Gull1 Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Som tidigere skrevet her inne, har jeg hatt et "lite" SF-mål. Har hele tiden ligget nedenfor gjennomsnittet, men innen for "normalen". Er nå i uke 36, med 26 dager til termin og vi venter en jente:) Jordmor hadde tenkt på meg siden siste kontroll, som var for 4 dager siden, da hun mente at vi antagelig burde sjekke tilvekst på magen i morgen. Hadde egentlig ny kontroll om 7 dager. Bør jeg være bekymret for om det er noe galt med jenta??? Ble så redd...... : (
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 Sikkert ikke gøy å bli oppringt av jordmor hvis hun viste tegn til bekymring! Men tenk heller at det er veldig bra du får så god oppfølgning! Ønsker deg masse lykke til i morgen, og at målene vil være normale:)
Itsrejk Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Skjønner at du ble urolig, men jeg tenker som så: Bedre med en kontroll for mye enn en for lite. Du får antagelig ei lita, nydelig pie - og nå får du en ekstra kontroll på at hun har det godt der inne. Hvis de finner ut at hun tar til seg litt lite næring er det kanskje bedre for henne å komme ut - du er jo ikke så veldig langt unna termin. Lykke til da - og oppdater oss gjerne i morgen!
Itsrejk Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Hei igjen, Mamma-69! Ble du sjekka i dag? Hvordan så det ut?
Giinaღ Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 Dette høres nesten ut som meg. Mine mål har alltid vært litt under snittet og nå ved siste jordmorkontroll var den bittelitt lavere enn den normale kurven. Skal på ny ultralyd i morgen fordi magen var litt liten når vi var på ultralyd for morkakeplasseringen sist. Jordmor sa derfor at hun hadde kallt meg inn igjen for nytt mål etter en uke dersom jeg ikke allikevel skulle vært på denne ultralyden. Så det er nok helt normalt å være på "vakt" da morkaka KAN fungere dårligere for noen nærmere termin. Aller helst er det ingenting galt med noen av oss, men de tør ikke ta noen sjanser, vet du :-) Vær glad du har en så god jordmor som faktisk ringer hvis hun er usikker på om hun har tatt en feil avgjørelse.
Gull1 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2008 Var til kontroll hos jordmor i går, hun ønsket gjerne at jeg skulle på ultralyd. Derfor blir det ultrayd i dag kl.11! Er fryktelig spent....vet ikke helt hva jeg er redd for heller...... Må få høre fra deg også Giina:)
Itsrejk Skrevet 17. desember 2008 #7 Skrevet 17. desember 2008 Så flott at hun henviser deg til ul da! Må få høre hvordan det går! Jeg skal på ultralyd (vekstestimering) i morgen - men da for å sjekke om gutten er veldig stor, fordi storebror var nesten fem kilo. Lykke til i dag!
Giinaღ Skrevet 17. desember 2008 #8 Skrevet 17. desember 2008 Mamma-69: da ønsker jeg deg lykke til i dag!!!!! Jeg er tilbake fra ultralyd nå. Lillegutt har vokst, men bittelitt mindre enn sist så han ligger enda litt lenger ned på kurven. Fortsetter det slik tipper jeg at de setter igang fødselen på nyåret for da vil den gå under normalområdet. Så jeg skal tilbake på kontroll igjen 2. januar. Puh, må si jeg ikke helt liker dette men... Håper dine mål er fine nå iallefall og at du hiver deg innom for en oppdatering
Fru Anna Skrevet 17. desember 2008 #9 Skrevet 17. desember 2008 jeg henger meg på her jeg også Er i samme bås som dere, litt betryggende at det er fler med samme "problemet". Har hele tiden ligget under den røde streken på sf-mål men innenfor normalen, men for en uke siden så hadde det stoppet opp og jeg lå under det grønne feltet, så da ble det ekstra sjekk på sykehuset og UL, der stod alt ganske så greit til bortsett fra at babyens magemål var mindre enn det fødselslegen skulle ønske, så skal tilbake lillejulaften for å se om det har skjedd en økning da, noe jeg virkelig håper det har.... men sånne mål er jo ikke alltid veldig eksakte, og så lenge det er masse liv og alt annet står bra til så er det vel ikke så mye å bekymre seg for? Men synes det er bra de følger såpass bra opp, går jo nesten ikke en uke mellom hver kontroll engang nå (er 37+0 idag). lykke til til dere andre!
FruMamma med nr 2 Skrevet 17. desember 2008 #10 Skrevet 17. desember 2008 Jeg skal på vekstkontroll i morgen. Magen hadde nesten ikke vokst på 1mnd fant jordmora ut ved forrige ktr. Har hatt høyt blodtrykk gjennom hele svangerskapet og legen mener det er blodstrømmen i navlestrengen som ikke som det skal. Har ikke lagt på meg noe i svangerskapet og datra vår var heller ikke lita ved fødselen. Hva skjer egentlig videre hvis det er "noe"...Noen som vet? Er i uke 33 nå.
Giinaღ Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 Åh, det var skikkelig godt å høre om andre i samme situasjon. Nei, jeg vet faktisk ikke helt hva som skjer videre dersom veksten skulle stoppe opp eller være svært liten. Men vil vel anta at de vil sette igang fødselen. Vi er jo alle såpass langt på vei at alt av organer er velultviklet nå... Angrer sånn at jeg ikke spurte mer. Typisk. Noen som har fått mer info???
FruMamma med nr 2 Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 Ja, jeg også angrer på det nå. Jeg har uansett lyst til å vete til over uke 35...har det ikke noe med lungeutviklingen å gjøre på denne tiden? Det jeg vet hvis det viser seg at babyen ikke vokser, så blir det tatt blodstrømsultralyd for å sjekke hvordan blodet går igjennom navlestrengen og hvordan morkaka jobber.
Gull1 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2008 Hei alle:) Tusen takk for tibakemeldinger, godt å se at man kan få støtte svar fra andre i samme situasjon..... Er veldig lettet etter UL i dag. Jenta var helt etter gjennomsnittet, ingen unormale avvik. Gjennomstrømming fra morkaken var helt fin, men hun lå veeeldig langt ned i bekkenet mitt noe som også gjorde at det var vanskelig å kjenne hvordan hun lå for jordmor. - Nå må du bare gå hjem å "ruge" ferdig sa legen;), Er i uke 37+0 i dag, så nå skal jeg prøve å nyte julen og resten av svangerskapet. I fleste tilfeller tror jeg nok at alt er i skjønneste orden, men jeg skjønner også at jordmødrene blir usikre i mange tilfeller, de sitter tross alt med et ganske stort ansvar for oss gravide, og er nok også redd for at de ska vurdere ting galt.
Fru Anna Skrevet 17. desember 2008 #15 Skrevet 17. desember 2008 Så flott at alt står bra til! Ja, da er det jo bare å lene seg tilbake og nyte julen,hehe. Nei, men det er deilig å slippe å bekymre seg om akkurat det kan jeg tenke meg. lykke til videre!
Itsrejk Skrevet 17. desember 2008 #16 Skrevet 17. desember 2008 Så flott å høre! Da kommer vel jenta di på "riktig" side av nyttår også, og det vil hun sikkert være glad for om noen år. Jeg håper å kunne ruge på gutten min til etter rakettene, jeg også. Kos deg med de siste juleforberedelsene, og ta det rolig og pent i jula!
Giinaღ Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Tror lungene er ganske ferdigutviklet rundt uke 33-35, usikker på når eksakt. Skal krysse fingre og tær for deg i morgen. Aller helst så går det bra :.) Kom gjerne innom for en oppdatering, FruMamma med nr 2. De sjekket blodgjenstrømningen til morkaka mi men alt virket normalt der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå