe inder ved sex, men kjenner det av og til når jeg tørker meg. Det at du enda er så åpen er for at kjønnsleppene enda ikke har fått trukket seg sammen etter fødsel og enda er litt oppblåste og slappe etter fødselen. Dette går over etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Det høres ut som du har fått fremfall av enten livmor, skjedevegg, urinrør eller endetarmen. Så tidlig som 8 uker etter fødsel kan dette fremdeles trekke seg tilbake. Dette er helt vanlig å få fremfall i noen grad etter fødsler (keisersnitt eller vaginal forløsning har lite å si), det er ikke smertefullt eller farlig, men det kan rettes på med en liten operasjon når du er ferdig å få barn. Inntill da finnes det ulike typer ringpessarer etc som kan "holde ting på plass", dette får du på blå resept hos legen din. Ellers så er 8 uker veldig tidlig å "vurdere" underlivet sitt i speil - vevet trekker seg sammen hele første året og det skal fremdeles skje mye der nede. Men hvis du fremdeles føler at det er åpent, kan du be om henvisning for vaginalplastikk. Men siden det sitter muskler i ring rundt skjedeåpningen, kan du komme veldig langt med knipeøvelser eller vaginalkuler - både kosmetisk og funksjonsmessig ("tranghet") Lykke til! Hilsen en lege
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Ang cystocele; ADVARSEL EKKELT BILDE!! http://www.scielo.br/img/revistas/ibju/v29n1/Almeida_ing_48_52_figure1.jpg Trodde kanskje det var det jeg hadde, men ikke etter jeg så bildet av hvordan det så ut.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 Tusen hjertelig takk for svar, du som er lege. Nå ble jeg beroliget, da er det ihvertfall ikke noe farlig. Håper det blir bra av seg selv igjen da! Får tar tiden og knipeøvelsene til hjelp:-) HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #19 Skrevet 18. desember 2008 Tusen takk til dere andre også forresten:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå