Gå til innhold

Tar ikke legen meg på alvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært hos legen flere ganger i løpet av sommeren/høsten, senest i forrige uke. Jeg har lenge slitt med magen og legen har konkludert med at jeg lider av irritabel tarm. Hun har tatt mange blodprøver og avføringsprøver og ingen har indikert noe unormalt. Likevel klarer jeg ikke slå meg helt til ro med at det "bare" er irritabel tarm. Jeg føler meg nesten litt desperat når jeg kommer til henne og har flere ganger ytret ønske om å bli nærmere undersøkt på sykehuset. Men hver gang svarer hun bare at prøvene jeg har tatt, er så veldig sikre og holdbare, så når de ikke viser noe unormalt, er det heller ikke nødvendig med flere undersøkelser.

Siste gangen jeg var hos henne, fikk jeg resept på en type medisiner som visstnok skulle være beroligende på tarmen. Når jeg leser mer om denne medisinen på nettet, står det at den er veldig vanlig å bruke som antidepressiva på folk. Jeg tok en tablett på fredagskvelden og ble fryktelig døsig etter noen timer. I tillegg fikk jeg veldig urolige bein og klarte nesten ikke finne roen når jeg hadde lagt meg pga dette. Jeg merket at jeg var ekstra trøtt i går morges og det tok mange timer før jeg følte at jeg hadde våknet ordentlig. Jeg merket derimot ingen forskjell på magen, selv om legen sa jeg ville merke rask forandring. Jeg liker ikke å bruke medisiner som sløver meg ned, jeg er ikke deprimert og har heller ingen problemer med nattesøvnen. Jeg vil bare bli ordentlig undersøkt og få et helt sikkert svar på at det ikke feiler meg noe mer. Magen er veldig plagsom for tida og jeg reagerer på det meste jeg spiser.

Hvorfor kan ikke legen min faktisk lytte på mitt behov, i stedet for å bare avfeie det med noen beroligende tabletter? Dette provoserer meg faktisk. Nå har jeg lest litt mer på nettet og kommet frem til at faktisk flere alvorlige sykdommer kan starte med "bare" irritabel tarm og vondt i magen. Blant annet kreft i eggstokkene kan gi slike symptomer. Derfor syns jeg det er litt overraskende at legen ikke gidder å bry seg mer enn det hun gjør, når hun ser at jeg er såpass ung og har små barn i tillegg. Hva syns dere andre? Jeg kommer ikke til å gi meg med dette og hvis magen fortsatt er like plagsom på nyåret, kommer jeg til å forlange en grundigere undersøkelse av magen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lege. Ingen vits å ha fastlege som ikke tar deg på alvor.

Skrevet

Skjønner at du er bekymret men veldig mange lider av problemer med magen, irritabel tarm osv. legen tenker nok at du er ung,sprek og kanskje redd? Jeg har hvertfall vært der selv. I perioder hadde jeg veldig problemer med magen, da spesielt når jeg var sliten, litt nedfor etc. Jeg las om alle slags sykdommer på nettet,søliaki,tarmkreft,eggstokkreft osv. trodde jeg hadde alt. Men disse mageproblemene mine forsvant plutselig i perioder og da tenkte jeg ikke over det. Så kommer det tilbake avogtil, som i dag faktisk. Magen er urolig, romler,kvalm,uggen, diffuse smerter.

Er det slik med deg også? at det plutselig forsvinner? Om du har hatt det sånn lenge og hver dag ville jeg forlangt en grundigere undersøkelse, ikke minst for at du skal kunne slappe av.

Har lest at det finnes ingen medisiner mot irritabel tarm men at antidepr.kan hjelpe noen, men legen burde jo informert deg om hvilke medisiner du fikk.

God bedring:)

Skrevet

Jeg sliter og med magen og har fått beskjed fra legen om at hun mener det er irritabel tarm syndrom.

Hun printet ut masse informasjon til meg fra nettet, og poengerte også selv at det viktigste i forhold til irritabelt tarm syndrom er at pasienten får gått igjennom så mange undersøkelser han / hun har behov for for å slå seg til ro.

Slik at dersom du selv mener at du har behov for henvisning til sykehus og grundigere undersøkelser så SKAL legen henvise deg videre. Hvis ikke får du bare bytte lege.

Det første steget i å bli bedre er å kunne slå seg til ro med at det er magen og psyken som ødelegger for deg og ingenting annet. Og da må du ekskludere alt annet.

Hvorfor tok du tablett før du la deg? Våkner du om natta av at du må renne på do akutt????

For dersom det er tilfellet så må du i hvertfall henvises. Det er nemlig slik at irritabelt tarm syndrom er mye psykisk og slår veldig ut i situasjoner hvor du vet at du ikke har umiddelbar tilgang på do. Det er derfor ikke vanlig av å våkne av at en må renne på do. Så gjør du det, så SKAL du i hvertfall henvises.

Håper dette hjalp deg noe.

Skrevet

Du beskriver det veldig godt Mimmi. Det er omtrent sånn jeg har det i hverdagen. Jeg sitter og leser omtrent alt mulig på nettet, så samboer sier jeg blir påvirket til å tro at det meste feiler meg. Jeg har ikke hatt sammenhengende vondt i magen, hadde lenge en god periode hvor jeg ikke merket noe som helst. Kunne spise alt mellom himmel og jord og magen var like fin. Nå har jeg derimot hatt et par uker hvor magen har virket veldig "øm" og lettpåvirkelig for det mest. Som i dag feks. har vi spist ribbe og riskrem. Fikk akutt vondt i magen etterpå og den verker og kjennes ikke helt god ut.

Jeg har jo en hektisk hverdag og dette kjenner legen min til. Hvilken som helst kan merke det på kroppen når man er i full jobb og har 2 små barn i barnehagen som er aktive og krever full oppmerksomhet. Alt skal gå fort og mye skal gjøres i løpet av en dag. Jeg vet at dette ikke er gunstig på magen min og har helt sikkert hatt en negativ påvirkning på den.

Skrevet

Legen min anbefalt meg å begynne med denne medisinen i forbindelse med ei helg, da det kunne forekomme trøtthet og døsighet dagen derpå. Jeg pleier aldri våkne på natta pga. magen, da er den som en drøm og jeg merker ingen ubehag. Men den slår til så snart jeg har stått opp og har begynt å spise mat osv. Jeg vet at dette også er en ond sirkel, da en blir veldig fiksert på dette. Det første jeg kjenner etter om morgenen, er om magen er vond eller god. Som regel blir den ganske rast vond.

Skrevet

veldig ofte går det utover magen når man har det travelt og når man kjenner den ubehagelige følelsen i magen begynner man å tenke og deppe for magen ikke er god, så blir man verre i magen osv. Min mann sa også til meg at jeg måtte slutte å lese på nettet om alt mulig, at jeg ble bare redd og påvriket av det, jeg ble så sint på han for han ikke tok meg på alvor og levde seg inn i symptomene mine.

Nå i jula er det ekstra mye tung mat osv.også da. Men jeg føler egentlig det ikke har så mye å si ha jeg spiser når jeg har det sann, for når jeg er god i magen reagerer jeg ikke på noe men når jeg er dårlig på alt egentlig, får også mindre matlyst.

På meg virker alt inn på magen, lite søvn, stress, osv.

Håper du snart får en god mage dag hehe:) Viss du bekymrer deg mye for du ta det opp igjen med legen din.

Skrevet

Du kan bytte lege. I det minste for å bli beroliget av en grundigere undersøkelse. Det argumentet ditt hos din nåværende lege kan være er jo at du trenger denne henvisningen for å slå deg til tåls med at det er irritabel tarm syndrom du har. Det burde hun, som en annen over her skrev, vite er en del av det psykiske ved dette, at du trenger klart svar.

Har det selv. Har hatt det så lenge jeg kan huske faktisk.

Jeg har fortsatt perioder hvor det er helt elendig, men da vet jeg i det minste hva det er og periodene varer kortere enn før.

Ønsker deg lykke til og ikke gi deg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...