Gå til innhold

Tungt å puste, noen flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det begynner å bli tungt å puste, og føler jeg ikke klarer å puste ordentlig med magen. Det stopper litt opp i brystet. Er i uke 26. Noen flere som har det sånn? Føler at maten jeg har spist er på vei opp igjen. Det er utrolig slitsomt, for jeg blir så bevisst på pusten og da blir jeg litt stressa.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har jeg det også. Har faktisk hatt det noen dager, og skal ta det opp på kontroll om to uker. Føler at jeg ikke greier å trekke pusten dypt inn hvis du skjønner.

Har lurt på om det kommer av at jeg er så liten, og babyen er begynt å bli stor inne i magen. Jeg er 23 uker.

Skrevet

sånn hadde jeg det forrige svangerskap også, og jeg har det dette å.

men nå er jeg bare 12 uker å syns det er litt tidlig til at det er babyen som klemmer...

var senere forrige gang. Kanskje det har noe med noe hormoner (eller ikke) å gjøre?

Skrevet

Jeg er 22 uker på vei og har det samme. Hadde det også med første mann. Det er hjerte som pumper blod fortere enn normalt, og derfor kan det virke som vi har superdårlig kondis.

Men helt ufarlig... :)

Skrevet

Det kan jo sikkert være mange årsaker, men kanskje kan en av de være at man får mer syre i spiserøret. Jeg har refluks fra før, dvs mye syre i spiserøret, og av det kan man bli litt tungpustet. Bør ikke nødvendigvis få det helt opp i munnen, syren altså.

Men det er jo ikke sikkert det er derfor, men tydelig at flere kjenner på det med tungpustethet å gjøre. Kondis kan jo og spille inn, men da burde man jo være i aktivitet.

Skrevet

jeg også har dette av og til..mest når jeg legger meg ned i senga..

Det kommer og går..er i uke 15

Skrevet

Ja - var helt tett i brystet forrige helg og måtte tilslutt på legevakten på søndagen fordi jeg hadde ikke fått puste skikkelig hele natta.

Forrige svangerskap så slet jeg med det de 3 siste helgene og var på legevakten hver helg fordi jeg fikk ikke puste.

Tilslutt ble jeg satt i gang, men endte på sykehuset 10 dager etter fødsel pga. pusteproblemer og dem ikke fikk åpnet pusterøret ordentlig.

Det som er viktig er ihvertfall at man må ta det med ro og ikke være så aktiv da - og ikke stresse.....

Kald luft er bra - så ha rommet kjølig.

Skrevet

Uff da,ikke no kjekt med puste problemer. Men tung pust er helt normalt,ettersom livmoren vokser,presses mellomgulvet(En viktig pustemuskel) oppover og presset på lungene øker. Gravide blir dermed kortpustede og musklene mellom ribbebeina overtar i stor grad for mellomgulvets funksjon. Hjertet blir dessuten også pressset litt oppover og blir noe større under graviditeten. Dette er nok noe de fleste av oss vil merke,men er ikke farlig. Etter graviditeten når trykket reduseres vil også alt normalisere seg igjenn. Godt å vite ettersom en ofte føler en har konstant dårlig kondis hehe ;o)

Skrevet

Alle her er kar over at man får mindre surstoff som gravid`? Ergo er det vanlig at man føler at man ikke får pustet som før..det er helt vanlig..google det så finner man svar=)

Skrevet

Jeg ble faktisk fullt sykemeldt i uke 8 pga dette (høy puls og mye hjertebank).

Vil også skyte inn at enkelte gravide kan utvikle astma, men da vil nok flere symptomer inntre. For min del hosta jeg så mye at jeg fikk brest i et ribbein, og da viste det seg at det var astma. Viktig med medisinering i slike tilfeller, så da bør en sjekke seg. Ungen er jo avhengig av surstoff, så vi må stresse ned så vi puster godt nok!

Skrevet

Høy puls og hjertebank er faktisk også vanlig..og trenger kkke være farlig..jeg har opplevd dette selv også..man sier jo at man skal være som normalt som gravid...jobbe,trene ,osv..men det er faktisk ikke å putte under en stol at man må gjøre alle vanlige ting litt mindre tempo...husk å puste..jeg meldte meg på yoga og meditasjon for å få pustet...lære å puste med magen...det er viktig...og da forsvant hjertebanken =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...