Gå til innhold

Tøybleier vs engangsbleier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vurdere å bruke tøybleier i steden for engangsbleier. Dette både pga miljø og økonomi.

Det sies at bleieforbruket til 1 barn (ved bruk av engangsbleier) er mellom 12-14 tusen. Ved bruk av tøybleier koster det mellom 2-5 tusen, alt etter hvilken løsning du velger. Og tøybleiene kan du jo bruke på nytt til flere barn.Har tenkt å bruke engangsbleier når vi f.eks er ute å reiser e.l.

Er der noen som har noen erfaringer/tanker rundt dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært inne på tanken, men de testene jeg har sett viser ikke like store forskjeller - hverken når det gjelder økonomi eller miljø.

Mange faktorer som må tas i betraktning når man skal sammenligne tøybleier og engangsbleier. Prisen på engangsbleier (og forsåvidt tøybleier) vil jo være veldig avhengig av hvilke merker du kjøper, og hvor du velger å kjøpe disse (tilbud osv). Har sett at det er store forskjeller ute og går mellom de ulike dagligvarekjedene - og mellom merkene.

Tøybleier skal jo både produseres og vaskes med vaskemidler og strøm. Når du sammenligner kostnader og miljøbelastning må vaskingen av bleiene tas med i betrakningen, ikke bare innkjøpet - både innkjøp av og utslipp av vaskemidler og utgifter til/miljøbelastning ved strømforbruk.

Vi starter med engangsbleier i hvert fall - så får vi se hva det blir til etter hvert. :)

Skrevet

Har ingen erfaring men vi har vel egentlig bestemt oss for tøybleier som "hovedbleie" kanskje supplert med engangsbleier ved reise osv.

Økonomisk er jeg ganske sikker på at det må lønne seg med tøybleier.selv om en regner med vaskemiddel og strøm. Jeg er førstegangsfødende og tenker også å bruke bleiene igjen om vi får flere barn.

Miljø og pris er argumenter for oss men også det at det kan bli lettere å avvenne babyen med tøybleier når den tid kommer og vissnok er det bedre for babyen for eksempel ved for eksempel mindre forekomst av bleieutslett.

Men engangsbleiene nå til dags er vel ikke så gale de heller...

Skrevet

Har ingen erfaring men vi har vel egentlig bestemt oss for tøybleier som "hovedbleie" kanskje supplert med engangsbleier ved reise osv.

Økonomisk er jeg ganske sikker på at det må lønne seg med tøybleier.selv om en regner med vaskemiddel og strøm. Jeg er førstegangsfødende og tenker også å bruke bleiene igjen om vi får flere barn.

Miljø og pris er argumenter for oss men også det at det kan bli lettere å avvenne babyen med tøybleier når den tid kommer og vissnok er det bedre for babyen for eksempel ved for eksempel mindre forekomst av bleieutslett.

Men engangsbleiene nå til dags er vel ikke så gale de heller...

Skrevet

Klart det blir utgifter på strøm og vaskemiddel,men stor reduksjon av mengden søppel er også en klar fordel med tøybleiene.

Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer før jeg har prøvd, da jeg er førstegangsfødende. Men jeg er villig til å gi det et forsøk, og om jeg ikke er fornøyd skifter jeg bare over til engangsbleier. Uansett har jeg tenkt slik som deg ea79, at jeg skal supplere med engangsbleier ved reise osv.

Hvor har du tenkt å handle inn det du trenger til tøybleiene?

Brettebleier med engangsinnlegg og ullbukse utenpå er det jeg har tenkt å bruke i starten (tenkte å bestille fra nøstebarn)

Senere vil jeg prøve alt i ett bleiene som er onesize fra BumGenius (www.bleieboden.no).

Skrevet

Synest det er fint at folk vurderer tøybleier som alternativ, men jeg har bare et lite innspill til prisen du nevner på engangsbleier - og den var sinnsyk høy!!! Da må jo barnet bruke bleier til det er 6 år eller noe. Tok et raskt overslag på hva jeg tror vi brukte på vår første datter, som riktignok sluttet med bleier da hun var 2,5 år. Kom frem til at vi nok brukte ca 6-7 000 altså halvparten av nevnt ovenfor... Bare som en liten modifikasjon, uten å gå inn på for/mot tøy/engangs...

Skrevet

Har ikke regnet på prisen selv, men fant det på et nettsted. Det kan vel sikkert stemme at prisen er mindre enn jeg har nevnt ovenfor ja. Prisen er jo også avhengig av ulike tilbud og bleieavtaler f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...