Gå til innhold

HJELP! Superstor baby!!!


2prinserOg1engel

Anbefalte innlegg

Har i dag vært på 3D ultralyd, noe som var kjempegøy c",) Men i følge målene som ble tatt ser det ut til at "veslegutten" min veier ca 1/2 kg mer enn hva han skal på dette tidspunktet..legen sa det var veldig fristende å flytte terminen min men at han ikke kunne gjøre dette da ul-terminen som ble tatt ved uke 18 er den gjeldene og at det ikke var medisinsk riktig dato dersom den ble fremskyndet. I tilegg så ble terminen flyttet en uke, fra den 21. mars til den 28. etter ordinær ultralyd... Jeg er ikke redd for at større baby skal gi meg værre smerter, men je tenker på risikoen det evt. medfører. Je fikk jo akutt angst med tanke på fødselen!!! Hva skal jeg gjøre??? er det noen som har opplevd noe lignende eller har noen råd til meg likevel? Huff, je har bare gledet meg til fødselen helt til nå, men je kjenner at angsten sprer seg litt i kroppen min etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

 

Må skuffe deg med å si at disse vurderingene kan være feil. Vi ble estimert en gutt på 4,5 kg, og ingansetting ble vurdert. Jeg avtod og en uke senere kom det en liten parfekt skapning på 50cm og 3,5 kg!

 

Lå langt over skalaen hele svangerskapet og legen min holdt fast ved mens terminen min som var 14 feb. Ul ga meg 13 mars, gutten kom 11. mars.... Jeg har bestemt meg for å forholde meg til UL termin denne gangen, for det var sikkelig lenge å vente når man psykisk hold seg fast ved mens termin....Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! du skuffet meg ikke i det hele tatt, ble egentlig roligere nå c",) Dem kan jo ha tatt feil her også, det stemmer liksom ikke med magen min for den er bitteliten og under kurven men bebisen er over... pussig detta! Puh! puster letta ut nå. Tusen takk :-) Gleder meg til å se han i Mars, uansett når det måtte bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet har jeg, da jeg var å ordinærultralyd i uke 19+2 så fikk jeg beskjed om at babyen var større en forventet å han anbefalte meg faktisk å begynne på en fedon diett.. Å si det til en førstegangsfødende er vell ikke så lurt?? Har engsta meg for det helt siden, pluss at jeg sliter med fødselsangst fra før av, å det hjalp ikke på den.

 

 

Målene mine ved UL var:

BPD: 48

MAD: 49

FEMUR:32

 

Jordmor mener at dette ikke er for stort, har alltid logget på streken på kurven. er nå 26 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

fortsett å glede deg til å treffe gutten din! Jeg fikk en stoor gutt forrige gang, men opplevde det ikke som vanskelig (nesten 4,2 kg) selv om jeg selv er ganske liten og spinkel. Barnelegen måtte riktignok hviske ordet "tang" inn til ham før han bestemte seg for å titte hodet ut, men da kom han jammen også!

Det er vel ett av de punktene der logisk tankegang om størrelsesforskjeller og sammenhenger ikke henger helt på greip - for naturen har det med å ordne opp likavel. Tenk på den fine friske gutten som kanskje til og med er ekstra godt rustet for overgangen til livet her ute:-)

 

Hold på det positive og lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En merkelig ting å si... det er ikke noe å bry seg om. Du skal jo ikke slanke deg når du er gravid! Spis sundt og fornuftig, det tror jeg er det beste...

 

Når det gjelder fødselsangst, det hadde jeg også forrige gang. Grudde meg fra jeg skjønte at jeg var gravid - men dette gikk jo over all forventning. Fordelen med å grue seg veldig er at det sannsynligvis ikke blir SÅÅ ille som man tror, det er i alle fall min erfaring. Da fødselslegen kom opp til meg etter fødselen for å snakke gjennom den vanskelige fødselen jeg hadde hatt for å unngå traumer så skjønte jeg ikke helt hva hun snakket om :)

Det som sitter igjen som det verste sånn i ettertid var at jeg måtte sy endel sting, og det var kjempevondt ;o)

 

Det man sier om at når hodet er ute er babyen ute er forresten helt sant, så hvis han ikke er spesielt tjukk i hodet, kommet det til å gå kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg var på 3d ul i går, og fikk akkurat samme beskjed. Han er nå 1632 g og jeg er i uke 29, så det var visst litt i meste laget... Han sa til meg at gutten vår ville være rundt 4.5 kilo hvis jeg føder på termindato 28.mars... Jeg har hele tiden hatt stor mage, og nå ligger jeg helt på streken av hva som er innenfom normalen på den kurven.. Han som tok ul sa at størelsen på magen ofte har en samenheng med hvor stor ungen blir.. men dette stusset jeg litt på for har hørt at dette ikke stemmer.. men men.. han får bli så stor som han skal bli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var på 3D ultralyd lille julaften (uke 30), og fikk beskjed om at fosteret veide ca. 1654 g da. Jordmor sa at han var 13% større enn en gjennomsnittsbaby, og at han nok ville veie i overkant av 4 kg når han ble født:) Jordmor lurte på hva jeg og faren hadde veid ved fødselen, for det kunne visst ha mye å si. Jeg veide 3,3 og gubben 4,2, så da stemmer det vel at vi kan få en litt stor gutt da:) Men jeg har ikke tenkt til å grue meg likevel. Ut må han uansett:)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi veide i uke 32 2840g, fikk rimelig panikk selv også, i tillegg gikk jeg nesten 3 uker over termin med henne, hun veide 4315 ved fødselen.

 

Gikk så bra så:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Jeg er 35 uker på vei nå og venter en baby på ca.4,5 kg ifølge jordmor. Min forrige veide 5000g,56 cm og var 40 cm rundt hodet. Fødselen gikk fort og greit uten en rift. Så store barn kan også gå helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

DET ER INGEN FARE Å FØDE ET STORT BARN JEG FØDTE EI JENTE PÅ 5 KILO.53CM LAMG.38.5 CM I HODET. SPRAKK LITT INNVENDIG MEN IKKE MER ENN MENGE ANDERE SOM FØDER MINDRE BARN, DETTE HAR MYE MER MED ÅSSEN FØDSELEN GÅR OG HVOR TØYLIG DU ER. SÅ LYKKE TIL HILSEN EI SOM GLEDER SEG TIL NESTE FØDSEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Kan jeg komme med et lite tips? Ikke skriv med store bokstaver. Det blir ansett som å SKRIKE på nett og er veldig ubehagelig å lese :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,ikke uro deg unødig. Såfremt du ikke stapper i deg godt og usunn mat hele tiden så går det bra. Litt moderasjon er alltid bra :=)

Jeg må ta ultralyd hver mnd og har fått fulgt med godt. Jeg har termin 30 mars og før jul så sa de at babyen var 23% større enn normalen og at jeg burde være forsiktig med sukkeret noe jeg ikke var siden det var peppekaker og julesnop over alt. Men på nyåret ble det mindre brus og sjokolade. Bare det hjalp og nå ligger ungen på 2.5 kilo og er akkurat på normalen :=)

 

Og den legen som anbefaler fedon i graviditeten kan ikke være riktig klok. Men det er supert å spise mindre og oftere :=)

 

Lykke til alle mammaer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror heller ikke du skal bekymre deg.. Jeg ser det ikke som et problem å få en stor unge. Faktisk så kunne jeg tenke meg det siden lillegutt har leppegane-spalte og det kan bli vanskelig med mating i begynnelsen.. Greit om han hadde litt ekstra fett på kroppen da ja.. Og for å si det slik, sist gang jeg fødte så var det hode som var vondt! Og hode er like stort uansett hvor "stor" ungen er! Når jeg hadde klart å presse ut hode til guttn vår så sa det rett og slett "plopp!" også kom resten av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...