Gå til innhold

Noen her med erfaring av lakserolje?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk 14 dager på overtid med begge gutta mine, og har prøvd det meste. Ikke lakserolje, og på overtidskontroll ble jeg på det sterkeste anbefalt å unngå det. Det skal ikke ha noen funksjon, i tillegg så kan en få skikkelig rennemage lenge og det er litt kjipt om fødselen starter:)

Det eneste vi ble anbefalt å gjøre var sex. Stoffet i spermen, som jeg har glemt navnet på, er det samme som de modner med. Sex morgen og kveld om dere orker:)

Skrevet

Lakserolje blir STERKT frarådet fordi det kan føre til styrtfødsel. Altså skummelt både for mor og barn.

Skrevet

På kvinneklinikken sa de at dette med styrfødsel og lakserolje var en myte. Hvor har du hørt/lest det igrunnen Helene? Jeg kan ikke forstå sammenhengen.

Det ble spurt om på babyverden:

Spørsmål:

Jeg har hørt om mange som har tatt lakserolje nærme termin for å sette i gang fødsel, med virkning... Men så har jeg også hørt at det kan ende i styrtfødsel, og at det kan være skadelig for mor og barn.. Er dette riktig? Begynner å bli rimelig lei nå på slutten, men vil ikke gjøre noe som kan skade barnet mitt...

Svar:

I "gamledager" ble nok lakserolje benyttet for å få igang fødsel. Jeg har hørt om det, men har ingen erfaring fra det verken som kvinne eller jordmor.

Jeg har vanskelig for å tro at dette kunne føre til styrtførsel, men mindre det ble tatt av kvinner som var i fødsel.

Det anbefales ikke nettopp p.g.a. faren for kraftig diarrè, som igjen kan gi uttørring og magesmerter.

Det kan være tungt å vente................, men fyll dagene med noe postivt og nyt friheten og de deilige sommerdagene frem til det store skjer.

Lykke til!

Hilsen Monica.

Skrevet

Innlegget over fra babyverden var det jeg som skrev faktisk, når jeg ventet min første!! :)

Ble så jeg prøvde lakserolje jeg da, siden jeg absolutt ikke var i fødsel fra før.. Tok først 2 ss ca kl 20, og etter 3-4 timer 1 ss til.. Hadde i tillegg sex, og etter hyrdestunden fikk jeg kynnere som ikke ville gi seg, og etterhvert gikk over til rier.. Fikk såklart tømt meg bra den natta, men hadde ikke diare over mange mange timer som ei over skrev... Vi dro på sykehuset ved 4-tiden på natta, og halv åtte var gutten ute! :)

Så min erfaring er iallefall bare positiv. Hadde en raskt og fin fødsel, men ingen styrtfødsel! :) Så lakserolje og sex i tillegg satte iallefall i gang min fødsel!!

Skrevet

ikke helt det samme, men litt det samme alikevel:-)

jeg ble anbefalt av jordmor når jeg gikk over tiden å ta klyster, fordi det satte igang tarmbevegelsene som igjen kunne smitte over på livmor.

Det funket det, rier bare noen få timer etter klysteret var satt. Men det førte bare til vonde rier som var inneffektive. gikk over et døgn med vonde rier, men de laget ikke noen åpning. Og etter det første 1,5 døgnet slik startet fødselen, men da var jeg allerede utslitt. Så dette gjør jeg ikke engang til.

Fordelen med klyster er jo at en kansje har litt mere kontroll enn man har med lakserolje siden det ikke går gjennom hele systemet.

Skrevet

Jeg prøvet det sist fødsel.Tok 2ss kl 14.00 fikk tømt tarmen godt en times tid etter det..Vannet gikk kl 18.00 og jenta vart født kl 23.22. Så for min del var det effektivt, men jeg var moden og hadde et par cm åpning før jeg tok det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...