Gå til innhold

Julestress i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mykje som foregår i barnehagen no at sønnen vår er blitt veldig urolig om natta. Luciafeiring, nissefest, bursdag, julemiddag og juleavslutning med en annan barnehage. Kvar dag denne veka er det nytt opplegg. Didrik blir heilt i hundre, og bedre blir det ikkje av at saft, kake og godis står på menyen omtrent kvar dag. Dei siste nettene har han vore veldig urolig. Det er koselig med juleforberedelser, men syns det blei mykje denne veka. Er bare 2,5 år, så blir jo heilt i hundre og stressa av så mykje nye ting som skjer. Er det vanlig å ha så intense juleavslutninger i barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alle oppleggene vært i barnehagetiden? Det synes jeg er vel mye ja. Er det etter barnehagetid, er det også mange opplegg, men da er ikke ungene nødt til å være med på alt. Da er det opp til foreldrene å bestemme hvor mye stress de vil utsette ungen for.

Skrevet

I barnehagetida, ja. Fikk litt bakoversveis når eg leste månedsplanen for desember. Blir nok stress, er ikkje nødvendig å gjere det verre i barnehagen. Ungane har det nok kjempeartig, men blir stressa av det. Kunne eventuelt spredd det over 2 veker.

Skrevet

I vår barnehage er det mye roligere på liten avd. De har rolige dager i forhold til stor avd, og saft/kaker er ikke på menyen hver dag. På stor avd har de bestemt at de skal ha minst to frie dager og jeg tror det er lurt.

Skrevet

Tja, vet ikke hva som er vanlig jeg, men synes ikke det er så mye som skjer i desember i vår barnehage. Luciafest, nissefest, juleavslutning og bytur er vel de eneste "arrangementene" da, ellers er det mye baking og juleverksted. Dagene følger hovedsaklig de samme rutinene som ellers, bare med "juletrema".

Skrevet

Altså: JuleTEMA, ikke juletrema. Kremt.

Skrevet

Hm, skikkelig stressende hverdag de ansatte i barnehagen vil ha.. Lite gjennomtenkt.

I snuppa sin barnehage legger de vekt på at det ikke skal være noe stress med jula. De har hatt juleverksted 2 ganger fordelt på 2 uker, luciafeirng med frokost, og så skal de ha juletrefest på mandag. En helt ypperlig ordning spør du meg.

Synes du godt kan ta det opp med SU hvis dere har det, eller i hvert fall noen andre foreldre. Det må jo være flere som reagerer på det.

Og så ta det opp med personalet, så kanskje de kan gjøre det annerledes til neste år.

Skrevet

Kan jo bare uttale meg på vegne av "egen" barnehage og der er det heldigvis langt roligere. Foruten at julegudstjeneste og julefrokost med foreldre kom samme uke, har det bare vært ett arrangement pr uke. Teaterbesøk med Hakkebakkeskogen 1. uka, julefrokost og julegudstjeneste 2. uka og nissefest denne uka. Ferie fra neste uke av, i alle fall på vår jente, da.

Forøvrig "sukkerfri" (skriver i gåsetegn for det er jo ikke helt sukkerfritt selv om de ikke serverer saft og kake til bursdager og sånn) bhg, så her har det "kun" vært risgrøt til nissefesten, utenom vanlig mat og mer spenstig fruktutvalg.

Skrevet

Han går på "stor" avdeling. Alle 2-åringane blei flytta opp i august, fordi barnehagen hadde kun 1-årige søkere og 9 stk som gikk frå stor avdeling til skule. Har vore mykje rot. Didrik er minstemann, var 2 år i juni. Trur dessverre dei ansatte ikkje heilt har klart å tilpasse seg til at dei har så små der. Er jo stor forskjell på ka en på 2 og en på 5 orker.

Var jo saft og boller på luciafesten, ok det. Men godtepose og saft på nissefest, kjempemasse sjokoladekake på bursdagen som var. Syns det er for mykje. Er ikkje hysterisk angåande snop og sukker, men er no ikkje nødvendig å ha det så mange ganger på ei veke.

Var veldig førnøgd med barnehagen når han var på småbarnsavdelinga, men no er eg ikkje særlig fornøgd. Ped.leder på småbarns- OG storbarnsavdeling slutter no, gruer meg til januar. Vi skal heldigvis bytte barnehage så snart som råd, for har flytta til en anna del av byn.

Skrevet

Ungene har noe som skjer hver dag i barnehagen, men veldig forskjell fra din barnehage. lussekatter, saft fikk de på lusiadagen. På nissefesten fikk de rosiner, mandarin. De husket ikke om de hadde fått mer oppi posen sin, regner ikke med at det var mye der hvertfall om det var mer. Kake har de aldri til bursdager, så alle bursdagene som har vært har bare gjort at de har fått veldig masse god frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...