Gå til innhold

Vaskeservietter ved vask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det bra og stort sett bruke vaskeservietter på lillegutt da vi skifter bleie på ham, eller bør vi istedet kun bruke klut og vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke åssen disse våtserviettene er nå for tida, men da jenta mi var lita, så hadde hun lekt med neglelakken min. Jeg oppdaga at hun hadde sølt på stuebordet vårt. Lakken var tørr, og gode råd var dyre.... Hadde en pakke natusan våtservietter liggende, for jeg brukte å ha med det når vi var på tur. Lettvindt, vettu.... Altså....det jeg skal fram til, er at våtservietten vaska bort all den tørka neglelakken på bordet!!! Da kan du bare tenke deg til hvor sterke saker det er vi snakker om!!! Og dette er det mange som bruker på barnerompene!!!! Fra den dagen kjøpte jeg papirservietter, som jeg blauta på og la i en brødpose. Like effektivt, og mye billigere!!!

Som sagt, jeg vet ikke om de har forandra på våtserviettene siden den gang, men Jeg kommer ihvertfall aldri til å bruke dem på bebisen min!!!

Hilsen ei trønderpie til!!

Skrevet

Ups........ NÅ først ser jeg at du skriver vaskeservietter, og ikke våtservietter.... Vet ikke om det er de tørre eller de våte du mener her, men du fikk iallefall svar ang de våte......

Skrevet

Hemm.. Var i grunn våtservietter jeg mente ja.

Det står jo på pakken at de skal være like rene som vann, men ikke vet jeg..

Skrevet

Jeg har stortsett bare brukt våtservietter på poden her i huset. Han er nå snart 3 år. Ikke vært sår i det hele tatt.

Skrevet

Det må du bare prøve deg fram til, tror jeg. Dersom han reagerer på våtserviettene er det beste å bruke klut og vann.

Jeg plukket opp et tips på BIM sist jeg var gravid, som jeg brukte på jenta mi med stort hell siden hun ikke tålte noen av de vanlige våtserviettene.

Kjøp Mesoft kompresser 10x10 cm på apoteket, fukt med lunkent vann og vask i vei. Skånsomt, rimelig og enkelt.

Skrevet

Jeg kommer til å bruke klut og vann når min kommer i mai, selvom jeg synes våtservietter er kjempe kjekt. Det blir nok boss (søppel) i huset med spedbarn. Prøver å tenke litt miljø også. Vi har blitt enig i å prøve tøybleier. Våtservietter og "vanlige" bleier er sikkert kjekt å ha med hvis vi skal bort.

Spare penger og miljø :)

Skrevet

Vi har brukt våtservietter hele veien, og har ikke hatt tegn til sår stump noen sinne. Coop sine våtservietter er best i test når det kommer til "kjemikalier".

Greit å bruke klut og vann også, men abolutt ikke på bæsjebleier..

I bhg har vi flotte tykke papirvaskekluter, som jeg nok kommer til å bruke på spiren istedenfor våtservietter eller vaskekluter. Ja det blir litt søppel, men heller det enn å vaske 3-4 vaskekluter pr dag.. Jeg hæler nemlig ikke å bruke de opp igjen.

Skrevet

Jeg vil anbefale euroshopper sine vaskeservietter. De blir veldig myke og gode på sarte barnerumper. Pampers/libero sine er veldig stive i forhold. Hører også om mange som kjøper mesoft på apoteket, men min erfaring er at euroshopper sine er de beste!:)

Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg til å vaske ungene mine med kluter full av kjemikalier. Jeg ville ikke vasket meg selv med slike kluter, og da føles det feil å bruke det på ungene. Jeg har brukt vaskeklut og vann, og når vi var hjemmefra hadde jeg med meg kluter laget av oppklipte sengeklær og lignende - som jeg da kastet etter bruk.

Skrevet

Til henne som ikke vil vaske 3-4 vaskekluter per dag; Hvor mye jobb kan det egentlig være..? Man skal selvfølgelig ikke bruke en vaskeklut flere ganger, og mens ungene mine var bleiebarn brukte vi minst ti kluter per dag. Minst. Jeg kan ikke huske at jeg opplevde det som en voldsom arbeidsoppgave å vaske disse... :-)

Skrevet

HI spør vel etter vaskeservietter og ikke våtservietter?! Er jo stor forskjell mtp kjemikalier ol.

Skrevet

Men, hvorfor ikke bare ta ungen på armen og skylle med vann? Det funker som bare det, og er jo utrolig miljøvennlig da... Bruk evt litt olje hvis noe sitter fast.

En pakke med våtservietter er jo kjekt å ha i stellebagen da. Syns også gammelt sengetøy var en god ide :o)

Skrevet

her bruker vi kun våtservietter, natusan sine, de er kjempemyke. ikke noe tegn til sårhet enda hvert fall..

Skrevet

Jeg kjøpte "tørre" servietter sist, og kommer til å gjøre det samme nå. Tror det er LiIbero. Pakke med 500 stk til 30-40 kr. Bare å ha litt lunkent vann på, så funker det kjempefint! De er kraftige og tåler endel, så er det bare å stappe dem i skitne bleia etterpå!

Skrevet

"greia" er vel at når det brukes såpe på kroppen så skjer det en celleforandring. kreft kommer av celleforandring (ikke nødvendigvis ondatertet)

det skjer gjennom hele livet. hver gang vi smører oss med kremer, vasker oss med håndsåpe, vasker håret med shampo, bruker deodorant.

en trenger ikke se såre stumper, men det å vite at våtservietter gjør en celleforandring er ganske ekkelt syns jeg.. prøver å unngå mest mulig sånt. ikke å vaske seg på hendene da osv. men syns at det virker så sterkt på den sarte huden..

Skrevet

hehe, det var ikke det at jeg synes den ekstra maskinen med vaskekluter var så mye, men at jeg får helt hetta av utdritte kluter/klær etc. Vil ikke ha det liggende til jeg får nok til en maskin, så det hadde mest sannsynlig blitt ekstremt mye mer vask her og miljøgevinsten går opp i spinninga :P Jeg synes det er skikkelig ekkelt, så her går det rett ut av huset med en gang.

Skrevet

her bruker vi bare våtservietter.. går nok fint!

Skrevet

Hei! Babyen trenger ikke reagere med å få utslett for at noe kan være skadelig.

Våtservietter inneholder MASSE kjemikalier. Tynn barnehud tar opp i seg mye mer av disse enn tykkere voksen hud. I tillegg er babyene så små at mengden blir mye større for dem, enn tilsvarende mengde for en voksen. Disse stoffene må skilles ut gjennom lever og nyrer, og siden organene er umodne, kan det være en uheldig belasning. Og generelt er det ikke bra å tilføre kroppen kjemikalier, verken for store eller små.

Vi har brukt Mesoft engangskompresser fuktet i vann siden tassen var nyfødt. Jeg skjemmes med tanke på miljøet, men er desverre en av de som får fnatt ved tanken på at kluter med bæsj på skal vaskes i samme vaskemaskin som oppvaskhåndklær osv.

Men når vi har vært hjemme har jeg bare holdt han over armen min og skylt stumpen i rennende vann. Har verken trengt såpe eller noe annet:-)

Skrevet

Til og med en del produsenter innrømmer at det ikke er ment til daglig bruk.

Skrevet

Vi bruker vaskekluter og Mesoft sine kompresser om hverandre, er det ikke rene kluter igjen, går det i Mesoft. Drypper gjerne på litt olje hvis stumpen er skitten, og det funker som bare det. Jeg ville ikke valgt våtservietter, iallfall. De er fulle av konserveringsmidler og diverse andre kjemikalier jeg ikke liker å smøre ham men. (Jeg bruker det en sjelden gang på tur, hvis det ikke skulle være vann tilgjengelig, ellers er det Mesoft det går i. Er jo stort sett en flaske vann eller et toalett i nærheten:)

Jeg ville iallfall ikke brukt det daglig, syns ikke det virker så mye enklere enn vanlig Mesoft heller.. men det er min mening:)

Skrevet

Bruk klut og vann!

For det første er det garantert det mest skånsomme for babystumpen, selv om det nok hadde gått fint med våtservietter også.

For det andre er det mer skånsomt for miljøet, da servietter (både våte og tørre) genererer unødvendig mye avfall.

Hvorfor kjøpe tørre papirkluter (mesoft), fukte dem med vann også kaste dem? Det fremstår for meg som veldig miljøfiendtlig ...

De fungerer jo akkurat som en vanlig klut, bare at kluter brukes om og om igjen.

Skrevet

Og når man er hjemme hos seg selv er det aller enkleste å ta ungen over armen og skylle stumpen i rennende vann i vasken :-)

Skrevet

Har fått tips om Mesoft fuktet med vann og litt olje og så lagt i pose eller tett beholder til de gangene en er ute på tur og det ikke er så greit å bruke klut og vann eller har tilgang på rennende vann, og ellers blir det klut her i himen gitt.

Både faren og jeg har "håpløs" hud, så regner nesten med å få en baby med sart hud. Jeg får heftige utslett av våtservietter, til og med Asan sine for bruk til underlivet, så jeg kan ikke bruke dem uten å bruke hansker. Det blir mer styr enn klut =)

Skrevet

Jeg har alltid brukt våtservietter på min gutt ved bleieskift, og han er nå 3 år, aldri vært sår pga av disse serviettene, er jo noen å velge mellom da.

Med alovera og uten parfyme, osv osv, har brukt de fleste merkene og alle virker nesten like godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...