nassenøff Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Er det vanlig at 6-8 åringer ikke takker for maten? Tidligere idag hadde vi besøk av 7 unger i alderen 6-8 år. Vi hadde juleverksted og inviterte noen barn og venner av oss. Vi serverte pizza og kake. Det var ingen som takket hverken for maten eller kaken, og det reagerte jeg litt på. Det var kun en som svarte ja takk når jeg spurte om brus. De andre sa bare ja. Er dette vanlig? Jeg er selv veldig oppattt av at min datter skal være høflig og takke for seg. Er det bare jeg som overreagerer kanskje?
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Nei det synes jeg ikke at du gjør. Men jeg tror nok det er mindre fokus på det. Jeg må i hvertfall være veldig på stesønnen min p 7 år for at han skal huske det. Det sitter ikke i ryggmargen dessverre, men det er ikke samme forventning til det hos moren som hos oss. Sønnen min på 2 år går og sier unnskyld når han raper. Men det er jo fordi at jeg gjør det, også når det bare er han og jeg hjemme. Jeg tror på eksempelets makt og det er vel en del voksne og som ikke er så flinke lenger de heller.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Ja, jeg vil tro at du forventer litt for mye av de :-) De er nok mest opptatt av hverander og alt mulig annet. Men det er jo en veldig god egenskap å være høflig, så du gjør nok din datter en tjeneste uansett.
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Min datter er riktignok bare 4,5 år men hun er heller ikke flink til å takke for maten og svare ja takk til ting hun blir tilbudt. Selv om hun har god oppdragelse og vi gjør det(minner henner på det stadig) hjemme. Jeg tror kanskje de ikke tenker på det egentlig, de svarer på det de blir bedt om og ikke noe mer. Hos andre blir de kanskje litt sjenerte også?
TurboMaria Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Det ikke jo sikkert at foreldrene deres har lært dem dette. Men så er det vel også sånn at unger fort kan glemme slikt når de er sammen med andre barn. Og hvis de ser at en ikke sier takk, så vil ikke de det heller?
erteposen + 4 Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Ikke vanlig her i huset i alle fall:) Jeg er overrasket over hvor hyggelige og høflige barna i nabolaget er. Kjenner de fleste mellom 3-8. Spesielt en av de store gutta er helt eksemplarisk uten å bli for voksen, og de andre følger opp.
Ranveig R Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Eg er veldig opptatt av at guten vår skal takke for maten, men ofte må eg spørre kva han skal seie når han vil gå frå bordet. Ellers er han nesten litt for flink, viss eg spør om han skal tisse når han ikkje må, svarar han "nei takk" ) 3 år og 3 mnd.
erteposen + 4 Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Må neste fortelle hva som skjedde på 4 årsdagen til minsten. De er kanskje bare godt drilla fra bhg, men alle sa tusen takk og vær så snill å sende osv. Da de var ferdig sprang en gutt fra bordet, mens resten ventet til jeg sa versågod. De tok fat og glass og satte det på kjøkkenbenken. Sånn var det ikke året får når alle foreldre var med:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå