catsel Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 jeg er 17 år, har termin til slutten av sommeren, blir 18 i mai, så da er jeg jo 18 når jeg får barnet.. jobber fast nå, men skal gå på skole fra januar til mai, så får bare jobbet litt i sommer! vet noen noe om jeg da kan få denne engangsstønaden? et sted må jeg jo fåpenger fra, dette kommer til å koste, og jeg vet virkelig ikke hva jeg har krav på når man er alenemor på 18 år..
erteposen + 4 Skrevet 15. desember 2008 #2 Skrevet 15. desember 2008 Om du ikke har krav på foreldrepenger (lønna di 6/10 yrkesaktive mnd) så har du krav på engagnstønad som er på 33 000. Om du tenker på utstyr til barnet trenger det ikke å koste så mye. Er det vgs du skal ta? Er det høyere utdanning har du krav på studielånet som stipend. Er det vgs vet jeg ikke hva du har krav på. På sikt har du krav på overgangstønad. En mulighet er jo å jobbe til barnet kommer slik du har krav på foreldrepenger og ta vgs som privatist.
Paulita Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Heisann! Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en rask telefon til ditt nærmeste nav-kontor. Der vil du få svar på akkurat hvordan det vil bli. Engangsstønaden gis hvis man ikke har opparbeidet seg foreldrepenger, dvs hvis du ikke har jobbet minst 6 av de siste 10 mnd. Det kan av og til være vanskelig å forstå hva man har krav på bare ut fra å lese på nav sine sider. Derfor er det ofte lettere når man får snakket med noen. Evt så får du en saksbehandler som kan sjekke opp hva du har krav på. Engangsstønaden dekker jo absolutt ikke mye, og jeg vil tro du som alenemor vil ha krav på noe mer i tillegg til denne. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå