flypapir Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Jenta vår skal bli storesøster om noen uker. Vi har hele veien tatt henne med i planlegging ol og hun er utrolig opptatt av at hun skal få en lillebror. Men selv om alt virker relativt rosenrødt nå, så ser jeg at sjalusi kan bli et problem.... Lurer derfor på om noen har noen gode tips slik at vi kan forberede henne best mulig, både nå i forkant og etter at lillebror har kommet..?
flypapir Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 17. desember 2008 Hun blir forøvrig 3år noen dager etter min termin...
Neijasså... Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Jeg leste boka "Emma og lillebror" for min eldste da hun skulle bli storesøster (var 2 da). Den slo i hvert fall an. ) Handler om at babyer sover og spiser mye, men at storesøstre kan hjelpe til med å skifte bleie. (Ok, kanskje ikke verdens mest spennende handling, men boka er faktisk veldig søt!).
Neijasså... Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Jeg leste boka "Emma og lillebror" for min eldste da hun skulle bli storesøster (var 2 da). Den slo i hvert fall an. ) Handler om at babyer sover og spiser mye, men at storesøstre kan hjelpe til med å skifte bleie. (Ok, kanskje ikke verdens mest spennende handling, men boka er faktisk veldig søt!).
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Gratulere med den lille som er på vei! Her hadde lillebror med seg en liten gave til storesøster da han kom hjem fra sykehuset. Det ble satt veldig stor pris på. Storesøster tegnet også en tegning som lillebror hadde ved sengen sin mens han var på sykehuset (ekstremt prematur så han var der en stund). Den fikk hun henge opp ved sengen hans hjemme når han kom hjem. Da ble det liksom hun som pyntet for lillebror. Vi har også innvolvert henne mye i stellet. Hun har f.eks fast jobb med å holde han på stellebordet mens mamma vaskere hendene (vasken er rett ved siden av). Vi passer også på å gi henne positiv opperksomhet når hun hjelper til eller er god mot lillebror. Når han ser på henne og hun ikke får det med seg - gjør vi henne oppmerksom på det. Det er veldig stas når lillebror uoppfordret ser på henne ) Storesøster har også fått mye oppmerksomhet fra de som har kommet på besøk og det er hun som har åpnet pakkene til lillebroren. Noen har også hatt med storesøsterpresang til henne og det har vært veldig stas ) Hun er veldig stolt over å være storesøster og bruker benevnelsen selv som om det var en ærestittel:o) Vi har også snakket mye om at hun har vært inne i magen min også og at hun også fikk melk av mamma etc. På den måten vet hun at hun også fikk det lillebror nå får. Sjalusien har foreløpig vært helt fraværende (lillebror har snart vært hjemme i 4 måneder) og hun er veldig flink og god mot lillebroren sin. Hun var forresten 2år og 5 måneder da hun ble storesøster (og nesten 4 måneder mer da han kom hjem). Lillebror er også veldig glad i storesøsteren sin og roer seg med en gang han hører stemmen hennes ) Har hørt mange si at sjalusien ofte kommer når de begynner å nærme seg året og lillesøsken leker mer med lekene og foreldrene så vi er obs på det, men håper det ikke skjer. Gratulerer igjen og lykke til )
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Vi leste "I magen bor en baby", den er fin. Den forklarer også kort at babyen ikke blir noen lekekamerat med en gang den kommer ut av magen. Vi var flinke med å la storebror få vis frem søsteren sin, han fylte 4 år en uke etter fødselen. Prøvde å la rutinenen være som før. Dra i bhg, hente ham som før, feire bursdag med fullt barneselskap selv om minsta bare var en uke. Det eneste vi merket på vår gutt var at han trengte litt mer bekreftelse på at vi fremdeles var glad i ham. Så han gikk og sa: "jeg er glad i deg" til oss hele tiden, i påvente av at vi skulle si: "vi er glad i deg også". Masse kos, egentid med bare mamma/pappa og eldste er lurt. Og selv om mamma skal amme så er som regel en armkrok ledig. Inkluder så mye som dere kan.
mai mammaen til to Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 datteren min ble to år dagen før mini ble født.. vi gjorde vel ikke så veldig mye for å forberede henne. vi bare pratet om lillebroren som skulle komme. hun koste masse med magen min og vi ropte sammen inn til han om han ikke skulle komme ut snart. hehe... Her gikk det kjempe bra. tror det viktigste er hva man gjør når babyen er født jeg. jeg hadde nok en lett fødsel og var i kjempe form etter fødselen. To timer etter han var født hentet sambo henne i barnehagen og kom rett opp til oss mens vi enda var på fødestuen.. Kommer aldri til å glemme det sinnsykt stolte og spennende blikket hun hadde da hun kom luskende inn til oss. mamma er det lillebroren min? så løp hun bort å kysset han... hun fikk holde han med engang og var kjempe fornøyd... etter noen timer dro hun hjem med pappaen. dagen etterpå dro vi hjem og sambo lovde at mamma og lillebror skulle være med å hente henne i barnehagen. så vi gikk å hentet henne alle tre. du skal tro hun var fornøyd. Kom STORMENDE mot oss og ropte LILLEBROREN MIN nå er LILLEBROREN min her. hehe.. vi var også veldig opptatt av at hun fikk først oppmerksomhet. når vi fikk besøk så kom dem alltid å gav henne oppmerksomhet først. det tror jeg er dt viktigste. er jo ikke så viktig for en nyfødt å få oppmerksomhet av mormor likosm.... etter en uke begynte pappaen på jobb igjen og jeg skulle levere og hente i barnehagen alene. og en uke etterpå ble det barnehagestreik. det var litt stress. men det gikk veldig greit. hun ble jo veldig oppmerksomhetsyk akkurat når jeg skulle gi ham mat. men det jeg gjorde var at innimellom så fikk hun en flaske med litt melk i så satt hun i armkroken min.. da var hun kjempe fornøyd.. jeg satt også ofte på gulvet og lekte med henne mens jeg ammet for jeg har ikke noe problemer med det. mini spiste likte godt uansett... vi har ikke opplevd noe sjalusi. og hun har bare vært snill mot han. aldri slått han eller vært stygg med han. hun er kjempe omtenksom mot han og passer godt på. han er nå 7 mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå