Gå til innhold

Reaksjoner på to tette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blr ca 1,5 år mellom mine små. Når jeg forteller det til folk får jeg mange rare reaksjoner. Flere ler, nesten alle sier at det blr utrolig slitsomt, en sa tilogmed at de hadde vurdert abort om det hadde vært henne.. Blir litt lei meg jeg:-(

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i det? Det er nå isåfall ditt problem, ikke deres..

Svigermor fikk 4 tette hun- er mindre enn et år mellom de to eldste, og et år mellom resten. Altså er det bare 4 år mellom eldste og yngste.

Men hun greide nå det fint!:)

Skrevet

Når jeg hører om noen som skal ha to så tette barn, pleier jeg faktisk å reagere med vantro. Og tenke at "du må jammen ha et enkelt barn". Og jeg har ikke tenkt på at det er sårende om jeg sier at det må være slitsomt, for jeg synes jo det. Det er jo derfor jeg ikke får to tette. Heldigvis er alle forskjellige. Jeg hadde aldri orket det, men om du gjør det så GO FOR IT!

Skrevet

Jeg også må si at jeg hever litt på brynene over folk som får så tette barn. Tenker også litt på førstemann som får mamma sin oppmerksomhet tatt bort så tidlig, det er ikke til å putte under en stol at når man er gravid og har en liten baby å ta vare på så får ikke storesøster/bror så mye oppmerksomhet som før, man har rett og slett ikke overskudd. Jeg skjønner heller ikke hvordan man orker å bli gravid så kjapt etter, har jo nettopp født... Hva med å glede seg litt over førstemann før man får to å fokusere på? Men dette er jo heller ikke min sak, lykke til hvertfall.

Fordelen er jo at du blir "ferdig med det" selv om du får noen år som kommer til å være fryktelig slitsomme. Vi for vår del har valgt å stykke det opp litt, har 5 år mellom våre. Mange hever jo brynene av det også, men vi har syns at det har vært helt toppers. Masse tid sammen med første mann, tid til å jobbe mellom barna, reise litt og venne oss til å ha barn uten det helt store kjempe kaoset og ikke minst glede oss noe vanvittig alle tre over lillesøster som lå i magen. Storebror var veldig involvert og det var rørende å se hans engasjement og forsåelse for hva som skjedde, noe som gjorde gleden enda større for oss. mange sier at de ikke får glede av hverandre, men nå er hun 4 og de er bestevenner og elsker hverandre over alt på jord så tror det er veldig individuet.

Skrevet

Jeg får 21 mnd imellom mine og får også sånne reaksjoner.

Det første folk spør om etter de vet jeg er gravid er; hvor gammel var nå 1.mann??

Og neste; ja det blir nok travelt ja, hahahhahahha

Så følger ''trøsten''; men de får nok mye glede av hverandre...

Nå ler jeg bare....

Så standard svar.... sikkert 80-90% som har svart sånn.

Pussig når to år mellom barn er helt akseptert men 3 mnd mindre er voldsomt tett (?)

Selv er jeg veldig motivert for dette og bryr meg ikke såååå mye, men litt tungvindt å skal 'forsvare' seg nesten hver gang.

Vi har hatt det utrolig enkelt med 1. mann så det er nok en av grunnen til at jeg tar lett på det. Er jo også klar over at jeg kan komme til å få skikkelig bakoversveis om 2. mann er totalt forskjellig:)

Time will show!!

Skrevet

Ingen som har nevnt abort i hverfall. Var noen som hevet bryna litt, og noen som sa: det blir travelt. Men stort sett fikk jeg positive kommentarer. Det som gikk litt igjen var: Planlagt? Og siden det var det så var det kansje ikke så mye de kunne si heller når jeg sa at Ja, høyst planlagt. Nr 3 er vel eneste jeg faktisk har planlagt..hehe

Skrevet

Vi får to tette, men det er ikke offisielt ennå. Jeg gruer meg til det kommer ut pga kommentarene, men samtidig, det blir deilig når det er sagt.

Svigers er spesielt negative, de maser om at vi IKKE må få flere nå, pga at vi ikke har råd visstnok...det sier de uten å vite hvor vi står økonomisk. I tillegg har vi det "veldig travelt og hektisk" ifølge de.

Gruer meg også til spørsmål om det er planlagt, synes ikke folk har noe med når vi har bestemt å lage barn liksom..

Skrevet

Folk er bare misunnelige for at vi klarer! Vi klarer to tette graviditeter og vi klarer å få kabalen til å gå opp med to små. Ta det helt med ro, de endrer oppfatning når de ser at du faktisk klarer det!

Alle som tror at 1.mann mister oppmerksomheten er levende bevis på at de ikke har 2 tette! Det er nr 2 som mister oppmerksomhet, nr 1 krever det nemlig uansett h*n.

Ungene koser seg etter kort tid kjempe masse sammen!

Ser kun fordeler jeg og jeg har 14,5 mnd mellom mine 2. I dag er det 1 og 2 år. Slitsomt? Joa, men nesten alle jeg prater med er slitne om de har 1, 2, 3 eller faktisk også ingen barn, så sånn er livet bare det. Gled deg masse! Det blir supert! Og overse ekle kommentarer, de snur seg snart :)

Skrevet

Eneste jeg reagerer på er at vedkommende må ha et mye enklere barn enn det jeg hadde i starten hvertfall:p Hadde vært død nå hvis jeg hadde fått en til tett (spes hvis han var som førstemann;)...). Pga kolikk bar vi mer eller mindre konstant og på skift i 5 mnd, pluss at han hadde lite søvnbehov:( Våknet annenhver time hver natten rundt 8-9 mnd alder og sov kun 3*30 minutter på dagtid (har måttet enten trille, bære eller vugge i søvn fra han var nyfødt). Pluss veldig tidlig mobil... Var mer eller mindre i halvkoma pga søvnmangel og generelt utslitthet første året, så tette var helt uaktuelt hos oss hvertfall. Derfor jeg blir litt skeptisk;) Misunnelig?? Ja sikkert fint og flott og glede av hverandre etc, men det har sine fordeler å ha moren sin i live også:P

Skrevet

Skjønner at du blir litt lei deg, men det er nok ikke vondt ment! Mange som f.eks har ett barn på tre når de får nr to, syns de hadde det grusomt travelt, og tenker at da må det bli *enda* travlere om de er enda tettere, jeg tror ikke det blir såå mye travlere. Kanskje heller motsatt... Jeg får med 19-20 mnd mellom, klart det blir litt slitsomt, men mye mer givende enn jobbslitet er det jo uansett.

Syns du skal glede deg over de to tette, jeg, ikke la andres ubetenksomhet ta bort den gleden:)

Den som sa de hadde vurdert abort, kan neppe hatt med seg hele hodet, det syns jeg var langt over kanten.

Skrevet

Anonym 22.21

En ting er iallefall sikkert og det er at det nok ikke er så veldig mange som er misunnelige på dere som får to tette:) He he he.....ønsker ikke min verste fiende det jeg.

Skrevet

jeg har 17 måneder mellom mine 2 gutter. Minstemann er 7 uker gammel nå og JA, det er særdeles hektisk nå i begynnelsen. Jeg spiser vell frokosten min i 2-tida! hehehe men jeg ser jo at vi får mere rutiner, og at ting blir lettere. men det er ikke tvil om at det er et styr. men jeg har valgt det selv, og jeg har ikke angret selv om jeg blir litt sliten. Jeg gleder meg veeeeldig til å se de to små guttene mine leke sammen. :)

Skrevet

Hva regner dere egentlig som to tette? Har 2 år og 3 mnd mellom våre to, eldste var altså 18 mnd når jeg ble gravid..

Skrevet

Halvannet år mellom mine jenter, og fikk mange sånne reaksjoner. Jeg får det ennå, særlig siden jeg har en jobb som ikke akkurat er åtte til fire. De fleste spør for å være hyggelige hvor gamle barna mine er, og når jeg svarer 3 og 1,5 år så er det en del som får kaffen i vrangstrupen. Men ikke vi. Tror egentlig ikke det er noe verre eller lettere å ha 2, 3, 4 osv år mellom barna. Nye utfordringer hele tiden.

Skrevet

Hehe, jeg får "oi, allerede", "Det blir travelt", "Hvordan går det med skolen da da?"

Lite gratulasjoner ute å går (ihvertfall som første reaksjon)

21 mnd. mellom her

Selv skulle jeg nok ønske vi kunne knipse i fingrene slik at det hadde blitt ett år til mellom dem, men det blir ikke alltid slik man har planlagt.

Skrevet

Mine to eldste er det 22 mnd mellom, og jeg fikk også de "vanlige" kommentarene; Ja da får du litt å gjøre og har dere råd til det da?

Jeg fikk mange flere kommentarer da jeg ble gravid med min lille attpåklatt! Og de fleste lurte på om jeg skulle beholde babyen. Ei venninne presterte å si at jeg kunne bare si i fra når jeg fikk time til abort, for da kunne ho kjøre meg....

(De to eldste er 17 og 19 år, og babyen min er 6 mnd)

Skrevet

jeg får også en tett etter min minste,jeg er i min 5mnd og har en gutt på 6mnd,han ble det i dag:)

gutten min blir 1år 16 juni,og jeg har termin 20 mai:)

men jeg og mannen min gleder oss,og veldig klare:)men vet jo også det blir masse jobb,men ikke noe vi ikke klarer:)

Skrevet

Jeg hever ikke brynene, men gratulerer de heldige foreldre :)

Du som har 5 år mellom dine barn vet jo faktisk ikke hvordan det er /hva det vil si å ha to tette barn. Kanskje du ville blitt positivt overrasket om du fikk det :) Det trenger ikke være så slitsomt for alle :) Mange takler det helt fint og gjør det gjerne flere ganger. Dersom barna har to engasjerte foreldre så behøver det heller ikke bety at den eldste av de to tette mister så mye oppmerksomhet. Om mamma blir litt mer opptatt med en liten baby, så har barnet også en pappa som er minst like viktig!

Vi har prøvd og tenker å prøve ut både det å ha stort mellomrom, og det å ha to tette. Vi elsker barn og vil ha mange :) Alt til sin tid, to tette har sine fordeler og ulemper, det samme har større mellomrom mellom barna.

Skrevet

Oi, 9 mnd og et kvarter imellom!

Hehe, måtte bare komme med en sånn reaksjon nå.

Skjønner at dere gleder dere, og dere kommer til å klare det bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...