Gå til innhold

kjapt spm. om Kcal, de som kan litt om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan så fryktelig lite om kcal, at jeg må nesten bare gnage og spørre her.

Hvor mange kcal trenger en voksen person sånn ca?

90 kcal er det i ernæringstillskuddet jeg tar ved siden av måltidene, men jeg syns ikke dette hørtes så mye ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En voksen kvinne trenger rundt 1800 til 2200 kcal om dagen, kommer an på aktivitetssnivået og vekten man vil opprettholde. Om man skal slanke seg bør man uansett ikke gå lavere enn 1300 kcal, da det vil føre til bremsing av forbrenningen.

90 kcal i ernæringstilskudd er ikke så altfor mye.

Et eple er ca 70 kcal.

Skrevet

Oi.. 70kcal på et eple?! da var jeg ikke så alt for imponert over ernæringstillskuddet :S Men legen mente vel at det var vitaminene som var viktige da, og kanskje ikke kcal..

Nei jeg skal ikke slanke meg, jeg skal opp i vekt.

Skrevet

Nei da er ernæringstilskuddet sikkert bare for å sikre at du får alle næringsstoffene du trenger da. Du kan jo kjøpe sånne protein-shakes på helsekost da. De inneholder en del kalorier og mye proteiner som er med på å bygge muskler. Ville gått for det skulle jeg gått opp i vekt. Vet folk som skal ned i vekt også drikker disse, men da gjerne istedet for mat, for man legger ikke på seg så mye fett med proteiner. Om du drikker disse i tillegg til mat med karbohydrater vil du kunne gå opp i vekt, uten å bare legge på deg fett liksom.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar:) Da skjønte jeg ltt mere, hehe trudde ernæringstilskuddet var noen sikkelig kalori-bombe og at jeg skulle bli større i en fei^^ Får prøve noen protein-shakes til, men har du noen gode å anbefalle?

Skrevet

Nå må jeg spørre om noe, ikke for å dra i tvil det du sier, men fordi jeg blir litt i tvil og lurer på om det virkelig stemmer når du sier at man skal spise mye karbohydrater for å gå opp i vekt. Hvor har du det ifra? Jeg trodde proteiner og sunt fett er gode kilder for å spe på næringsinnholdet i maten. Man blir ikke feit av å spise fett - (for å si det som jeg leste det i foreldre og barn) det er like dumt som å tro at man blir grønn av å spise grønnsaker. Og dersom kroppen opplever at den får et overskudd av energi vil jo dette lagres som fett uansett om det er fett, proteiner eller karbohydrater du har spist?

Dersom jeg trenger FLER kalorier ville jeg spedd på med fx nøtter eller litt avocado på brødskiva. Leste faktisk idag at 20-25 stk mandler inneholder omtrent 200 kcal - det er en vekker til oss som liker brente mandler som i tillegg er glasert i sukker - mens man må spise en hel kilo tomater for å få i seg 200 kcal.

Klart karbohydrater er viktig, men da må man i det minste få i seg trege karbohydrater og ikke bare hvitt mel, pasta og sukker.

Hmmm... nei, kalorier er forvirrende, men jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor karbohydrater - så kanskje jeg lærer noe nyttig på dinbaby idag :D

Skrevet

Det er ingen spesiell grunn til at karbohydrater skal være spesielt bra, sunt fett er også bra for kroppen. Poenget med å "dra inn" karbohydratene var at det er viktig at kroppen får energi det er lett å benytte seg av slik som karbohydrater _i tillegg_ til proteinene, for det er da lettere å gå opp i vekt. Kroppen benytter seg lettere av karbohydrater enn av fett.

Sunt fett som finnes i nøtter og avokado etc er også kjempelurt å spise dersom man vil opp i vekt, kroppen trenger dette fettet for å fungere godt, og det er jo også rikt på proteiner i tillegg til fett og kalorier, noe som er bra når man vil legge på seg. Selv om man ikke nødvendigvis blir feit av å spise fett, ville jeg lagt til ekstra proteiner til min diett fremfor å legge til ekstra fett om jeg ville gått opp i vekt. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...