:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 vi er 4 søsken, og det er 1 tomt som kan bli skildt ut fra huset der foreldrene mine bor. alle har blitt tilbutt og bygge på denne tomten men det er bare jeg som ønsker og gjøre det. faren min mener at man da må ta takst på huset dems med tomt også ta takst på huset uten tomten også betaler jeg mellomlegget (får det i arv) og at dette trekkes % vis av arven jeg en gang vil få. så om huset dems med tomt er 6 mil og huset uten tomt er 5 mil. så "mister" jeg 1 mil i arv. jeg mener at det blir feil ovenfor de andre og at man må ta takst på tomten som helst sikkert er mer en prisfallet på huset. sånn at om huset uten tomt er 5 mil og takst på tomten er 2 mil så må jeg betale mellomlegget for det som de andre mister av sin arv. faren mener at det blir feil ovenfor meg siden det tross alt bare er 1 tomt og at jeg da "taper" på og få denne tomten. de andre har jo fått sin mulighet og takket nei. og han mener de andre ikke vil tape på det så lenge jeg betaler falle i verdien på boligen dems. hva syns dere?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2008 kan du forklare meg hvorfor, for jeg tror ikke jeg forstår det logiske i det.. hehe
Gjest Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Hvis de velger å skille ut en tomt som blir en del av din arv, er det verdien av tomten som er arven din.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2008 ja for ellers blir det jo et tap for de andre at jeg arver. for vi kunne jo ha skildt ut tomten etter de var døde og solgt den for seg da også.
Gjest Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 De er jo ikke døde enda så de andre skal jo ikke arve nå. Ergo blir det jo helt feil å ta hensyn til verdiforringelse på et hus som ikke skal arves før om xx antall år. Verdien på tomten er det du får som forskudd på arv og det som skal innmeldes til myndighetene.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2008 men tomta er jo sansynligvis verd mindre nå en om 20 år (de lever jo sansynligvis lenge) så da tjener jeg igjen på å få forskudd på arv da. greit for meg det altså, men for de andre så er det vel kanskje litt dumt
Gjest Skrevet 16. desember 2008 #8 Skrevet 16. desember 2008 Ja det er en etisk side av saken. Juridisk er er det helt riktig. Du kan lese litt her om et liknende dilemma: http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist/flytte.html Det viktigste er jo at dere som en familie kan bli enige.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2008 ja, det er ikke tatt opp med resten av klubben enda, så hva de sier er ikke godt å si.. hehe.. *spent*
nickoline og supermann Skrevet 16. desember 2008 #10 Skrevet 16. desember 2008 Vi hadde samme greia i familien vår da mamma og pappa bygde. Alle de eldste fikk tilbud først. Alle sa Nei. Mamma og Pappa bygde. De betalte den gang bare en symbolsk sum. Alle synes det var greit den gangen.... snodig. Er en tomt til på eiendomen i dag. Jeg har lyst å bygge meg et lite hus der. Broren min har hus og de kommer ikke til å kreve penger for at jeg bygger der heller.... men alle familier er forskellig
Twintipp og himmelblå Skrevet 16. desember 2008 #11 Skrevet 16. desember 2008 Juridisk vet jeg ikke.. Men, etisk hadde jeg unnet min søster det dersom hun hadde ønsket det og ikke brydd meg om hun ville bygge der. Likevel, i rettferdighetens navn, tomten skal skilles ut nå, ergo du får forskudd på den verdien tomten har idag. Si til dine søsken at det er en investering for deres fremtid ved at du skal pleie de når de blir gamle og syke, he he.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. desember 2008 hehe.. jeg aner ikke hvordan de vil reagere. her blir det stort sett kaos av alt.. hehe... men det er jo ikke godt å si da.. så lenge tomten ikke er verd mer en den totale arven jeg en gang vil få så går det. men om jeg må begyne og betale ut folk så har jeg jo ikke mulighet til å bygge... men jeg vet ikke. tomter her om kring går stort sett for 1,5 til 2 mil...... spenende... jeg tror faren min kommer til å stå ganske hardt på at det skal koste meg så lite som mulig,fordi jeg er alene med småen og fordi han er liveredd for at jeg må flytte ut på "landet" for å få råd til noe. altså at han får se småen mindre... hehe.. men hvordan de andre vil reagere aner jeg ikke, tror de kommer til å klikke i vinkel...
Twintipp og himmelblå Skrevet 16. desember 2008 #13 Skrevet 16. desember 2008 Enig med faren din jeg. De andre har jo fått tilbudet, og unner vel deg alt godt? Arv, folk er jaggu griske. De kan jo ikke sitte å tenke idag, på at får du den tomten nå får de mindre penger når foreldrene dør?? De har fått tilbud, takket nei. Kan de ikke bare skrive det tomteskjøtet over på deg?? Utrolig hvis noen skal bli sinte på deg pga dette. De må vel unne sin søster og nevø det vel??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2008 hehe... ja de burde vel det.. men jeg er veldig spent på hvordan de vil reagere. men det er 3 1/2 år til jeg skal bygge, så det er jo litt tid og krangle på... hehe.. mest spent på søstrene mine for de er ikke rike noen av de og tenker derfor mye på penger. lillesøster mente for en stund siden at hun skulle ha tomta og selge den.... hehe.. men det ville selvsakt ikke faren min gå med på... hehe..
___ Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Når det gjelder ren pengeverdi er jeg enig med deg, men det å være nærmeste naboer til sine etter hvert gammle foreldre kommer etter all sansynlighet til å påføre deg mye ekstra ansvar og arbeid. Jeg synes derfor at din fars regnemåte er rimlig. Det lureste ville nok være å snakke med dine søsken og høre hva de mener om saken. En tomt er ikke verdt å bli uvenner for, så om du er villig til å betale full markedspris for tomten, og søsknene dine mener det er det riktige, synes jeg du skulle gjøre det, men sansynligheten er vel ganske stor for at de er lettet over at du er villig til å bosette deg ved siden av foreldrene deres slik at de slipper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå