Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Hva synes dere om å servere alkohol på julaften? Jeg er veldig i mot det og har en krangel med samboeren min. Han mener at vi skal servere alkohol, og at det er helt vanlig. Jeg vil ikke servere alkohol for jeg mener at dette er barnas dag og at man ikke trenger alkohol på en sånn dag. Hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Er ikke noe iveien med et glass vin eller øl til maten etter min mening, men man trenger liksom ikke å banke innpå hele kvelden da. Så lenge du ikke blir påvirket av alkoholen er det ikke noe barna tar skade av.
LilleBebinMammanSin Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 i vår familie har vi et veldig sundt forhold til alkohol.. og hos oss er INGEN beruset... men det serveres øl og vin til maten.. akkevitt...osv.. og ungene legger ikke merke til det en gang.. for det er en ting å kose seg med alkohol, å det å bli beruset... så jeg ser sånn på det da:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har selv vokst opp med en alkoholisert far og synes i bunn grunn alkohol og jul kombinert er noe dritt. MEN, jeg har blitt litt mer moderat med tida. Så nå synes jeg det er greit med et par øl, et par glass vin til maten, også til julaften. Det er fordi jeg har lært/erfart at det er mulig å oppføre seg sivilisert med et par dråper alkohol innabords. Ikke alle er som min far.. Konjakken m.m. kan man spare til etter ungene har lagt seg.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Og det at mor eller far drikkeren øl eller et glass vin gjør at dagen med ett ikke blir barnas dag? Da har du kanskje et problem med å berherske drikkingen din, vi greier fint å ta en øl og likevel ha full fokus på barna.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Jeg er imot alkohol servering på julaften. Jeg er faktisk helt avholds selv. Har selv vokst opp med bare fyll på julaften, nyttårsaften osv, så gjennom hele oppveksten har jeg gruet meg til disse høytidene. Jeg vil ikke at mine barn skal vokse opp å ha det på samme måten. Jeg synes derfor at det er unødvendig å servere alkohol på slike dager som jo er barnas dag. Alkohol kan man jo drikke "alle" andre dager ellers i året.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Det serveres alkohol hos oss, og det har det gjort så lenge jeg kan huske, men det er da kun vin til maten og et lite glass akevitt. Ingen har noengang vært fulle hos oss på julaften fordet, for det er jo barnas dag Men ja, det har blitt servert alkohol til maten
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Jeg forbinder ikke jul med alkohol, da det var alkoholfritt hjemme i min barndom. Det betyr ikke at å ha juleøl og akevitt til maten er noe problem i mine øyne. Så vi har det til de som vil ha nå. Jeg drikker det ikke til maten, da jeg ikke liker mat om alkohol sammen, så jeg tar en øl eller en likør som dessert, i stedet;) Ingen blir fulle julaften i mitt hus, selv med alkoholservering. Det handler om "alt med måte". Og barn har ikke vondt av det. Det er likevel barnas dag, selv om de voksne også koser seg;) Det barn har vondt av, er fyll. Og det er en helt annen diskusjon.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 MEN, så skal det sies, at når jeg en gang skal begynne med julaften hos oss, så kommer ikke jeg til å kjøpe inn noe alkohol nei Det er jo ikke noe poeng, da verken jeg eller kjæresten drikker det
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 i min familie har pappa og de andre mennene alltid drukket akkevitt til juleribba, det er tradisjon. Og bestefaren min har brygget eget juleøl før han ble for gammel, og dette var stas uten like! Og mamma og kvinnene i huset drakk vin til maten. Det var aldri fyll på juleaften hos oss, men voksne mennesker som koste seg med "riktig" tilbehør til julematen. Og vi har alltid feiret jul med tanter og onkler og fettere og kusiner, derfor pappa og mennene og mamma og kvinnene;) Har ikke vokst opp med en haug mannfolk og kvinnfolk i husetXD
Dronningen! Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 Så det enkelte i denne tråden sier er at alkohol skal bælmes fortest mulig slik at man blir mest mulig kanakas på kortest tid?? For da er det jo ikke barnas dag... Hallo! Vi er da voksne mennesker og må kunne klare å omgåes alkohol uten at man blir drita. I min barndom og i mitt barns barndom var/er det ikke snakk om å bælme alkohol for å bli en drita forelder - det er en del av smakene som hører til den enkelte maten og da skal man ikke drikke for mye. Som voksen er det også en lærdom som sier at man skal kjenne sin besøkstid- det bør vel også gjelde de som har en trang til å drikke for mye? Kanskje man heller da bør velge totalavholds for den ene kveldens skyld?? God jul og ja, her blir det øl, vin og "livets vann" på julaften!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå