Gå til innhold

Trenger argumenter for vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en veninne som sier hun ikke skal vaksinere barnet sitt, hun har visst hørt at dette er farlig (lol). Jeg trenger gode argumenter for å få henne til å vaksinere. Jeg vet litt lite om vaksine og bare lurer på hva jeg skal si for å få henne til å gjøre dette. Hun kommer med mange argumenter om at barnet kan bli mer syk av vaksinen enn selve sykdommen. Jeg har selv vaksinert begge barna mine fordi jeg mener det er bra, slik at barna ikke skal bli syke. Men det argumentet er ikke godt nok for henne. Det kan virke som om hun vil at barnet skal bli syk! =(

PS: Jeg er ikke interessert i å høre konspirasjonsteorier om hvor farlig dette er for det tror jeg ikke på!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antall krybbedøder registrert i Storbritannia sank da man begynte å vaksinere de minste mot kikhoste, og der tror mange leger at mye krybbedød egentlig skyldtes at barnet fikk pustestopp pga kikhoste. Kikhoste er plagsomt for større barn, men for de under to år kan det være dødelig. Dessuten er det vanskelig å stille riktig diagnose raskt nok til å effektivt kunne behandlet sykdommen. Kikhoste er ganske vanlig i Norge også i dag og er slik sett synes jeg den viktigste vaksinen. Likedann er stivkrampe veldig skummelt, men det er kanskje ikke like lett for de minste å bli smittet .... men det er uansett greit å få tatt vaksine mot det en eller anenn gang. De andre sykdommene er også farlige, men kanskje langt sjeldnere.

Et annet godt argument synes jeg er at man bidrar til å beskytte sårbare individer i samfunnet ved å vaksinere seg.

Et tredje godt argument er vi reiser mye i dag og kan fort komme i kontakt med smitte som ikke er like vanlig her hjemme.

Men når det er sagt bør du også vise respekt for venninna di sitt valg. All medisin har bivirkninger og det kan jo hende hun faktisk har satt seg inn i de forskjellige risikofaktorene bedre enn deg ;-)

Skrevet

Takk for bra svar! =)

Nei hun har ikke satt seg inn i noe, hun har sett noen konspirasjonsvideoer på nett der det og snakkes om kontroll av mennesker med vaksine. Der vaksinen inneholder ting som gir folk astma og MS og mere til... Bare tøv!

Snakket og om befolkningskontroll med vaksiner og masse mer som jeg ikke gidder å høre på....

Det burde vært innført tvungen vaksinering i Norge!

Skrevet

Huff da, konspirasjonsteoriene er ikke bra for lettskremte sjeler ... Jeg håper du klarer å berolige henne på et eller annet vis. Det er jo utrolig mange som er vaksinert som lever et bra liv :)

Apropos astma og allergi, her er en av mine favoritt-kandidater når det gjelder en mulig forklaring på hvorfor det er mye mer allergi i rike land:

http://home.c2i.net/lande/A05.htm

Tross alt bruker fattige u-land nesten ikke elektriske hjelpemidler i forhold til oss i Norge.

Skrevet

Hvis det er sånn at de vaksinerer på oss sykdom, så er der flere argumenter som taler mot akkurat det.

* vi får høre at vi føder for få barn i Norge. Hvorfor kontrollere tilveksten med vaksine da?

* Hvorfor er det da neste full dekning av vaksine i Norge hvor vi er for få, og ikke i de deler av verden hvor det er overbefolkning?

Og så det med at det inneholder ting som gir oss langvarige sykdommer; hva koster dette det norske samfunnet i trygdeutgifter å ha mange med livslange sykdommer og plager?

Jeg vil si at akkurat det med astma og allergier har vi klart med overrenslighet. Livredde for støv, bakterier og dyr. Dette fører til at vi vasker både oss og husene for mye, slik at den naturlige motstanden mot allergener og bakterier forsvinner.

Et aspekt til ved vaksine, er at en hjelper solidarisk til med å beskytte alle grupper i samfunnet ved å holde antall sykdomstilfeller nede.

Et av problemene i dag, er at dagens unge foreldre ofte vet lite om de sykdommene en vaksinerer mot. Nettopp fordi en har klart å holde dem i sjakk ved å vaksinere.

Skrevet

Kan du ikke bare godta at hun ikke vil vaksinere? De fleste voksne er jo også "ubeskyttet" så for din og ditt barns del har det ingen betydning. Jeg klarer ikke å forstå slike som deg som tror de sitter med den absolutte sannhet om alt.

Skrevet

Synes det er synd om hun ikke vaksinerer barnet sitt da. Hva om de blir syke og tar skade av det? jeg er i allefall vaksinert...

Skrevet

Du er kansje vaksinert, men saken er den at veldig få voksne bryr seg om vaksiner, og når en da vet at de fleste vaksinene varer mellom 5 og 10år, så sier det seg selv at de fleste voksne er ubeskyttet.

Skrevet

La henne ta dette valget i fred og ro du. Hun har helt sikkert satt seg inn i dette, og de fleste jeg kjenner med barn har droppet vaksinene, og alle er friske og sunne;) Røde hunder, kusma og meslinger klarer friske barn å takle på egenhånd. Akkuratt stivkrampe vil jeg anbefale henne å ta, og muligens polio når barnet blir større. Men utover det ville jeg ikke bekymret meg.

Vil bare si at når du ikke skiller mellom vaksinene, men bare generelt er for vaksiner, så vitner det i mine øyne om uvitenhet på dette området.

Ta f.eks. den nye vaksinen mot livmorhalskreft, som er to år gammel og allerede på vei inn i det norske vaksinasjonsprogrammet. Denne testes nå på den norske befolkning. Man kan ikke vite noe om langtidsbivirkningene ennå. Det handler om å stille seg litt kritisk og ikke bare godta alt. Regner med at du ikke visste det fra før. God jul!

Skrevet

hvis mange lar være å vaksinere kan det bli en oppblomstring av sykdommer som man nå har fått godt ned. Med tanke på det globaliserte samfunnet vi nå lever i er det smitte rundt oss hele tiden, og det er fortsatt tilfeller av sykdommer man trodde var borte i forskjellige land, helst da u.land hvor sykdommene har herjet befolkningen pga mangel av vaksine og medisiner.

Hvis så og si alle vaksinerer seg vil ikke sykdommene ha noen mulighet til å få en kraftig oppblomstring, selvom det alltid vil være noen få tilfeller rundt om i verden.

Det er alltid en risiko når man tar medisiner, tilogmed nesespray kan ha bivirkninger. Men skal man stoppe opp vaksineringen av frykt for sjeldne bivirkninger vil det gi god grobunn for farlige sykdommer som har en stor dødlighetsrate.

Så da står valget mellom å ta sjangsen på at man aldri vil komme i nærheten av en dødlig sykdom man kunne blitt vaksinert for, eller å ta sjangsen på at man ikke er en av de ytterst få som får en kraftig bivirkning av vaksiner. Og hvis man skal til utlandet må man vaksinerers uansett, ellers får man ikke dra, så da er man vel like langt?

jeg har tatt et valg for mitt barn, han skal vaksineres fullt ut. Det gjør at jeg sover bedre om natten og ikke bekymrer meg for smitte.

Skrevet

Dette er vel en besluttning hun bor faa ta uten innblanding. Hvis hun ikke ber om raad fra deg syntes jeg du i vennskapets navn skal avholde deg fra aa gi det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...