Tingeling med 2 troll Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Hei... Trenger noen tips hvordan Jeg kan gå fram til barnevernet når jeg veit om et tilfelle om omsorgsvikt til et lite barn... Kan jeg være anonym?? Eller hvordan gjør jeg det??
prinsesse vilikke Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Ja du kan sende inn en anonym bekymringsmelding til barnevernet Ring barnevernet der du skal sende den og forhør deg om hva du trenger å få med av informasjon i brevet ditt Barnevernet er pliktig til å ta kontakt med foreldrene innen 6 måneder tror jeg
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Barnevernet står sterkere i sin sak om du ikke er anonym. Men meld fra uansett!! Lykke til
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Hei, dersom du vil avgi melding til barnevernet kan du være anonym ja. Men da bør du ringe, om du sender en skriftlig bekymringsmelding anonymt, vil den mest sannsynlig ikke bli tatt særlig alvorlig. Du kan også møte opp personlig dersom det er en "lang og komplisert" historie. Dette er ofte det beste, men det er vanskeligere å være anonym da. Du vil kunne være anonyn frem til evt. behandling i Fylkesnemnda ved en evt. omsorgsovertagelse. Da har du ikke anledning til å være anonym lengre. Barneverntjenesten fatter da et vedtak om å holde din identitet anonym for alle Det "beste" er alikevel å oppgi navn, meldingen får mer "troverdighet", enn om den er anonym. Det er også "lettere" for familien det gjelder at de vet hvem som har levert meldingen, fremfor er anonym som av mange oppleves som en ekstra belastning. Dersom du er offentlig ansatt (bhg, skole, komm.etat etc) har du meldeplikt til barnevernet. Da har du ikke anledning til å levere anonym melding.
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Hei Jobber i barnevernet. Det er veldig viktig at du melder dersom du er reelt bekymret. Bedre å ha meldt en gang for mye enn en for lite.... Du kan være anonym, men dersom det senere skulle ende opp i en nemdssak må du stå frem med navn. Men da er det veldig alvorlig!! En meldig blir mer troverdig om du oppgir navnet ditt til barnevernet, men du kan kreve at det ikke gås videre med. Vi tar opp hva bekymringsmeldingen inneholder, men ikke hvem som har sendt den om det er private meldere. Barnevernet skal innen en uke vurdere om saken skal undersøkes. Blir det undersøkelse skal saken undersøkes ferdig innen 3måneder (i sjeldne tilfeller kan det utvides til 6mnd).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå