Gå til innhold

Ang størrelsen på strikkepinnene..

Anbefalte innlegg

Gjest Trollbundet
Skrevet

Når det står på den lappen som er rundt garnet at man skal bruke pinne nr.3 1/2-4,MÅ man da helt nødt til å bruke de nr???

Jeg var og kjøpte nye nøster i dag,østlandsgarn og Rosendahl.Har også kjøpt tykkere strikkepinner,6 mm.De jeg brukte sist var 4 1/2.Hun på Nille der jeg kjøpte garnet mente de hørtes litt tynne ut,hun hadde villet hatt tykkere.og da kjøpte jeg altså 6 mm,måtte da på Europris for de hadde ikke på Nille.

Men så ser jeg da når jeg kommer hjem igjen at østlandsgarn måtte man altså ha 3 1/2-4.Og på Rosendal (nydelig tråd,flere farger på samme tråden,mykt..) skulle man bruke så tykke som 8!!

Hva skjer om jeg bruker bare 6mm på Rosendal,blir det for stramt da??

Jeg skal tove grytekluter igjen..

For de som ikke har lest mine innlegg om toving,så er jeg heeelt fersk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står hvilken pinne du skal bruke og hvor mange masker du må ha for å strikke 10cm. Hvis du strikker med større pinner vil du trenge færre masker for å få 10cm og hvis du strikker med mindre pinner vil du trenge flere masker. HVis du bruker 6 når det er anbefalt 8, så vil det du strikker bli tettere og det er vel ikke nødvendigvis noen ulempe når det gjelder grytekluter...

Jeg har funnet ut at når jeg lurer på noe om strikking, så er det mye lurere å gå til feks husfliden enn å spørre på Nille el, for der har de sjeldent peiling på noe som helst når det gjelder strikking.

Gjest Trollbundet
Skrevet

Det er vel ikke bra å strikke for tett når jeg skal tove vel?? Det er vel best å strikke løst da vel??

Så det som er det beste er vel at jeg strikker med østlandsgarnet på 6mm,og kjøper nye pinner til rosendahlgarnet?!

Hun på Nille kunne litt om toving sa hun.Brukte tove selv..Litt eldre dame,kansje 55 eller 60 år.Jeg stoler på henne tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...