Gå til innhold

dette med alkohol på julaften..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er problemet med å ta seg en øl til maten eller et glass vin?

Når det ikke er snakk om å drikke seg full!

Skjønner ikke enkelte at det går an å kose seg med et glass alkohol uten å bli full??

Så alle som serverer øl til maten på julaften tenker ikke på barna sine og gjør julen til en høytid som barna gruer seg til..?

alt er ikke svart/hvitt å det er det mange av dere som ikke klarer å skjønne!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de som klarer det er det finfint, men det er nok av de som TROR de klarer det og likevel blir skikkelig ubehagelige og ustø foran barna. Og er ikke egentlig jula mest for unga...?

Skrevet

Det å drikke ett glass til maten er sikkert greit...men det er så alt for mange som drikker litt mere.. og barn merker fort dette...hvis alle drikker litt mere, kan det bli noe skummelt for barna. (dette er forsket på, så vi kan synse alt vi vil)

Det andre er at det bør være en voksen kjørbar person hjemme i julen..tenk om man må kjøre til legevakten el.

Jeg syns ikke man skal drikke sammen med barn i det hele tatt jeg... men nå har barna mine en far som er alkoholiker, så jeg er ekstra varsom på det hele....(han har pr.idag ingen samvær med unga pga dette.)

Skrevet

En kjenner jo sin egen familie, og vet om de takler det. Har samtidig vært mye på besøk hos familier som bare skal kose seg litt med et glass, og de voksne har surra rundt som tullinger og sagt supersentimentale ting ingen barn burde ha hørt. Vi tar et glass til julemiddagen, men mine foreldre serverer ikke alkohol når barn er tilstede av prinsipp. Synes det er helt greit, og barna klager i alle fall ikke.

Skrevet

Vi har øl til maten og litt til kaffen, men ingen drikker for mye. Hadde vi hatt noen som kunne gjort det hadde det vært null prolem å kutte det ut, så viktig er det.

Skrevet

Hvorfor henge seg opp i hva andre folk gjør?

Her tar de som vil en akevitt til maten og en juleøl..ser ikke problemet.

Klart hadde man hatt noen fyllehuer i familen som man vet ikke ser sine begrensninger så hadde vi vel ikke gjort det...

men syns alle får gjøre som de vil, ikke mine barn det går utover at andre har fyllefest

Skrevet

Det er en grunn til at alt for mange barn gruer seg til julaften.

Selvsagt går det fint ann å drikke et glass vin til maten, men når man først har satt alkohol på bordet er det alltid en viss fare for at en eller annen ikke greier å beherske seg.

En må rett og slett vite hvem en kan stole på. Familien min kan fint bli tilbudt alkohol uten at noen er i nærheten av å bli beruset. Svigers får ALDRI tilbudet om alkohol. Svigerfar inbiller seg at det ikke vises på ham at han er beruset, men det gjør det! Idiotisk sentimental og sitter med tårer i øynene når han åpner gaver for han blir så glad... Alle ser jo at han er full, bare ikke han selv. Etter barna vår ble født har vi aldri feiret jul hjemme hos dem, de må komme til oss slik at vi har kontrollen på alkoholen.

Skrevet

Vi som andre voksne har faktisk et ansvar for å si ifra når barn blir utsatt for sånt at det ikke er greit! Skal alle andre barn enn dine bare seile sin egen sjø... du bryr deg ikke?

Skrevet

vi greier å styre dette helt fint. men er klar over at det er mange som ikke greier å styre seg i forhold til alkohol verken på julaften eller i andre sammenhenger. og desverre er det mange barn som lider av den grunn og det er trist, men det betyr ikke at vi alle er nødt til å ha en null toleranse.

ingen av oss kommer fra avholds hjem, og ingen av oss kommer fra hjem det ble drukket til sjenanse for noen. jeg ser ikke bort i fra at min samboer kommer til å drikke øl på julaften, men om vi setter det frem på bordet eller ikke har vi ikke tatt stillig til.

Skrevet

Syns det er like teit hver eneste gang jeg hører " Men noen MÅ være kjørbare, tenk om barnet blir sykt eller det blir brann" Ærlig talt!!! En blir verken full eller litt beruset av en øl eller et glass vin til maten. Ungene vil ikke merke at du har drukket det en gang.

Og blir det sånn at lillemann må på legevakten så tar vi taxi..eller hvis det er skikkelig ille så ringer vi faktisk ambulanse så det så!!!

Herrigud folk her inne er jo helt ville jo. Syns også at en må sende de rette signalene til barna om at en ikke trenge og bli full hver gang en drikker litt alkohol. At det går an og begrense seg. Herlighet da folkens!!!

Skrevet

Hos oss kan det ikke serveres alkohol til maten fordi besteforeldrene ikke kan drikke EN øl uten at det blir ti. De klarer ikke stoppe og dette har resultert i fyll før gaveåpning 2 ganger før. Derfor er det null alkoholservering hos oss.

Skrevet

Det er mange, blandt annet meg selv, som har opplevd mye vondt pga alkohol. Jeg vokste opp med to foreldre som var veldig glade i "kose" seg.

De tok aldri bare et glass vin eller en øl. Det ble gjerne et par flasker vin, et par 6-pack med øl og gjerne noe sterkere.

De likte spesielt å kose seg i høytidene. Julen var alltid et mareritt. Da hadde begge fri og kunne kose seg litt ekstra.

Jeg husker en jul. Da jobbet begge til ca. kl. 14.00 på julaften. De åpent en flaske vin til middagen, og det fortsatte med drinker, whiskey osv. De ble drita fulle begge to og det endte opp med at jeg måtte vakse/rydde huset, pynte og ordne juletreet. Jeg måtte også passe på lillesøstra mi. Vi var redd for mamma og pappa begge to, men siden jeg var eldst så måtte jeg ta meg av lillesøster og late som om det ikke var farlig. Ut over natten raste det inn med masse folk og det ble tilslutt full fest.

Vi våknet på julaften morgen og da lå det øl flaske og rot overalt. Juletreet hadde veltet og det lå en fremmed mann i sofaen og sov. Vi var redde begge to og turte ikke gå ut av rommet. Mamma og de våknet vel rundt 15.00-16.00 og var i dårlig form. Dette rettet de opp med å "reparere".

For å si det sånn så ble det ikke noe julemat, ingen gaver, ikke noe kos bare uhygge. Det var stort sett sånn hver eneste jul.

Jeg har alltid hatet julen og slike høytider, men etter at jeg giftet meg og fikk barn så har jeg lært det at julen faktisk kan være koselig, men vi serverer aldri alkohol til gjestene. Ikke så lenge det er barn til stede. Mine barn skal aldri få måtte oppleve slik fyll. Jeg er forresten helt avholds.

Skrevet

Men det betyr ikke at alle som tar en øl til maten gjør det samme som foreldrene dine!

Det er jo en selvfølge at når det er så galt så drikker man ikke alkohol!

Skrevet

Det er jo ingen hemmelighet at det er mange barn som GRUER seg til jul og sydenturer, pga alkohol!

Skrevet

nei det er ingen hemmelighet at noen barn gruer seg pga alkohol. men det har jo ingenting med det det virker som en del her gjør..koser seg med et glass eller to... Jeg vokste opp med foreldre som tok et glass vin både i helgene og ved høytider. Merket aldri no forskjell..eller reagerte noe på det jeg. Synd med dere som har vokst opp med alkoholiker, men det har jo ingenting med et glass eller to å gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...