Gå til innhold

ORD FOR DAGEN

Attpåklatten :-)™

Anbefalte innlegg

Skrevet

THE ONLY FAULTS CONSIDERED GRAVE ARE THE FOLLOWING;

NOT RESPECTING THE RIGHTS OF ONE`S NEIGHBOUR,

LETTING ONESELF BE PARALYZED BY FEAR,

FEELING GUILTY,

THINKING ONE DOES NOT DESERVE THE GOOD AND BAD WHICH OCCURS IN LIFE, AND BEING A COWARD."

Paulo Coehlo

Er det ikke underlig hvordan vi fort gjør nettopp alle disse tingene nevnt?

Det er en livslære å gå gjennom disse fasene i livet og lære seg å kaste av seg gamle mønstre, som forteller at naboen er dum, istedetfor å se hvordan man selv kan forandre seg i forhold til naboen.

Å la frykten ta overhånd..........husker en episode hvor jeg måtte gå flere kilometer alene i bekmørket, gjennom et område med null lys, mye skog og mange lyder..............jeg var så redd at jeg gråt.....men jeg måtte gjøre det for å komme meg trygt hjem!!! Åh den følelsen........den var helt jævlig grusom vond..............men når jeg først gjorde det, så kjente jeg at jeg mestret alt som måtte dukke opp i livet mitt:-)

Å føle skyld er vel ofte vi jenter verdensmestre i. Det går an å lære seg å legge det vekk. For det er en følelse som er destruktiv, den hjelper verken en selv eller andre når den slår til. Det tok mange år før jeg klarte å tenke sånn, det tok mange år før jeg klarte å lære meg å ikke bruke kraften min på dårlig samvittighet. Og det er godt å kjenne at nå gjør jeg tingene mine fordi jeg har lyst og planlegger det, ikke fordi jeg har dårlig samvittighet. Og det hører jo da selvfølgelig med at mange ting blir lagt bort.....som rundvask til jul for eksempel:-))

Å kjenne følelsen; At dette har jeg ikke fortjent..........hvem har ikke gjort det? Både når ting går vår vei, og når ting går mot oss. Jeg velger å tro at det er livet som lærer oss noe.....men det tok mange år og mange tårer å forstå det......Nå er takknemligheten sterkest, både for det som er fint og det som ikke er så fint. Men jeg kjenner at jeg blir sterkere som menneske av å innse at både det gode og det vonde faktisk lærer meg mye. På godt og vondt. Men mest av alt på godt:-)

Men feig; Nei det har jeg aldri vært!!!

Jeg tror noen sider av oss er så grunnleggende og er der fra mors liv av. Sjelen vår bærer med seg visdom fra andre tider og vi preges her av dette.

Feighet er kanskje den tilstanden jeg har mest motforestillinger på. Feighet er for meg å angripe andre, å være en som hyler høyest, men har lite innhold. Å angripe og da helst med publikum, hvorfor de feige trenger publikum har jeg ennå ikke skjønt, men det kommer nok for en dag det også. Kanskje det rett og slett er en del av feigheten. De klarer aldri stå alene.

Husker fra jeg var liten. Jeg var sjenert som bare søren, men skjedde det noe urettferdig der jeg var, at noen var "slemme" med andre, så ble jeg tøffere i trynet enn de fleste og forsvarte vedkommende som ble utsatt for feigheten. Ikke ti ville hester kunne stoppe meg og det kan de ikke ennå. Feig og kjedelig må kanskje være de to verste egenskapene jeg kan tenke meg.......

Dette var dagens filosofiske tanker:-)

Er det flere som begynner å filosofere over det dere leser? Og trekker det inn i eget liv?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det.....

Tror det er sunt, jeg. Uten å undre litt, blir livet litt vel mye praktisk for meg.. Og jeg er ikke så praktisk i utgangspunktet, heller. Orker ikke superpraktiske mennesker som inntar livet mitt. Har nettopp hatt et praktisk familiemedlem til å fare rundt i stua mi med vaske-blikk, nå i ferien min. Ble helt stressa! Litt mer sofa, telys og undring hadde vært godt for sjela mi, hehehe... Men det er ingen fare, heller, resten av ferien kan det bli FOR mye undring og filosofi med andre familiemedlemmer, hihi... De er praktiske i tillegg, men vi skal ikke være i mi stue, så derfor går det greit!

Dette var vel et helt "feil" svar på filosofien din... Er litt for sent på natt til å svare annerledes. Må legge meg, rett og slett. Var bare så deilig med ferie og fri for vaskekluten og ørneblikket, hehehe

Skrevet

Så fint at andre også undres over livet:-)

Det finnes ingen riktige eller feil svar på filosofi tror jeg. Vi føler vår egen og den er som oftest den rette for oss:-)

Hyggelig med et nytt nick også! Håper du tar deg tid til å undres og skravles mer her inne:-) Det er noen herlige jenter som vanker her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...