Gå til innhold

trenger synspunkter fra andre i samme situasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså det har seg sånn at jeg er alene med 2 jenter og har vært det fra jeg var 3 måneder på vei med nr.2 (ho er 2 år nå)

Bf har aldri vært den beste til å stille opp, han kommer når det passer han(jeg må jo skjønne at han jobber, og at han vil ha fri når han har fri)

Vi har ikke noen skriftlig samværsavtale for han nekter å være med på familiekontoret. sier han ikke kan ha noe fast pga jobben.

Det kan gå mange uker mellom hver gang vi ser han, og da er han bare med de noen få timer.

så nå kommer jeg til spøsmålet mitt :-)

Ville dere nekta samvær visst han ikke gikk med på å skrive en avtale? jeg føler kanskje det er bedre for ungene å være uten pappa enn en pappa de bare ser i full fart når det passer han.

Jeg er så i tvil på hva jeg skal gjøre. vil jo gjøre det som er best for ungene.

Så hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan reagere barna på dette?

Skrevet

de synes det er kjempe stas når han kommer. da er det bare han som gjelder, mens han virker ikke som han bryr seg.

og de maser veldi etter han når han ikke har vært på ei stund.

og de blir kjempe lei seg hver gang han går.

ikke alltid han tar seg tid te å gi de en kos eigang før han går. da skjærer det i hjertet mitt når jeg ser på eldste som blir utroli såra.

Skrevet

ja, det høres ut som om disse barna er mest tjent med fast samvær. spørsmålet er bare hvor såret de blir om han da velger og ikke ha noe samvær i det hele tatt.

dette er et vanskelig tema, og et viktig tema. kanskje du skal bestille en time alene på familieværnkontoret og lufte tankene dine for dem?

slik at du får drøftet barnas reaksjoner på nåværende samvær og mulig fremtidig samvær

Skrevet

ja det er nok ikke dumt. tusen takk for hjelp.

Er et veldi vanskeli tema. man vil jo gjøre det som er best, men ikke alltid like lett å vite hva det er...

Skrevet

Jeg har selv veldig god erfaring med å bestille time alene på familievernkontoret- de har mye erfaringer å høste av, så der får man gode råd føler jeg.

Veldig vanskelig å lage en fast avtale med Bf virker det som, når han ikke er mer engasjert....

Skrevet

Du skal være veldig forsiktig med å nekte samvær, uansett om BF ikke stiller opp som du ønsker. Grunnen er at dersom han finner ut at han vil gå rettens vei en gang, så stiller du fryktelig dårlig om du har nekter barna å være med sin far. Da stille BF mye sterkere enn deg.

Så til dilemmaet ditt; eneste du kan gjøre, er å kalle inn til mekling, for å få en skriftlig avtale. Den er det viktig at du følger, med å ta hensyn til de helger som er satt opp som BF's. Om han ikke følger opp, så noterer du det. Men det slår dessverre ikke tilbake på ham, på samme måte som deg, å sabotere samværsavtalen. Eneste er at om han går til retten uten å ha fulgt opp samværsavtale, så er det lite trolig at han får mer noengang.

Det er ikke godt for barna at samværet er så sporadisk, men dessverre er det lite annet du kan gjøre enn å trøste barna, og å gjøre det samværet som er lettest mulig for barna. De har rett til å møte sin far, samme hvor dårlig han er til å stille opp.....

Det kan også komme et tidspunkt hvor barna spør om hvorfor de ikke ser sin far noengang. Skal du da måtte si at du er årsaken, fordi du nektet dem å treffe faren? Da er det bedre å kunne si det som det er; far har ikke gjort sin del av å treffe barna slik som han skulle. Det er mindre sjanse for at dette spørsmålet dukker opp, om du lar barna treffe far når han "har tid".

Jeg vet hvordan det er. Har det slik her, også, og har hatt det slik i mange år.

Du får trøste deg med at det blir lettere for barna etterhvert som de blir eldre og mer selvstendige. Det ser jeg her.

Skrevet

hva sier du til dine barn når de har ventet hele dagen på pappa og han ikke kommer?

Skrevet

jeg fikk medhold i å stoppe samvær fram til neste meklingstime av fvk. og her er far en fult oppegående person som ønsket og være mest mulig sammen med barnet.

derfor jeg mener du burde snakke med de først. om de råder deg til å si at det ikke blir noe samvær uten en fast samværskontrakt så har du de i ryggen om far en dag skal snu helt om og ønske hovedomsorgen eller noe annet rart.

men når sant skal sies så er det jo temlig lite sansynlig at han en dag vil ha masse mer samvær. og en som har ansvar for barn, må jo faktisk noen ganger ta avgjørelser som kanskje vil se dumt ut siden for å beskytte sine egene barn. om du vurderer det dit hen at det eneste riktige ovenfor dine barn er fast avtalle eller 0 samvær så er det faktisk din plikt ovenfor dine barn og ta denne avgjørelsen.

og la vær å gjøre det i frykt for og tape ansikt i en eventuel fremtidig rettsak er jo ganske illjojalt mot egene barn

Skrevet

ja tror jeg skal ringe fvk imorra. bf kommer nok aldri til å gå til rettsak for å få samvær.

Jeg vet selv hvordan det er å vokse opp uten bio far, og jeg er glad for at det ikke var noe frem eller tilbake om han kom eller ikke. han ville ikke ha meg, men jeg har ikke lidd av den grunn. mamma fant en ny mann som har vært min pappa. og jeg har alltid visst at det ikke var han som var min bio far.

hmm gud det er vanskeli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...