Gå til innhold

Skader jeg barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et utrolig dumt spørsmål her... så det er derfor jeg vil være anonym.

Mitt barn er utrolig trassete og ganske irriterende innimellom. Men når jeg sier "skal du legge deg??", så oppfører hun seg igjen med en gang, med mindre hun er trøtt, da fortsetter hun å tulle, og da legger jeg henne. Og hun sovner med en gang.

Dette reagerte venninna mi sterkt på, og sa at jeg skremte ungen min og fikk henne til å leve i frykt (i og med at jeg truet henne med senga). Og hun mente at er et barn trassig, så er det en del av personligheten, og man bør ikke få barn til å endre personlighet av frykt for konsekvenser.

Hva syns du er riktig å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva du mener med trassighet. Om hun ikke hører etter angående ting dere har klare regler på så er det på sin plass med konsekvenser (personlig hadde jeg ikke truet med senga, for det er litt dumt om barnet vokser opp til å betrakte senga som straff).

Men jeg ville ikke prøvd å tvinge barnet til å endre personlighet om det er det du prøver på ... Om et barn er i dårlig humør for eksempel synes jeg det er feil å si ting som "nå må du være blid og grei", for folk kan da ikke noe for humøret sitt ... ikke barn heller, og det er vondt å ikke bli akseptert som den man er av de man er mest glad i.

Skrevet

Jeg syns det er helt feil å "true"med senga.

Da blir det å legge seg forbundet med tvang. Kan få store prøblemer med å sove senere.

Det beste er å snakke med barnet ditt gang etter gang etter gang etter gang etter...... om hvorfor det ikke er greit det hun gjør akkurat da.

Trass er noe alle unger skal gjennom for å bli uavhengige og om det blir for ille er det bedre å overse henne og si at hun skal roe seg ned før du hjelper eller gjør noe.

Skrevet

Himmel og hav! Klart du ikke skader barnet ditt! Om det er den mest effektive måten å få henne til å endre oppførsel vet jeg ikke, men akkurat senga blir frarådet å bruke som "time-out-sted" nettopp fordi senga ikke skal være forbundet med noe negativt. Kjenner en HAUG med mødre som likevel har best effekt av å bruke senga. (Du kan jo f.eks bruke trappa eller en annen kjedelig plass. Eller fortsette å bruke senga siden det funker for dere.)

Men om du skader barnet ditt? Absolutt ikke!

Skrevet

hehehe... det går nok bra.

Her får ungene høre "skal du sitte på rommet i dag?" støtt og stadig;)

Det er en trussel som ikke skader på noen måte. De er jo trygge, selv om de må på rommet sitt.

En må lære barna at ikke all oppførsel er akseptert, og det er jo frykten for konsekvenser som stopper en og korrigerer en i det meste i livet.

En som bryter loven, må i fengsel. Det at en vet dette, kan virke avskrekkende nok i seg selv, til at en holder seg på rett side av loven. En som kjører for fort, vet at h*n kan få bot. Så derfor kjører de fleste etter fartsgrensen, fordi de vil ikke ha bot. En stjeler ikke, for det har konsekvenser. En putter ikke hånda ned i kjøttkverna, for det har konsekvenser. En setter seg ikke ned og tisser i gata, for det har vi lært er ikke lov og i tillegg flaut om noen ser; det er ikke akseptert oppførsel, og vi vil bli korrigert, enten av politiet eller folkesnakket.

Og for små barn er det foreldrenes konsekvenser som er korrigerende.

Spør venninnen din om det ikke er noe hun lar være å gjøre, fordi hun frykter konsekvensene av det;) Der er nok mange ting å ramse opp der. Eller gjør hun akkurat som hun vil, selv om det ikke er bra og kanskje straffbart eller asosial oppførsel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...