Gå til innhold

Skuffet over samtale KS vs setefødsel i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 36 uker i dag og da lillegutt sitter i seteleie (aldri hatt hodet ned) og sf-målet er 38 (jeg er supersprengt) sendte JM meg til UL og samtale om fødselsmetode i dag. UL viste stor unge (+26% = 4.5 kg ved fødsel) og bekreftet seteleie. Jeg er selv lita (163 cm) og førstegangs så dette ble litt vel skremmende.

JM mente dette kun kunne gå en vei, nemlig KS, men da legen kom ville han at jeg skulle komme tilbake til ny vurdering 2.jan (da er jeg 38 uker på vei). Han ville dermed ikke gi meg dato for KS, men holde muligheten åpen over jula for at han snur seg. Vending var ikke aktuelt da jeg er så sprengt.....som han sa det kunne jo skje et mirakel. Jeg sa at det ikke var noen god følelse å gå inn i jula uten å få dato da jeg trengte litt modning i forhold til dette, men det tok han ikke hensyn til. Så nå må jeg liksom vente 17 dager til før det tas en avgjørelse. Han mente KS kunne bli rundt 12. jan.....dette synes jeg er sent da termin er 17. jan.......MEN han ville ikke fastsette noe før etter enda en vurdering. Jeg føler at denne ungen kan komme når som helst nå......har konstant kynnere og magen er ultrasprengt pga stor unge og mye fostervann.

Synes dette er litt vanskelig å forhold seg til. Ville heller satt en dato for KS nå og evt endret dersom han snudde seg (noe alle sier at han ikke kommer til å gjøre).

Dessuten vurderte legen meg og min mann opp og ned og uttrykte: "ja, dette var en stor unge.......hvordan har DERE klart å laget et slikt troll?"........skulle sikkert være morsom, men.....jævla upassende synes jeg.

Jaja, kanskje jeg som er litt for opptatt av å ha kontroll, men liker ikke at ting skal henge slik i lufta til over nyttår.

Kommentarer, råd og støttende ord mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff... høres ikke noe morsomt ut å gå sann uten å vite... men den legen virker ikke særlig morsom ut... og for en komentar... Din unge kommer nok til å bli kjempe vakker og i alle fall ikke noe troll...

Men hva med å ta konakt med din fastlege eller jm og snakke med de og fortelle om hvordan du følte deg mottatt... kanskje de kan hjelpe deg..

Mange sykehus har også en egen avd i forbindelse med fødsler osv som man kan snakke med...

Nå vet ikke jeg hvilket sykehus du hører til men det står som regel på sykehusets hjemme side

Uansett lykke til og bare stå på ditt.... siden alle sier at ungen din ikke kommer til å snu seg så snur den seg sikkert ikke, men ting kan skje og noen ganger så skjer det rare ting

Skrevet

Har faktisk vært i en litt lignende situasjon selv. Førstegangsfødende, unge i seteleie, estimert fødselsvekt dog bare 3800 g. Det var en veldig avventende holdning på fødeavdelingen, og på det sykehuset jeg hørte til ville de ikke gjøre snuforsøk, de mente jeg burde føde i seteleie. Følte at ingen hørte på mine argumenter el bekymringer. Har en traumatisk hendelse i nær familie i forbindelse med setefødsel, og fikk bokstavlig talt helt hetta med tanke på fødselen.

Benyttet meg av fritt sykehusvalg, og tok kontakt med annet sykehus for ny vurdering. Der ble jeg ønsket hjertelig velkommen, alle hørte på meg, det ble gjort snuforsøk som ikke var vellykket, og jeg fikk elektivt keisersnitt 9 dager før termin. Følte meg trygg og ivaretatt hele tiden.

Som gravid, og spesielt førstegangs, tror jeg det at man føler seg trygg er det aller viktigste, og når man blir avfeid, og attpåtil med upassende kommentarer, føles det forferdelig. Det hører med til historien at jeg ikke har fødselsangst, fødte nr 2 uten store problemer, men akkurat med seteleie ble det helt feil for meg.

Skrevet

Hei Catzy81!

Jeg skjønner veldig godt reaksjonen din og at du ønsker det avklaring før jul. Høres ikke godt ut å gå i det uvisse hele julen...

Selv er jeg i en lignende situasjon faktisk! Skal til kontroll pga sete i morgen, uke 36, og er spent på utfallet.

Min forrige satt også hele veien og var for stor til å fødes vaginalt. De to sykehusene jeg har hatt befatning med anbefaler ikke å føde seteleie vaginalt der hvor barnet er 4 kg eller mer. Det er i allefall det jeg ble fortalt, og ble sist rådet til ks, noe det ble. Nå er jeg ved et annet sykehus og har fått inntrykk av at det er nogenlunde samme prosedyre der. Jeg har hvertfall ikke tenkt å presse ut en unge i sete som er borti 4 kg eller mer, om det blir tilfellet!

Jeg er spent på om jeg må til ny kontroll i romjulen eller rett over nyttår. Håper rett og slett at at det blir bestemt ks i morgen fordi jeg, akkurat som du, synes det er kjipt å gå i det uvisse.

Gleder meg IKKE til ks, vet jo hva det er, men for meg er det den beste løsningen dersom denne her også fortsetter å sitte...

En annen ting i tillegg er at det ikke er vanlig å la kvinner føde vaginalt etter to ks pga fare for livmorruptur...sukk...

Skulle babyen snu seg, så kan man alltids revurdere å droppe ks. Sjansen for at det skjer nå er jo ikke stor.

Det er noe med tryggheten oppi det hele - det å få føle nå, så nær Dagen, at det tross alt er noe orden på situasjonen. Man slenger liksom ikke bare innom føden for å trøkke ut en seteleiebaby - det må jo planlegges grundig uansett fødselsmetode...

Du har min fulle støtte! Og som trøst vil jeg si at jeg tipper du ikke får problemer med å få innveliget ks i og med at babyen er stor. Så der burde du kunne puste ut. Du mangeler bare datoen, sånn ser jeg det.

Vi er flere seteleidamer her og vi får piffe hverandre litt opp :)

Skrevet

Hei jenter!

Takk for gode ord og støtte. Godt å høre at det er flere som er eller har opplevd denne situasjonen. Hadde selvsagt foretrukket en problemfri fødsel med hodet pent og pyntelig festet i bekkenet, men når så ikke er tilfelle og han er så stor, så er det uaktuelt å føde vaginalt for min del (dette sa de også på sykehuset). Regner med jeg får KS til slutt.

Ungen er tjukk og god, men lårbeinet er derimot kort. Noen som har vært borti det før? Huff, takler så dårlig at ting ikke går etter boka merker jeg.

Uke 33:

BPD: 92 (Litt over snitt)

MAD: 101 (på høyeste ytterpunkt)

Femur: 60 (på laveste ytterpunkt)

Uke 36:

BPD: 100 (Litt over snitt)

MAD: 108 (på høyeste ytterpunkt)

Femur: 65 (på laveste ytterpunkt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...