Mamma*til*Emma Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 ...er det bare flaut å innrømme at en ikke har det? Selv har vi to gode inntekter, men med tilsammen fire barn, to biler, hus som skal pusses opp, båt, to voksne.. så strekker det ikke alltid rundt. Handler selvsagt om prioriteringer også da, og uforutsatte utgifter som kommer på. Men høres ut som "alle" har nok av penger, barna har alltid det de trenger, dyre julegaver og kalendere osv.. Nekter å tro at det er slik...? Selv gir vi ca 500 kroner i julegave til ungene, ca 1000 til hverandre, og med alt vi kjøper til familie ellers bruker vi rundt 10 000 i gaver i desember. Da bruker vi 200 til nieser/nevøer. Utenom kommer foreldre, besteforeldre. Hva sier dere? Noen tanker? Har alle penger nok i dag? Er det bare jeg som har barn som vasser i gaver på julaften? Er det bare jeg som synes det blir i meste laget?
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Jeg var ferdig med juleagavene i november (bortsett fra unga og gubben). Men nei, har da langt fra masse penger! Men godt å ha LITT nå, som det er desember... Unga har julekalender fra rimi, til 6,- stk Eldste får gave til ca 300 (lurer på og kjøpe en liten ting til) minsten får til omtrent samme sum, evnt om vi finner noe morsomt... Gubben får kanskje for 1000,- ikke helt sikker enda... Jeg har unger som vasser i gaver, men det ekke min skyld
~sjiraff~ Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Alle har nok ikke nok penger. Og for mange handler det nok om prioriteringer. Hva de selv anseer som viktigst. Og en pakkekalender behøver så absolutt ikke å være dyr. De fleste barn vasser vel i gaver på juleaften uten at det er foreldrene sin "skyld". Jeg ville heller ha kuttet på ting til meg selv enn gaver til familie og venner hvis det skortet på pengene.
Mamma*til*Emma Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2008 Neida ikke nødvendigvis foreldrenes skyld at ungene vasser i gaver;) Slik er det heller ikke her. Har etterhvert sett at det blir slik, og har derfor begrenset gavene de får fra oss. Finner selvsagt noe de blir glad for, kanskje kombinert med noe de har bruk for. I år satte vi ca 500 som grense,bl.a. fordi vi ser at de har fullstendig nok av leker. Har f.eks.kjøpt pc-spill og genser til ene. Er også opptatt av at barna skal bli glade for det de får, og det er vanskelig når det blir så mye.
Alenemamma :) Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Jeg var også ferdig med julegavene i november:) Begynte tidlig så jeg slapp å blakke meg helt i desember, Og det er faktisk ganske lurt Faktisk bare gutten igjen blir julegave på ca 500 -1000 spørst ka eg velger . Og her kjøper vi bare til barna i familien de voksene kjøper ikkje til hverandre, Synest det blir litt teit også for alle nå til dags har jo alt de trenger og er det noe de ønsker seg så kjøper de det selv, Synest det blir dumt å "finne på noe" jeg ønsker meg bare for at noen skal kjøpe noe til meg til jul, Der er det penger å spare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå