Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Moren min har de siste ti årene begynt å drikke mer enn før. Hun drikker nok ikke hver dag, men de kveldene (sikkert et par-tre ganger i uken) hun drikker vin blir det så mye at hun snøvler og begynner å mase om gamle hendelser eller lignende. (søsteren min bor hjemme for tiden og har fortalt meg dette og hvor ofte hun drikker osv). Jeg har lagt merke til at hun de siste årene virker mer og mer "anderledes" når hun drikker. Til vanlig er hun snill, grei, morsom og hjelpsom, men når hun drikker blir hun masete, kritiserende, lar ingen andre slippe til og avbryter alle andre osv. Her i forrige uke toppet det seg for meg da jeg kom på besøk med mannen min og vårt første barn som er 3 mnd gammel. Den ene kvelden satt hun med sønnen min på fanget og bysset han mens jeg så tv. Jeg snudde meg da jeg fikk en underlig magefølelse om at ting ikke var som det skulle og finner moren min i morgenkåpen i den ene stolen, med puppen ute mens hun prøvde å "amme" han!!!!!!! Jeg ble kjempesint og rev han til meg og sa at det hun drev med var helt sykt! Hun hadde tydeligvis drukket mer enn jeg trodde, etterpå knuste hun et glass osv. Hva hadde dere sagt/gjort i denne situasjonen? Jeg har bestemt meg for å ikke komme på besøk mer så lenge hun drikker sånn på kveldene. Og aldri i livet om hun får sitte barnevakt! Jeg syns det er så utrolig trist at mamman min har blitt sånn. Hun var ikke sånn før, har ikke drukket noe i oppveksten,har god utdannelse og alltid vært i jobb osv. Hva i huleste skal jeg si til henne? Hun kommer til å dø av sorg hvis jeg sier at jeg ikke vil besøke henne lenger...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Hei. Ikke lett å gi deg råd; men jeg tror kanskje at moren din sliter med ett eller annet. Synes du skal prøve å snakke med henne på to mannshånd jeg og se om det er noe som tynger henne. Kanskje hun faktisk trenger hjelp på en eller annen måte. Det er leit når det blir slik, men du må ihvertfall ikke kutte henne ut. Jeg tror at det bare kan gjøre vondt værre.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Har du vurdert muligheten for at din mor kan være deprimert eller kognitivt svekket? Jeg ser liksom ikke for meg at en frisk bestemor (selv om hun har drukket alkohol!) vil finne på å amme et lite barn. Det i seg selv tyder jo på en realitetsbrist... Du er vel i permisjon nå, og har da muligheten til å få tak i henne på dagtid, regner jeg med. Hva med å ta turen dit og snakke med henne i edru tilstand? Du bør ta opp det du har opplevd som en vesentlig endring de senere år (uten å være for kritisk, om du kan) og forklare for henne hvor bekymret du er. Tilby henne å følge henne til legen, slik at hun kan få hjelp. Nøkkelordet du bør huske på: Kjærlighet - du gjør dette av kjærlighet fordi du ønsker at hun skal være en vesentlig del av livene deres. Lykke til!
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Undertegner anonym 8:11 Denne metoden må prøves, før du gjør noe drastisk.... alle lykkeønsker til deg:)
IreneogBirk Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 Jeg vet ikke om det er denne sykdomen hun kansje kan ha (ja, alkolisme er en sykdom ;o) ) men her er en liten link;o) har hjulpet min mor dette så kan jo være det kan hjelpe dere og ) husk at stenger du henne ute av livene deres vil det nok bare gjøre det vondt verre... du kan prate me henne si at du er nødt å sette noen personlige grenser, men hvis hun klarer å ta seg i sammen så vil det bli lettere. og hun må få vite at du er der for henne.. Hun er nok ekstremt sårbar å redd, men utrykker seg feil . men hun trenger å vite at det finnes hjelp. http://www.anonymealkoholikere.no Håper det ordner seg for dere ) God jul
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Uff, dette kan ikke være lett for deg å se... Har selv en mor som er alkoholiker, og er IKKE noe gøy!! Det at hun ville amme gutten din, akkurat det samme gjorde min mor med min niese!! Vet ikke hva som skjer oppe i hodet dems når de gjør det, men syntes det er skikkelig ekkelt...! Hun har aldri fått passe mine barn, selv om hun har lengre fine perioder hvor hun bare er helrlige mamma:-) Men plutselig er hun ikke den personen mer, og det skifter så fort...! Du må sette deg ned å prate med henne om det! Hun trenger tydeligvis hjelp, og kanskje hun bare trenger et dytt ? Besøk henne en formiddag når du vet at hun ikke har drukket. Og som hun andre sa, vis og si at du gjør det av kjærlighet!! Kan hende det ikke er ''for sent'' for din mor, som det er for min, det finnes håp:-) Masse lykke til...!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Dette var ikke noe kjekk lesing og støtter deg i at du ikke bør besøke med barnet ditt så lenge det er slik. Det eneste jeg tenker er at kan det være demens? Kombinert med alkohol selvsagt. Høres jo ut som en personlighetsforandring og da skal det jo mye alkohol til. Men ikke steng henne ute, hun er moren din og som du skriver så har hun vært en god mor tidligere, nå trenger hun din hjelp still opp eller skaff hjelp. Har hun kanskje søsken eller andre i slekten du kan støtte deg på? Du har jo tross alt en 3 mnd gammel baby som må komme først. Håper dere kan finne ut av det, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå