Gå til innhold

Er det noe som heter gudmor/far i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal døpe sønnen min...har 4 faddere...må jeg ha gudmor/far utenom?

Hva er gudmor/fars oppgave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her har vi det slik at alle heter gudmor eller gudfar,kaller de ikek for fadder her hvetfall =)

er vel opp til en selv hva dere vil de skal stille opp med,men i følge kriken skal de lære barnet den kristne tro og barnebønn.eller hva den heter.

Skrevet

bare om du er katolsk... hehe.

Skrevet

Men hvem skal bære barnet og hvem tar av luen? er det for mye med 4 faddere og en gudfar?

Skrevet

Gudmor og gudfar er det samme som fadder. Ofte blir en kalla gudmor/far om en bærer til dåpen.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Er da ikke noe spesielt katolsk med det.

Skrevet

den norske kirke refererer ikke til faddere som gudmor/far til vanlig iallefall. det er noe jeg forbinder med den katolske kirke.

Gjest Siklerotte
Skrevet

I engelsktalende land brukes betegnelsen "godparent" - mother and father, men betegnelsen gudmor og gudfar har ingen sammenheng med den katolske kirke. Betegnelsen fadder brukes der også.

Skrevet

Ja, det er vel fortsatt det, men det er vel kanskje ikke så vanlig lenger.

Det er den som bærer barnet til dåpen.

Før i tiden var det slik at den som var gudmor/gudfar var den som "skulle" ta over omsorgen av barnet hvis det foreldrene skulle falle fra. Tror nok det er ganske lenge siden dette ble praktisert.

Det er i utgangspunktet ikke det samme som faddere. Litt viktigere på en måte. Vanskelig å forklare.

Skrevet

våre døttre har en gudmor/far og 2 faddere. gudmor bærer barnet, og gudfar tar av lua. det er gudforledrenes "jobb" og forkynne guds ord til barnet og lede den inn i den kristne tro, sa presten til oss på prestesamtalen. =)

Skrevet

Eldsta vår er døpt i katolsk kirke i Irland.. Der har de Gudmødre og fedre..

Minsta som blei døpt i dag er døpt i Den norske statskirka og hun har faddere..

Kan hende de praktiserer litt forskjellig rundt i landet.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Gudmor og gudfar er det samme som faddere på norsk - det fins ingen annen betegnelse på engelsk.

Skrevet

Begrepet hører vel først og fremst til katolismen.

Og ja, det heter det fremdeles.

Men i Norge er det jo kristendommen, den lutherske som er tingen.

Hørtes jeg ut som jeg kunne dette nå ;)

Skrevet

vi hadde 2faddre og en gudfar.. jeg bærte mens gudfaren gikk vedsiden av meg og i tillegg fikk ta av huen.

Skrevet

Ey...litt forvirring her på morrakvisten.

Det er dialektavhengig rett og slett. Her heter det gudmor og gudfar, selv prestene bruker disse begrepene, fadder er noe man har på skolen feks (fadderordning, fadderuke), brukes aldri i forbindelse med kirken. Og vi er ganske så protestantiske inord-norge. De har samme oppgave uansett hva de heter, men fra gammelt av het det seg vel at man i tillegg skulle ha en luekone, og vitner (som siden har utviklet seg til å bli denne forvirringen på fadder/gudforeldre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...