Gå til innhold

Mulig rettssak mellom mor og far...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ung slektning på 20 som har en sønn på 1 år sammen med en svensk statsborger på 30. De har bodd sammen i Norge helt til for et par måneder siden. Da flyttet de til Sverige. Far hadde da muntlig lovt at mor og sønn skulle få flytte tilbake til Norge når de ville - de hadde et ustabilt forhold, så mor ønsket å ha denne forsikringen før hun flyttet. Far gjorde det slutt etter kort tid og mor flyttet da tilbake til Norge med sønnen. Uten skriftlig samtykke fra far, men der far var fullt ut informert om returen. Nå hevder imidlertid far at han aldri har gitt lovnad om at mor kan ta med sønn tilbake til Norge, og han har anmeldt henne for barnekidnapping.... Så nå blir det mest sannsynlig rettssak. Noen som har en formening om det mest sannsynlige utfallet av denne tvisten? Eller som har vært borte i lignende saker før?

Og ja, mor vet hun var naiv som stolte på denne fyren....

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Om barnet er norsk statsborger, kan hun vel det? eller?

Jaggu ikke sikker, men hjelper deg å dytte...

Skrevet

Jeg er ikke særlig kjent med svensk lovgivning, men om situasjonen var omvendt og de har felles foreldreansvar, ville ikke han kunnet flytte til Sverige med barnet.

Jeg TROR at dersom han benekter å ha samtykket til flyttingen og dette ikke kan bevises, og dersom mor og barn var folkeregistrerte i Sverige, skal barnet tilbakeføres til Sverige for at svensk rett skal avgjøre hvem som skal ha daglig omsorg, hvordan samværsrett skal praktiseres etc. Men det foreligger flere unntaksregler.

Du kan lese litt om saksgang her: http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebortforing/barnebortforing-fra-utlandet/fra-konvensjonsland.html?id=462645&epslanguage=NO

Skrevet

Kjenner det bruser av irritasjon inne i meg. Han har gått å mast på henne i over ett år om at hun må flytte til hans hjemland. Hun ønsket det egentlig ikke, men gjorde det av hensyn til ham. Og når de endelig flytter gjør han det slutt!

Barnets mormor har forøvrig hørt ham gitt lovnad om at mor og barn kan dra tilbake når de vil. Men tror ikke en domstol nødvendigvis vil stole på det. Men da paret har gått i familieterapi, så har deres terapeut hørt at far har gitt denne lovnaden. Får bare håpe at retten stoler på denne.

Skrevet

Lovnaden har fint liten betydning. Han må ha gitt sin tillatelse der og da til at hun kunne flytte tilbake.

Nok av par som er sikre på at de skal samarbeide perfekt og til barnas beste om de skilles, mens de fortsatt er kjærester. Det betyr ikke at de er juridisk forpliktet til å gjøre det når de går fra hverandre i raseri, liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...