Gå til innhold

Ostekake, farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var ute å spiste igårkveld, og til dessert bestillte jeg ostekake. Senere kom jeg på at den inneholder mykost, noe gravide skal holde seg unna... Jeg kom rett og slett ikke på det i farten! Andre som har spist dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke farlig det? Har spist myke oster som philadelfia, kremost ol nesten hver dag. Er det ikkje lagra oster som er myke som vi ikke skal spise, slike som utvikler mugg? camembert, brie, blåmuggost ol vi ikke skal spise? Jeg spiser noe halvfast ost og, jeg da, det var ikke farlig for to år siden, sist jeg var gravid...

Skrevet

Jeg surfa litt på nettet og tidligere innlegg i BIM nå. Konkluderte vel egentlig med at det ikke er farlig :) Når jeg gikk med førstemann var jeg helt rolig og avslappa med graviditeten, om mat og løfting av tunge ting osv osv. Men nå, med nr 2, er jeg mye mer engstelig for at noe skal gå galt... Helt merkelig! *rødme rødme* :)

Skrevet

hihihi er da farlig det. Farlig godt :P nam nam

Skrevet

Hei!

Jeg er en ostekakeelsker og har prøvd å få en et ordentlig svar på dette uten hell. Som gravid skal man ikke spise mykost. Ved henvendelser til matportalen kan de desverre ikke gi meg en definisjon på hva som er mykost. Har bla konkret spurt om Philadelfia er mykost uten å få svar. Hver og en får velge selv hva de spiser, men jeg har valgt å hlde meg unna da jeg ikke får ordentlig svar på dette. Det er også verdt å merke seg at enkelte av kremostene som er mye brukt i ostekake (for eksempel Tine gourmet-ost) heller ikke er pasteuriserte. Da betyr det at de heller ikke var anbefalt før mykosten ble "svartelistet" sist høst.

Skrevet

Alle Tine sine produkter er pasteuriserte og dermed trygge for gravide. Philadelphia og Tine sine oster på boks er kremoster/smøreoster og kommer ikke under kategorien mykost.

Mykoster er oster som f eks Brie og Camembert. Disse er lagret og har gjerne et lag med mugg utenpå.

Ta en kikk på www.tine.no der finner du en del svar, bla i denne artikkelen: http://www.tine.no/page?id=147&key=12822&rid=59

Under produkter og ost ser du hvilke kategorier de forskjellige ostene kommer under.

Skrevet

Takk for link. Interessant at Tine skriver at alle produktene deres er pasteuriserte. Sist vi kjøpte Tine gourmet ost klarte vi ikke å lese noe sted på pakken at den var pasteurisert. Mulig vi leste for dårlig. Jeg måtte i alle fall takke nei til den gode peppersausen til mannen min . (Sausen skal ikke kokes.) Men nå får vi vel lese en gang ekstra på pakken :o)

Skrevet

I Norge er det pålagt å merke om produktet er upasteurisert, så om det er pasturisert står det faktisk ikke noe om at det er det. Man skal kunne gå ut i fra at det er det....

Skrevet

Bra innlegg Babyønske! :)

Slenger meg på med å si at det bare er å spiste ostekake med god samvittighet (evt. dårlig, men da er det ikke fordi kremost er farlig, men heller fordi ostekake er farlig usunt, hehe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...