Ranveig R Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Kva for symptom hadde du? Eg har feber, vondt i ryggen/alle ledd/hovudet og ein tørr vond hoste som gjer vondt langt ned i brystet. Tenkte å ta ein tur til legen i morgon om eg ikkje er bedre for å måle CRP og bli lytta på... Håpar det går over i løpet av natta, det er nissefest i bhg i morgon og eg har strikka nissehuer på spreng dei siste dagane :-/
polarn & pyrene Skrevet 16. desember 2008 #2 Skrevet 16. desember 2008 Hadde dobbel lungebetennelse for 3 år siden. hostet så det kjentes ut som lungene eksploderte. Hadde kjempe vondt i ryggen hver gang jeg pustet og hostet. Orket ikke å prate for det gjorde vondt. Men kom deg til legen før det går for langt. God bedring
Himmel og hav Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 Jeg har hatt lungebetennelse mange ganger. Jeg får sjelden feber, men hoster så det høres ut som jeg vrenger ei lunge, hoster opp seigt grønt slim, og er tungpusten og sliten. Prøv å drikke te med masse sitron og honning i, og hvis du har peppermynte eller eucalyptusolje hjemme, så lag et dampbad med 5-6 dråper og pust inn i noen minutter. God bedring!
Holly❄️ Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Høres ut som meg når jeg hadde luftveisinfeksjon. Det kom ganske plutselig og ble så ille at jeg krøp sammen for hver pust jeg trakk... utrolig vondt.. dro på legevakten og ble satt på antibiotika med en gang... gikk heldigvis fort over da:) Søsteren min hadde dobbeltsidig lungebetendelse engang, da trodde de hun hadde brukket skulderen.. smertene var så intense at hun besvimte flere ganger.. smertene gikk opp mot skulderen, så ingen skjønte hva det var med en gang..
Alba44 Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Hatt det en gang og hostet omtrent konstant. Hostet tilslutt blod før jeg fikk dratt meg til legen. God bedring!!
Makka Pakka Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Ja hadde det for mang år siden, en dobbelsidig sak. Hadde ikke direkte feber men en intens hoste som ikke gikk over. Til slutt var hosten så ille at jeg hostet, kastet opp , hostet, kaset opp osv. Fikk antibiotika og ble bedre i løpet av en dag.
Makko med to små gutter Skrevet 16. desember 2008 #7 Skrevet 16. desember 2008 Du må bare gå til lege... Konstant sterk hoste trenger IKKE å være lungebetennelse! Jeg har hatt det i ca 6mnd(gikk ikke over med standard antibiotika), hadde som de andre sier her lite feber, men hostet opp blod. I etterkant har jeg fryktet at jeg har fått det pga voldsom hoste, men selv ikke den gangen jeg hostet på meg ribbensbrudd viste det seg jeg hadde fått det igjen :-)
vårspiren Skrevet 16. desember 2008 #8 Skrevet 16. desember 2008 Jeg hadde en dobbeltsidig bakteriell lungebetennelse for noen år siden. Hanglet over flere uker med feber, hoste (piping i brystet når jeg pustet) og smerter i lungene. Gikk til legen tre ganger men fikk bare beskjed om at det var så mange forkjølelsesvirus som gikk- bare gi det litt tid. Tredje gangen jeg gikk til legen forlangte jeg at det ble tatt blodprøver. Det viste seg da at jeg hadde en CRP på 189 (veldig høyt) og jeg ble sendt rett på sykehuset. Fikk tatt røntgen av lungene og de fastslo at det var en kraftig, dobbeltsidig lungebetennelse. Jeg lå innlagt på sykehus i 11 dager, og siden det tok såpass lang tid å dyrke bakteriene for å finne ut hvilken antibiotika jeg skulle ha så de bare prøvde seg fram. Det var først på fjerde typen antibiotika at det snudde. Husker jeg var redusert i et par måneder etterpå. Så mitt råd til deg er å kontakte legen før du risikerer at det forverrer seg. Be om grundige undersøkelser (lytte på lungene, blodprøver, røntgen av lunger). God bedring!
Ranveig R Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2008 Takk for tips alle saman. Heldigvis er legen min all about CRP og lytting, så det er garantert at dei gjer om eg drar bort i måro. CRP på 189 høres grusomt vondt ut.. Eg er ein del plaga med halsbetennelse (så det er ganske surrealistisk å ha så vondt i heile meg og likevel kunne ete/drikke), og eg hadde CRP på 150 i sommar. Har aldri vore så dårleg før... Netse gong hadde eg heldigvis vett til å gå til legen ein dag tidlegare (skulle i dåp til ein ekstremt prematur baby tre dagar etter, så eg MÅTTE vere smittefri...). Går i alle fall heilt klart til legen om feberen ikkje er vekke til i morgon. Er "berre" 39,2 no før paracet (var oppe i 40,4 då eg hadde den kraftigaste halsbetennelsen), men dette er frykteleg vondt. Hostar ikkje konstant, så kanskje det ikkje er lungebetennelse men luftvegsinfeksjon? Kan forresten lungebetennelse vere smittsomt? Mammaen min har nemlig liknande symptom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå