QueenIce Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Hei, hei. Noen av dere som har fått lystgass til tannlegen? Har en smuule tannlegeskrekk så jeg har utsatt besøkene dit lenge. Måtte dra sist uke pga ondt i tenner, men hun jeg fikk brydde seg overhode ikke om at jeg har tannlegeskrekk eller noe annet. Var så sint da jeg skulle dra at jeg hadde mest lyst til og grine hehe Har fått ny time på fredag for å gjøre færdig det de begynte på, men jeg vil ikke tilbake dit. Jeg vet ikke hvor mange sprøyter jeg fikk (funket dårlig) så da sa tannlegen bare at dette hadde hu ikke tid til, så hu fikk bare åpnet den ene tanna som hu måtte fylle igjen til fredag. Har vist 3 ganske store hull som må rotfylles:( Skulle vel helst vært i koma. uansett, takk til dere som orker å svare meg =)
to jenter og ett gull i magen Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 jeg har aldri prøvd det. jeg har vært hos tannlegen i dag og har vannvittig skrekk for den tannlegen. tror jeg skal omkomme når jeg må dit he he:)jeg har hatt en skrekkelig tannlege før som ikke klarte sette sprøyte så den virka engang. men i dag var jeg hos en ny dame. hu var helt utrolig flink.jeg gråt og skalv når jeg kom inn der jeg he he:) pysete ja.... jeg skal rotfylle denne tanna som hu begynte på og gruer meg som en hund siden alle sier rotfylling er så vondt. jeg er sånn som deg. burde vært der for lenge siden men utsetter til det blir vondt. og det straffer seg:( nå er den den og fire andre hull:( lykke til:)
QueenIce Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2008 Uff, uff. Føler virkelig med deg, er like pysete selv så jeg skal ikke si noe på dine reaksjoner hehe Ble så sint sist uke for at hun overhode ikke kunne vise noe respekt for min frykt, trodde dama var små snål etter en stund, hu bare sang å borra i vei uansett hvor spent jeg lå i stolen. Er helt færdig når jeg kommer fra tannlegen, vil ikke tilbake. Svetter nesten av å snakke om det hehe
to jenter og ett gull i magen Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 he he ja jeg og:)
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Haha, jeg har så tannlegeskrekk at det var såvidt jeg åpnet denne linken. Blir helt dårlig av tanken! Rotfylling er faktisk ikke så ille! Det gjør ikke noe vondt, det var ubehagelig ja. Men det er bare fordi jeg er liiiivredd og tror at ALT skal gjøre vondt og alle tenner skal knekke bare en tannlege ser på dem ) hehe...
QueenIce Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2008 Joda, det var ille skjønner du hehe Tannlegen måtte åpne tanna mi for de hadde vist bynt med rotfylling for lenge siden men ikke blitt færdig, den ene tanna var ikke vond når de styra på, men den med størst hull i var helt jævli. Fikk mange sprøyter men det funka ikke, det hadde ikke hu tid til så hu bare klaska på noe greier å satt meg opp på ny time. Hærre jesus, nå må de jo åpne det på nytt å borre vekk resten:( Blir helt svett hær jeg sitter hehe...
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har åsså skikkelig tannlegeskrekk...ikke pga. jeg er redd det skal gjøre vondt...men pga. jeg er redd utstyret ikke skal være skikkelig rengjort...at jeg skal få andre sitt blod på meg....
QueenIce Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2008 Det høres heller ikke morro ut, men de steriliserer alt utstyr så det er vel ingen fare for at du skal få andre sine bakterier i din munn =) Jeg er heldigvis ikke redd for det, men livredd for alt de gjør i munnen min.
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 bare til en opplysning: Hvis du har så store hull at de må rotfylles, da følger det gjerne med infeksjon, og har man infeksjon er det vanskelig å få bedøvelsen til å virke. Hadde du gått oftere til tannlegen hadde de funnet hullene før, bedøvelsen hadde virket og du ville sluppet å rotfylle, noe som er betraktelig dyrere en å fylle et hull. hilsen tannlegen
prebs Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Kommentar til yussi: Jeg har aldri gjort noe hos tannlegen, har følgelig ikke tannlegeskrekk og går jevnlig til kontroll. Men jeg har full forståelse for at andre er livredde og blir indignert på andres vegne over innlegget ditt - og litt oppgitt som psykologistudent selv. "Hadde du gått oftere til tannlegen hadde de funnet hullene før, bedøvelsen hadde virket og du ville sluppet å rotfylle, noe som er betraktelig dyrere en å fylle et hull." Jeg bestrider ikke faktum i det du sier, men dette opplever jeg som en nonchalant kommentar fra en fagpersom til engstelige sjeler. Kan nærmest konkludere slik: "Det er din egen skyld fordi du ventet så lenge, og da fortjener du å ha det vondt. Ædda-bædda". Blir man noe mindre reddere av dette og går oftere til tannlegen? A l l e de redde vet jo at det blir verre av å utsette det! Angst generere angst, og man kommer inn i den berømte onde sirkelen. Nå er mange kommet dithen at de ikke tør gå fordi de er redde for å bli møtt moraliserende av tannlegen med ytterligere skamfølelse som resultat. Jeg føler dessverre at ditt innlegg bekrefter dette. Dette blir langt. Men det hadde vært interessant å vite hvilken plass psykologi og sosialmedisin (de med dårligst råd har dårligst helse, også tannhelse) har i utdannelsen av tannleger? Til slutt om bedøvelse: Igjen bestrider jeg ikke det du sier om bedøvelse og infeksjon, men det holder ikke å bare konkludere med at "da er det vanskelig å få bedøvelsen til å virke". Jeg nekter å tro at den (tann)medisinske ståa i 2008 ikke kan håndtere et slikt problem. I verste fall får man legge pasienten i narkose. Det er iallfall etter min mening helt uakseptabelt og uetisk å utføre smertefulle prosedyrer på folk uten adekvat anestesi!
Gjest Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Kommentar til prebs Du aner ikke hvor mange pasienter som har "tannlegeskrekk", statistisk sett er det få personer som lider av reell odontofobi. De fleste syns ikke det er en koselig ting å gå til tannlegen, man har jo ikke kontroll på hva som skjer. Selvfølgelig tar jeg hensyn, prøver meg frem og ser så hvilke tiltak som kan gjøres for at pasienten skal få en best mulig opplevelse. Innlegget over er mer en realitetsinnspill,er det rart folk gruer seg til å gå til tannlegen når de bare går der hver gang de har vondt og følgelig må få behandling. I tannlegestudiet er det masse psykologi, vi jobber jo faktisk med mennesker hele tiden. Det er forskjell på hva man tenker som anonym person, og hva man viser og uttrykker som fagperson, det burde jo du også vite hvis du har mer enn grunnfag i psykologi.
prebs Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Takk for innspill. "Det er forskjell på hva man tenker som anonym person, og hva man viser og uttrykker som fagperson,..." Det er det, men du skal være klar over at pasienter (altså oss alle) fanger lett opp dobbeltsignaler fra fagfolk; vi er jo ikke dumme. "Som privatperson synes jeg røykende gravide er tapere, men det kommer ikke til uttrykk i mitt virke som jordmor/lege/psykolog..." er et utsagn jeg har hørt. Det kan du være helt sikker på at det gjør! I sårbare situasjoner (nok mer hos psykologer enn hos tannleger, tross alt) er vi supersensitive og legger merke til kroppsspråk, stemme, ordvalg m.m hos fagpersonen. Det er en autoritetsforskjell, og vi vil gjerne bli bekreftet og sett som ålreite personer. Sorry - dette ble på siden av temaet, men det er noe som engasjerer meg sterkt som snart fagperson, som også har en betydelig erfaring som pasient!
QueenIce Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. desember 2008 Yussi, jeg har faktisk ikke alltid hadd tannlegeskrekk men jeg fikk det etter jeg var til en tannlege som ikke viste hva forsiktig var. Har faktisk alltid vært flink til å gå til tannlege før dette. Så nå er det sånn at jeg har infeksjon i tanna mi å det gjorde veldig vondt, vet jeg skulle gått før men det er ikke så enkelt når man føler seg klar for å besvime før man kommer i stolen og det er heller ikke spesielt billig. Tenkte jeg skulle avbestille timen jeg har i morgen for å se om jeg kunne finne en tannlege som bruker lystgass, men det endte jo bare med at jeg fikk ny time på lille julaften Så da må jeg vel tilbake uansett. Men syntes ikke det var spesielt hyggelig med en tannlege som overhode ikke tok hensyn til min skrekk og bare kjørte på i sitt eget tempo hele veien, enda det ble sagt i fra mange ganger at jeg har tannlegeskrekk. Synes også da at de skal lavære å reklamere på sidene sine med at de tar godt vare på pasienter osv osv, (det var jo derfor jeg valgte de), for det gjorde iallefall ikke hun jeg fikk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå