Gå til innhold

Noen med erfaring med kraftige feberkramper??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minn lille gullgutt på 21 mnd fikk voldsomme feberkramper i helga.. ble blå og slutta helt å puste.. Det var GRUSOMT!!! ringte ambulanse... har vært innlagt på sykehuset ei stund nå. synes det var skikkelig skummelt og vil gjerne høre om andre har noen erfaring med dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jenta vår fikk første kraftige feberkrampeanfall 7 mnd gml. Hun har hatt flere store anfall, med etpar sykehusinnleggelser.

Første gangen det skjedde fikk vi (jeg) fullstendig panikk, og mannen min ringte ambulanse (han greide av en eller annen grunn å holde hodet kaldt). Jenta var blå, hvit, ristet og det var ikke mulig å få kontakt med henne. Det tok nærmere en time å få ordentlig kontakt med henne etterpå. En veldig skremmende opplevelse, jeg trodde faktisk hun skulle dø..

Rundt 1 1/2-2 års alder var det hyppige anfall, og ved sykdom måtte vi kjøre våkenetter med febersjekk hvert 30-60 minutt. En slitsom periode, men nødvendig for å forebygge anfall. Hun fikk anfall både i våken og sovende tilstand.

Etter en runde med tette anfall var hun til utredning for epilepsi, det ble heldigvis ikke gjort funn dithen. Feberkrampene skal avta i hyppighet jo eldre barnet blir, og skal opphøre i 5 års alderen. Hittill stemmer dette godt for vår del, ingen anfall det siste året (bank i bordet!!)

Hun har nå stesolid liggende hjemme, i bhg og hos besteforeldrene. Dette gir en viss trygghet for omgivelsene, selv om ingen "tør" å passe henne dersom hun er småsyk. Dette medfører MYE sykefravær for oss, men for å være helt ærlig, "stoler" jeg ikke på andre når hun er syk heller, for vi har lært oss å sette stesolidet, og vi vet etterhvert hvordan hun oppfører seg i forkant og etterkant av anfallene.

Har blitt mange våkekvelder, spasering på verandaen i bare bleien for å få ned temperaturen og mange bekymringer. MEN det er en lidelse en lever godt med! Det går an å forebygge anfall med god oppfølging, vi setter f.eks paracet ved 38c, ikke for å hindre feber, men for å hindre for rask stigning, det er stigningen som utløser krampene, ikke feberen i seg selv.

Håper dere slipper flere anfall, de fleste barn får dette bare en gang, det er relativt skjeldent at man får det flere ganger. Det er en skremmende opplevelse en håper andre skal slippe.

Håper du fikk noen svar på det du lurer på, god bedring til lille og lykke til!

Skrevet

Rop på Anlej, hun har desverre en del erfaring med feberkramper.

Skrevet

Hei, tusen takk for svar.. Godt å høre at det er "vanlig" at de blir blå.. Hadde stesolid hjemme selv pga noen mindre kramper i sommer. så jeg fikk satt den da det sto på som værst. Det er en forferdelig opplevelse og det kan ikke beskrives med ord hvordan det føles å stå der med en livløs unge som er helt blå. Jeg trodde jeg mista guttn min. Hvor gammel er barnet ditt nå da? Hvor lenge hadde hun disse krampene? Jeg har en gutt som ofte har feber, så heretter kommer jeg nok ikke til å sove når han har sine feberperioder iallefall... det er sikkert og vist. Trodde de skulle vokse det av seg i 3 års alderen, men da må jeg nokk desverre gå å være livredd i 3,5 år til hvis de ikke vokser det av seg før de er 5!!!

Uff, dette er virkelig ikke noe man unner noen....

Hvordan var dagene etter krampene? Vi lå på sykehus fra lørdag kveld til tirsdag ettermiddag, han har en infeksjon i luftveiene og får antibiotika. Men han er veldig trett nå om dagene etter at vi kom hjem. Kan sove i 16 timer i døgnet mot normalt 11-12 timer.. Er det en bivirkning av anfallene tror du? At han er utslitt rett å slett?

Skrevet

Vår gutt på 4år ar hatt det 3 ganger. Første gangen trodde jeg han kom til å dø. Da var han 1 1/2 år. Var blå,øynene gikk bakover og fikk ingen kontakt på 1 times tid. Ble hentet med ambulanse og var der til dagen etter. Har vært tøft de gangene etterpå også selv om vi vet ay det ikke er farlig. Hadde det selv som liten. Og på sykhuset sa de at det var veldig arvelig fra mor til sønn. Faren har epilepsi så han ble utredet for det. Er noe grusomt. Har nå en på 9 mnd som vi putter i feernedsettende så fort han har feber. Vil ikke oppleve det igjen.

Skrevet

Stesoliden blir de sliten av vet du. Det er og hardt å ha så mye feber.

Vi håper vi er over det verste nå. Da hun var nesten tre sluttet hun å være syk. Ellers var det stesolid og paracet plassert i håndveske-soverom-besteforeldre-barnehage. Beskjed hos bhg at vi ikke "venter og ser" med feber og at paracet gies ved minste tegn på feber. Ved nøyaktig 39,6 så satt det i gang. Første runde var "kompleks", dvs to feberkramper i samme sykdom. Og den siste av de to var på sykehuset.

"Repetererne" av feberkrampebarna er sjeldne. Heldigvis. Det går i familier. (Arv fra svigermor...)

Av festlige bivirkninger er at vår tulle reagerer "paradoksalt" på stesoliden, hun blir aldeles hyper ikke sløv. Det er jo ganske underholdende midt oppi det hele...

Skrevet

Hva mener du med "repetererne".. det at de får det flere ganger??

Fra nå av skal både bhg og besteforeldre utstyres med stesolid. det er sikkert og vist.. Det er godt å høre andres erfaringer også... Da vet jeg at det ikke er unormalt eller uvanlig skjeldent..

Heretter blir det paracet ved 38 grader altså.. :) HÅÅÅPER vi aldri får oppleve dette igjen..

Verken jeg eller faren til gutten har hatt feberkramper, men guttens onkel på farsiden har hatt, så det ligger vell i familien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...