Twintipp og himmelblå Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Serverer dere ekstra mat til barna? Foruten den tradisjonelle kalkunmiddagen mener jeg? Husbonden mener på at vi må lage noe ekstra til barna som kommer, ala` pølser og potetstappe, i tilfelle de ikke spiser kalkun.. Spiser ikke barn vanlig middag da?? Tror ikke jeg bryr meg om å lage noe ekstra. Liker de ikke kalkunfilet får de spise potet og saus da? Hvis ikke sier vel foreldrene ifra? Må vel ikke behøve å ringe å forhøre meg om de liker maten?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 hehe... nei her blir det ihvertfall ikke pølser... hehe... fatter ikke hvorfor barn skal få de evinelige pølsene alltid. nei de får spise det vi skal ha og om de ikke vil ha det så har jeg bødskiver med godt pålegg. jeg tenkte kanskje å ha pinnekjøtt, men det er kaskje rart? har ingen tradisjoner... hehe
erteposen + 4 Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Uff, jeg hater når voksne kommer dragende med de jævla pølsene:( Når en lager god og barenvennlig mat - hvorfor skal barna få søppelmat! Enig med deg. Hvitt kjøtt spiser da alle barn, og det er jo mulig å lage en god potetstappe til alle. Det passer jo fint sammen. Du trenger ikke å ringe rundt.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Jeg hadde nok ikke laget noe ekstra,forventer ikke at andre skal gjøre det når vi kommer på besøk heller. Og kalkun er vel barnevennlig? Liker de det ikke så er det ikke noen krise å spise potet og saus?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Hvorfor ikke lage noe lettvint ved sida av for å glede ungene? Ingen av mine liker kalkun i alle fall, og jeg ser ikke den helt store utfordningen med å varme noen kjøttkaker ved siden av heller. Serverer du kalkun med potet? Kokte?
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2008 Pinnekjøtt er jo kjempegodt. Går jo an å legge selve kjøttet på asjetten dems også... Enig, de evinnelige pølsene...)) Hva er det med barn og pølser?? Kanskje jeg skal servere kalkunpølser, he he.
Mom2Two Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Vi har pleid å feire med en annen familie og deres barn. Vi har aldri laget annet enn kalkunmiddagen. Men det er jo en del foreldre som lager grandiosa til ungene på julaften også da:-p Synes det er greit at ungene venner seg til den vanlige maten, jeg. Kalkun er vel ikke akkurat vanskelig å like heller. Hadde vært noe annet om man serverte rakfisk liksom. Ikke så lett for unger å like det. Som en mellomløsning kan du jo ha liggende en pakke wienerpølser da. Ganske fort gjort å varme opp, så får de evt. bruke tilbehøret til kalkunen. Ungene er ikke så veldig opptatte av maten den dagen uansett er min erfaring:-)
OsloMor Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Nei, herregud! Ungene spiser det som er på bordet, eller lar være å spise. Jeg lager god og sunn mat, og det er til både stort og smått.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 Hva med prinsippet hygge for alle? Liker du ikke maten får du spise potet og saus. Jeg liker ikke all mat i hele verden, og da forventer jeg faktisk ikke at andre gjør det heller. Og når jeg lager noe som jeg vet at ikke er mat unger liker så sper jeg på med noe sånn at alle får noe de liker.
børdi Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 Nei lager ikke noe ekstra til ungene... vi spiser kalkun Og vil de ikke ha det, får de spise grønnsaker, potet og saus.
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2008 Enig, synes det er greit å vende de til den vanlige maten.. Synes det er uting med alle de supplerende barnerettene som pizza, kjøttkake, pizza, fiskepinner etc. Lar jo ikke unger som ikke spiser potet sitte sultne da, men vet at ei ikke spiser pølser, ei ikke pizza... Men, potet spiser de nok:)) Kokte poteter ja.. Most defintely!! Og deilig saus kokt på knoke av min søsters eks-svigermor, med masse fløte:o)) Nammi:o)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 Sorry, men hæ? Saus til kalkun koker man på sjyen av kalkun. Ellers mister den jo den gode smaken. Saus på knoke er til kjøttkaker søndag.
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2008 He he he:o)))) Den sausen er maaaaaaaaagisk, jeg kan t.o.m drikke den...) Ingen over, ingen ved siden, den MÅ til:o) Vi har hatt den de siste årene, og det er enstemmig vedtatt at ingen nyttårsaften uten denne saus:o)) Det er masse hemmelige ingredienser i den, og sikker både brunost, rødvin, etc.etc.etc.etc.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Jeg er i prinsippet enig med deg, men kalkun er det ganske mange barn jeg kjenner som ikke liker. Nyttårsaften skal være en festdag, derfor hadde jeg enten servert noe jeg visste "alle" likte, eller hatt et alternativ for barna.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Sausen er halve måltidet. Kalkun er i grunn ikke sånn veldig fantastisk, men sausen er god.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Serverer kalkunen slik den ble servert der jeg vokste opp i USA. Det betyr kokte poteter, stuffing, saus og sweet potato pie
erteposen + 4 Skrevet 17. desember 2008 #18 Skrevet 17. desember 2008 He, he...jeg har aldri møtt barn som ikke liker hvitt kjøtt, men mine liker ikke pølser:) I barnehagen er kylling/kalkun den mest populære retten ved siden av fiskekaker. Det går ned på høykant.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #19 Skrevet 17. desember 2008 Kjenner mange unger som ikke spiser kalkun og noen unger som ikke spiser pølser Men sånn som folk mishandler kalkun her i landet kan jeg godt forstå barna
MintCondition Skrevet 18. desember 2008 #20 Skrevet 18. desember 2008 Haha, så grotesk! "Og deilig saus kokt på knoke av min søsters eks-svigermor, med masse fløte:o)) Nammi:o)" --> stakkars eks-svigermor da, som blir brukt som saus-basis Til spørsmålet: jeg hadde aldri laget noe annet til barna om vi skulle ha kalkun, det er jo ikke akkurat mat med veldig spesiell smak a la rakfisk, pinnekjøtt, smalahove (ok, de to siste smaker kanskje ikke så rart, men kan jo fort SE litt spesielt ut!). Men så spiser mitt barn det hun får, stort sett. Liker hun det ikke, spiser hun tilbehøret (hun er 3). Og hva er det med de der evindelige pølsene? MÅ alle unger stappes fulle med pølser til enhver tid..?
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #21 Skrevet 18. desember 2008 haha, ler av svigermor sausen!! men, nei, jeg ville ikke laget noe ekstra til barna, de spiser det vi har, dessuten er det mye annet snadder på nyttårsaften!
camilla^ Skrevet 18. desember 2008 #22 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde ikke laget noe mer, men jeg hadde nok spedd på med mer og forskjellige grønnsaker enn om det bare var voksne. Kjenner jeg min mann rett hadde han laget flere forskjellige typer poteter. Selv om noen ikke liker al på bordet, skal alle finne noe de liker og bli mette. (jeg vil helst ha ris til kalkun, mens min mann liker ikke ris osv.... )
Tøysetipp Skrevet 18. desember 2008 #23 Skrevet 18. desember 2008 Ha ha, min eks-svigermors saus ja. Nesten til å bli religiøs av. Nei, lag ikke noe annet.. De spiser hvitt kjøtt, i hvert fall min. Og da kan det være det samme, he he.. Bare tuller. Har du en pølse liggende er det ikke verre å sette over kjelen med vann. Litt grei er du da, flirer.
gærne ko Skrevet 18. desember 2008 #24 Skrevet 18. desember 2008 Nei, pinnekjøtt er vel ikkje rart! Det er kjempegodt. Eg er vestlending og veldi glad i pinnekjøtt, så vi har pinnekjøtt julafta og nyttårsfta. og rester 1. dag. Hehe, blir nesten for mykje av det gode, men er som regel bare disse dagane eg et pinnekjøtt. Men vi har en sønn som er kresen og alltid har vore det, så trur vi må ha ett eller anna i bakhånd til han.
labine Skrevet 18. desember 2008 #25 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde ikke laget noe spesielt - i hvert fall ikke om foreldrene ikke hadde sagt noe. Min eldste spiser ikke reint kjøtt - men er vi borte og dette blir servert så spiser han rett og slett bare tilbehøret. Han er ikke glad i potet heller, men spiser det iallefall når vi er på besøk. (grunnen til at han ikke spiser kjøtt er at han ikke klarer å få det ned, ikke at han ikke liker det, og jeg har heller aldri bedt om "spesialmat" til unga mine heller....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå