fruen♥medtojenter-des06+jan10 Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Skal ha praksis eksamen i dag, og sitter her for å forberede meg litt, kom plutselig på at jeg har fått en liten jernteppe ang subjuktant injeksjon. Når man skal holde oppe en hudfold før man injiserer sprøyten, skal man fortsette å holde oppe hudfolden frem til man er ferdig med å injisere, eller kan man slippe den???? *jernteppe* Hjeeelp!
fruen♥medtojenter-des06+jan10 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2008 Var vel ikke akkurat det jeg spurte om Og det heter forresten subkutant injeksjon på norsk
Sjokoladekaka Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Eg meiner eg holdt den til eg var ferdig, men litt "slappare" tak når eg injiserte. Det er jo det HS gjere også. Vaksiner er subc. inj. Det heiter subcutan inj.
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 men holder du den merker ikke paienten at får satt injeksjon. Men både å holde og og slippe fplden er like riktig.
Raych Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Subcutan inj. oversettes vel ikke til norsk? Jeg er ikke sykepleier, og har heller ingen helsefaglig utdanning, men jeg har vært veldig mye på sykehus og brukt masse medisiner:) Jeg fikk beskjed om at når jeg hadde stukket inn sprøytespissen kunne jeg slippe hudfolden slik at den væsken jeg injiserer får spre seg med en gang. Det er kan hende forskjellig praksis rundt omkring.
UpsyDaisy Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 Jeg mener da jeg lærte at grunnen til at en holder opp hudfolden er at medisinen kommer dit den skal, nemlig subcutant (underhuden). Hvis en slipper hudfolden kan man kanskje risikere at kanylen går lenger inn? Jeg holder hvertfall folden oppe til jeg er ferdig.
♥binna♥ Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Helt riktig UpsyDaisy. Steden du setter injeksjonen vil jo endre seg dersom du slipper. Subcutan = i underhudsfettet. Hvis du slipper risikerer du å sette intramuskulært = i muskelen (alt etter hvor du injiserer selvfølgelig). Oppsugigingen vil da bli annerledes (raskere) og effekten blir feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå