vic_89 med prinsen Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Jeg synes selv at vi vår familie blir det ekstremt dyrt. Jeg ble nettopp 19 og har en liten gutt på 17 måneder som jeg har kjøpt for over 2000 til i julegaver. Er dette vanlig da?? Jeg har riktignok bare 1 barn, men jeg synes likevel at dette ble veldig dyrt. Jeg har bare kjøpt klær til ham, og ikke utrolig mye klær heller, men siden de er fra Mexx og Benetton ble det fort dyrt. Det virker som om familien min bruker ekstremt mye penger på gaver, så jeg bare lurer på hva som ca er gjennomsnittet! Får overgangsstønad, så gavene har jeg kjøpt over tid for å få råd til dem! Familien min har også fått fine gaver. Hvor mye bruker dere på gaver til barna?
~sjiraff~ Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 What's your point? Hvorfor kjøper du dyre gaver for så å klage på det etterpå. Du kan jo bare velge å kjøpe litt billigere...
vic_89 med prinsen Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2008 Haha, kan jeg det ja? Smart tenkt av deg! Poenget mitt var hva som er gjennomsnittet å bruke på presanger i julen.
Minnie Mom Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Vi havner nok på ca tusenlappen til hvert barn.
melkekua™ Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 600-700,- per. barn..... Jeg syntes 2000,- på et barn var veldig mye penger...men man gjør som man ønsker :-p
erteposen + 4 Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 500 kr, om det bare er klær eller leker. Vi har god råd. Er fasinert over at du prioriterer så dyre klær til et barn på 17 mnd når du har os, men vi prioriterer vel ulikt:)
vic_89 med prinsen Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har faktisk ikke tenkt over det før, men nå synes jeg det ble unødvendig dyrt! Må legge til at jeg ikke kjøper noe særlig ellers, utenom når han trenger det, og jeg sparer mest mulig av overgangstønaden som ikke blir brukt på mat etc. Så sånn sett bruker jeg vel absolutt ikke mer enn gjennomsnittet i løpet av et år! 500-1000 høres ut som en bra pris:)
Rosie the riveter Skrevet 14. desember 2008 #8 Skrevet 14. desember 2008 Bruker ca 600-700 kroner til hver av de. I tillegg har vi kjøpt en gave fra lillebror til storebror og en til storebror fra lillebror for 200 kroner stykket. Jeg syntes det tar helt av med julegaver jeg!! I fjor hadde gutta fått nok etter å ha åpnet 5-6 gaver hver og enda var det igjen 3-4 sekker med uåpna gaver...
RachaelRay Skrevet 14. desember 2008 #9 Skrevet 14. desember 2008 Jeg synes ikke 2000 er ille når man har handlet klær, fordi det ville jo barnet fått uansett. Jeg har pleid å gi barna for rundt 1000 kr, men da er det ting de ønsker seg, som de ikke får ellers i året. I år ble det nærmere 2000 på minstemann fordi han får nintendo ds, med spill og startsett. Enda kunne jeg godt tenkt meg å gi han leker i tillegg... men det får han heller kjøpe for julegavepenger. Jeg synes cluet er å gi barna det de ønsker seg innenfor rimelige grenser, så kan de få ting de MÅ ha ellers i året.
meg & to små vampyrer Skrevet 14. desember 2008 #10 Skrevet 14. desember 2008 Når tør jeg nesten ikke si hvor lite vi har brukt i år... Siste året før han ønsker seg noe selv.. Vi har vel bare brukt snaue 300 kr vi. Bare leker. Vi er studenter begge to. sånn der forklarte jeg meg og alt gitt, så dårlig føler jeg meg når jeg hører hvor mye andre tar seg råd til å bruke.
vic_89 med prinsen Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. desember 2008 Nei, slik må du ikke føle det!! Det handler jo faktisk ikke om å bruke mest mulig, det er vel mer det at jeg nesten aldri kjøper ting ellers i året og så samler det seg opp rundt jul og bursdag. Men barna er jo like glade selvom de får for 1000 eller 300, man skal jo ikke kjøpe mer enn man har råd til! Grunnen til at det har blitt så dyrt hos oss er at 'alle' i familien kjøper for så mye, og det da regnes med at jeg også skal kjøpe slike dyre presanger. Ganske dumt igrunn,for det er jo ikke det julen skal handle om. Kanskje jeg får legge inn et forslag om billigere presanger til neste år!
børdi Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 ingen spesiell sum, varierer Men 2000 kr hadde jeg aldri brukt uansett, havner vel på mellom 300 og 400 kr i år tenker jeg.
meg & to små vampyrer Skrevet 14. desember 2008 #13 Skrevet 14. desember 2008 Neida, og summen vi akn bruke reflekterer jo hvor dårlig råd vi har. Det er faktisk veldig lite fordelaktig å være to studenter med barn (ikke studentpris på bhg her) i forhold til å være alenemor de første årene da, med barn:) Men vi vet jo at det økonomiske snart vil endre seg.
Leirha Skrevet 14. desember 2008 #14 Skrevet 14. desember 2008 Jeg tror det er mye lettere å kjøpe veldig dyre gaver om du bare har et barn. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 18, og den juken han var 2år, fikk han e gave som kostet 5000,-.. Fikk besteforeldre til å være med på gaven da, for syns det ble litt i overkant, iforhold til økonomien. Jeg har fått inntrykk av at en 1000lapp er gjennomsnittet, selv kjøper jeg for omtrent det til mine to. men gavene til han eldste blir jo dyrere, han blir 12år, og yngste er 9mndr. Men syns nå egentlig ikke det er så nøye, om gaven til den ene er dyrere og den andres billigere, så har ikke det så mye å si.. Gavene kan vær vell så kjekke. Det er ikke beløpet det kommer ann på til slutt, men hvor mye akkurat den gaven gleder dem.
magedans Skrevet 14. desember 2008 #15 Skrevet 14. desember 2008 Kunne ikke vært mer enig med degi det siste du sier der, Lenesan! I fjor var ungen vår helt ny, da fikk hun ikke gave I år har vi kjøpt for 250. Vi jobber begge og har normalt god råd. Kjøper ikke så mye leker ellers i året, men regner med det vil ta seg opp ettersom hun blir større
Franz Skrevet 14. desember 2008 #16 Skrevet 14. desember 2008 Bruker ca.1000 kr på hver av barna (2 stk) så kjøper de gaver til hverandre for ca.200 kr.... Vi har satt ca.1000 kr per barn for å gjøre det litt forståelig,spesielt for den eldste som ønsker seg bærbar pc å div dyre ting Men jeg vet at hun blir veldig glad for alt det andre hun får,så de dyre tingene hun har ønsket seg som hun ikke får kommer ikke til å bli savnet Synes det er så mye kjøpehysteri forbundet med julen,har sagt til våre søsken at vi ikke vil ha gave fra dem,kjøper til barna deres istedet.Til de som ikke har barn kjøper vi for ca.300 kr til,men den gaven blir fra barna våre. Synes det bli "rettferdig" slik,siden de kjøper til våre barn. Men så lenge man kjøper noe barnet trenger eller ønsker seg så er ikke prisen avgjørende,de blir vel like glade for noe som koster 200 som 2000. Skal ikke blakke seg helt heller,hverdagen kommer fort nok,å man har andre ting å bruke penger på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå