Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Nå settes renta ned og folk på gata jubler ( intervju på TV, i Radio avisintervju etc..) over dette, de får så og så mye mer å rutte med pr måned og sier at nå skal de SHOPPE???? fa...var det ikke det som skapte finanskrisa for "hvermannsen" i første omgang da? Store lån, lave renter, ingen sparing og bruk av hver krone på "ikke investeringer".......... Så gikk renta opp og man måtte bruke pengen på lån istedet for shopping,-. og man kalte det krise,- ingen hadde jo spart opp reserver,- for det var jo ikke vits å spare med så lav rente..Så går det et lite år og man har kjørt inn i samme spor igjen....Lavere rente = mindre å betale på lån pr mnde, mer å shoppe med, og man sparer ikke til dårligere tider fordi renta er lav så det "lønner seg ikke",- og "fordi man fortjener det"...Bruke pengene på forbruksvarer altså,. man har tross alt "lidd" i nesten et år...Et år uten sin daglige caffe latte,- så da må man vel få shoppe litt???? Denne bobla sprekker før sommernen regner jeg med.....
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Nei vi lærer aldri. Men er det rart folk er glade da? Man sparer jo noen kroner i måneden på rentekuttet, og om de vil shoppe dem bort så gjør de det.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Nei ikke alle som lærer. Vi er heldigvis ikke blandt dem som bruker opp alt de har og mer til. Vi liker å ha litt i bakhånd.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Ja skal aldri folk lære? Det er fordi vi sitter på hver vår pengehaug og nekter å bruke penger at butikker og firmaer går konk og folk mister jobben. Kjøp deg et nytt hus og puss opp så støtter du felleskapet!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Du forenkler det jo litt da. Det som skjedde når renta gikk opp var vel at kjøpekraften gikk ned, og når folk slutter å bruke penger på ting som er litt mer "luksus", slutter å pusse opp, slutter å bygge, og slutter å kjøpe tjenester er jo at bedrifter går konkurs. Ved å kutte renta igjen håpes det vel at folk skal åpne pengboka igjen for å holde hjulene igang. Så ved å knipe igjen pengboka bidrar man egentlig bare til at maskineriet stopper opp. Nå mener jeg jo ikke at man skal handle hvis man ikke har råd - og en buffer er alltid god å ha. Og denne "krisen" strekker seg langt utover Norges landegrenser, så det er ikke et begret som folk har "laget" som en betegnelse på at man har hatt litt problemer med å betjene et lån. Her er det mye som henger sammen, og denne "krisa" har rammet mange mye hardere enn en liten renteøkning. Men ja, jeg sitter på en gren med min bundne rente og faste inntekt og lurer på hva som skjer nest
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 He he he ja det er sant det, vi lærer aldri:-) Men det er jo gjerne fordi at sist det var krise, så var jo dagens unge bare bhg.barn, og jeg som er "så gammel" var bare 17 da krisa startet. Jeg regner ikke med den på slutten av 90-tallet, for den ble liksom ikke skikkelig, selvom renta var på 9%. Selv skal jeg bruke de "ekstra" tusenlappene det blir i mnd. på å betale ned billånet mitt fort som fy. Når det er nedbetalt, så håper jeg vi kan sette tilside de 5000,- vi nå får ekstra etter at de begynte å sette ned renten:-) Men vi kan ikke slutte å handle, for da blir det mange arbeidsledige, og det er jo ingen tjent med... Så selvom det føles som luksus å kjøpe seg en kaffe latte, vel da holder man liv i den kaffesjappa. Og det er sikkert de som jobber der glade for:-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Ja det var vel litt forenklet ja. Det startet vel faktisk med at Bill Clinton ønsket at alle amerikanere skulle kunne eie sitt egen hjem, og dermed fikk de lån (som kanskje ikke burde fått dette i utgangspunktet) så ble disse lånene videresolgt til 3. og 4. part og subprime ble et begrep. Og det er klart når folk går konk, mister husene sine, de som har gitt folk lån går konk så settes et stort apparat av negativitet i gang som har spredd seg til hele verden, og de er vel kanskej denne frykten for at alt skal gå heden som er det værste. Dermed ved å sette ned renten så dempes noe av frykten og folk "tør" å bruke penger igjen slik at det blir etterspørsel etter varer og tjenester. Og jeg mener heller absolutt ikke at man skal ta lån eller bruke over evne, men det er vel heller ikke det som har skjedd nå, mer at folk sitter med to boligere og ikke får solgt, ikke får mellomfinansiering for bankene låner ikke ut penger, håndtverere mister jobben fordi folk ikke pusser opp, masser permisjoner i konjunkturutsatte bransjer pga stillstand generelt og det er da mister folk jobben. Så jeg tror rentenedsettelse var et godt virkemiddel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå